O ile w alternatorze psują się głównie elementy elektryczne, a typowe mechaniczne niedomagania ograniczają się do zużycia łożysk, to w rozruszniku często większym problemem jest zużycie części mechanicznych. Szczególnie jeśli rozrusznik eksploatowany jest aż do momentu, gdy już naprawdę z trudnością obraca silnikiem, zniszczenia wewnątrz obudowy są duże: psują się koła zębate, tuleje, łożyska, typowe zaś elementy, które wymienia się niemal w ciemno, to zespół sprzęgający (nazywany też bendiksem), włącznik elektromagnetyczny oraz szczotki.
Cena kompleksowej regeneracji rozrusznika to z reguły około połowy ceny markowego nowego elementu, który... często też jest regenerowany, tyle że fabrycznie, przez producenta.
W galerii zobaczycie jak krok po kroku zregenerować rozrusznik.
Demontaż i ocena stanu rozrusznika. Po kilku latach podzespół ten może być już mocno zużyty pod względem mechanicznym.
Do otwarcia obudowy potrzebne są dobre narzędzia oraz imadło.
W nowych modelach obudowy często zbudowane są tak, żeby nie dało się ich łatwo rozebrać.
Mycie obudowy i elementów wewnętrznych. Używa się do tego nafty, wody i zmywaczy.
Suszenie lampą skraca czas przygotowania części do malowania oraz schnięcia po nim.
Piaskowanie obudowy przed malowaniem. W ten sposób usuwa się m.in. korozję.
Element po piaskowaniu przed malowaniem wymaga tylko odtłuszczenia.
Malowanie: jedne elementy na szaro, inne na czarno. Więcej kolorów nie potrzeba.
Szlifowanie komutatora. Po wyrównaniu go docisk szczotek będzie pewny, silnik odzyska wydajność.
Niektórych prac, np. demontażu starych tulei lub wprasowywania łożysk, nie da się zrobić bez prasy.
Wszystkie elementy muszą być pasowane z odpowiednim luzem; nie może być ani za duży, ani za mały.
Najpierw wirnik osadzany jest w tylnej, łożyskowanej części obudowy rozrusznika.
Bendix, czyli zespół sprzęgający, warto wymienić na nowy – to podzespół narażony na duże obciążenia.
Łożyska i tuleje nie są drogie – jeśli rozrusznik jest rozmontowany, zawsze należy je wymienić.
Nowe łożyska osadza się, używając prasy. Wbijanie ich młotkiem może zaszkodzić im i obudowie.
Czas na połączenie tylnej części obudowy z wirnikiem z głowicą rozrusznika.
Po zmontowaniu rozrusznik jest testowany. Musi kręcić szybko i bez zbędnych hałasów.
Dobre warsztaty znakują naprawiane przez siebie alternatory i udzielają na nie gwarancji.