Wystarczy chwila nieuwagi podczas parkowania i trach – piękny zderzak rozpłatany na dwie części. Jeden fałszywy ruch w czasie wyjeżdżania z garażu i mimo lekkiej obcierki lampa nadaje się do wymiany, bo połamały się zaczepy... Zanim jednak pobiegniecie do komputera i zaczniecie szukać nowych elementów, rozważcie inne wyjście, a mianowicie – naprawę. I choć spawanie plastików wciąż bywa uważane za półśrodek lub sposób na handlarskie tuszowanie uszkodzeń, to jednak postaramy się udowodnić, że niesłusznie.

W uproszczeniu spawanie polega na połączeniu z sobą połamanych elementów, wykonanych z plastiku, żywicy, ABS-u itd. Czy każdy rodzaj uszkodzenia da się naprawić? Teoretycznie tak, ale zdrowy rozsądek podpowiada, że mocno połamany zderzak taniej będzie jednak wymienić na nowy lub używany.

Z drugiej strony doświadczeni fachowcy potrafią nawet dosztukować brakujące części, więc decyzja o tym, czy spawać, czy wymieniać, zależy od tego, ile jesteście gotowi zapłacić. Ważne: jeśli doszło do stłuczki, nie zaszkodzi pozbierać większych kawałków plastiku – zapłacicie potem mniej, a fachowiec będzie miał ułatwione zadanie.

Wyróżnia się dwa rodzaje naprawy: spawanie na gorąco i klejenie. Decyzję o metodzie naprawy podejmuje fachowiec, gdyż nie każde uszkodzenie można spawać, z kolei niektóre materiały nadają się wyłącznie do klejenia. Pierwszy etap naprawy polega na sprawdzeniu, z jakim rodzajem tworzywa mamy do czynienia. To konieczne, bo w ten sposób będzie wiadomo, jakiego spoiwa należy w danym wypadku użyć, żeby jak najlepiej połączyć z sobą połamane elementy.

Większość producentów umieszcza na plastikowych częściach oznaczenia (wytłoczki, naklejki), zatem z reguły nie ma z tym żadnego problemu. Jeśli oznaczenia brakuje lub zaginęło, doświadczony fachowiec będzie musiał ratować się... własnym nosem. Każdy rodzaj tworzywa sztucznego pod wpływem wysokiej temperatury wydziela charakterystyczny zapach i wszystko staje się jasne.

Kolejny etap to przygotowanie elementów do spawania (m.in. w razie potrzeby wtapiane są metalowe pręciki wzmacniające). Samo spawanie (klejenie) jest dość trudne i wymaga wprawnej ręki, ale doświadczony fachowiec załatwi sprawę w kilkadziesiąt minut. Naprawa trwa kilkadziesiąt minut Potem jeszcze tylko przygotowanie do lakierowania (rzecz jasna, dotyczy to wyłącznie elementów karoseryjnych) i gotowe.

Ile to wszystko kosztuje? Naprawa mało skomplikowanego uszkodzenia oznacza wydatek ok. 100 zł, ale do tego trzeba jeszcze doliczyć malowanie. Z reguły jest jednak tak, że wystarczy „wycieniować” miejsce łączenia, rzadko kiedy lakierowania wymaga cały element. Dobre warsztaty zajmujące się naprawami części z tworzywa oferują usługę polegającą na: demontażu uszkodzonego elementu, naprawie, przygotowaniu do lakierowania (właściciel auta sam jedzie do blacharza) i ponownym zamontowaniu naprawianej części. Całość kosztuje 200-250 zł i trwa 3-4 godziny.

Które elementy opłaca się naprawiać? Na pewno nietypowe, robione na zamówienie części blacharskie i połamane zaczepy reflektorów – nowe klosze są z reguły drogie!

Naprawa plastików naszym zdaniem

Kupowanie nowego elementu w sytuacji, gdy stary jest co najwyżej lekko pęknięty, to rozrzutność. Dobry fachowiec tak zespawa tworzywo, że po naprawie nie pozostanie ślad, a trwałość naprawionej części nie będzie odbiegała od oryginału. I zaoszczędzicie nieco kasy!