• We współczesnych samochodach klasy kompakt koła na obręczach 18-calowych t często wybierana opcja
  • Podstawowe wersje aut wyposażone są zwykle w koła z obręczami o małej średnicy i z oponami o wysokim profilu
  • Opony niskoprofilowe kradną komfort, są drogie i narażone na uszkodzenia, ale... oferują świetne osiągi. Najlepsze?

Znacie to uczucie, kiedy w pewnym momencie uświadamiacie sobie, że drobne zmiany, których na co dzień nawet nie dostrzegaliście, w końcu zmieniły otaczający świat? Tak właśnie poczuliśmy się podczas tego testu.

Opony i auta inne niż kiedyś

Dawniej odpowiedź na pytanie, jaki rozmiar zimówek wybrać, była niemal oczywista – jeśli to możliwe, to powinny być one węższe od opon letnich, żeby zapewnić lepszą trakcję na śniegu i mniejszą podatność na aquaplaning. Takie zalecenia można było znaleźć nawet w instrukcjach obsługi aut.

A teraz? W ciągu ostatnich lat zmieniły się kształty bieżników i tworzywa, z których są wykonywane opony. Zmieniły się też samochody – Volkswagen Golf z 1991 roku miał 4,02 m długości i poruszał się na oponach w rozmiarze 175/70 R 13. Golf VII ma 4,26 m, najmniejszy dostępny w nim rozmiar ogumienia to 195/65 R 15, w cenniku opcji można znaleźć jednak koła nawet 18-calowe! Które najlepiej spisują się w warunkach zimowych?