- Regeneracja wtryskiwaczy: szukaj przyczyny
- Regeneracja wtryskiwaczy nawet w autach na gwarancji
- Uszkodzenia wtryskiwaczy objawiają się zwykle:
- Regeneracja wtryskiwaczy: dlaczego nie zawsze wymiana części jest najlepszym rozwiązaniem?
- Regeneracja wtryskiwaczy: zalety
- Regeneracja wtryskiwaczy: zadanie dla fachowców
Nowoczesne diesle zapewniają przyjemność z jazdy przy skromnym apetycie na paliwo. Tyle, że zaoszczędzonych na stacji benzynowej pieniędzy lepiej nie wydawać. Odłożymy je na czarną godzinę – wizyta z takim autem w serwisie może solidnie nadwyrężyć nasz budżet. Słabych punktów jest wiele, a każda naprawa będzie droga.
Do stałego repertuaru usterek należą niesprawne turbosprężarki, pompy wysokiego ciśnienia oraz wtryskiwacze. Wielu właścicieli przeżywa szok, kiedy dowiaduje się, ile może kosztować wymiana części niewiele większej od długopisu. W ASO za komplet nowych wtryskiwaczy zapłacimy od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. W niezależnych serwisach też nie zawsze jest tanio!
Regeneracja wtryskiwaczy: szukaj przyczyny
Regeneracja wtryskiwaczy nie zawsze pomaga na długo. Zwykle na samych wtryskiwaczach wcale się nie kończy. Bardzo często konieczne są również wymiana pompy wtryskowej oraz czyszczenie zbiornika paliwa i pozostałych elementów układu zasilania. Dlaczego? Bo jedna z przyczyn zniszczenia wtryskiwaczy to łuszczenie się metalu, z którego wykonano elementy pompy wtryskowej. Powstające w wyniku tego opiłki rozprowadzane są po całym układzie zasilania i niszczą również wtryski.
Jeżeli mechanik skoncentruje się jedynie na usunięciu skutków awarii, czyli wymieni lub naprawi tylko zniszczone wtryskiwacze, a nie usunie przyczyn problemu, to najpóźniej po kilku miesiącach naprawę trzeba będzie powtórzyć.
Regeneracja wtryskiwaczy nawet w autach na gwarancji
Takie usterki zdarzają się również w autach, które są jeszcze na gwarancji. Nie znaczy to, że za naprawę nie zapłaci właściciel samochodu – w takich sytuacjach serwisy zwykle twierdzą, że winny awarii był sam użytkownik, który prawdopodobnie tankował nieodpowiednie paliwo. I z gwarancji nici... Jest to o tyle łatwe, że przypadki zniszczenia aparatury wtryskowej w wyniku stosowania „fałszowanego” paliwa są nadal bardzo częste. Zła jakość oleju napędowego nie zawsze musi wynikać z nieuczciwości sprzedawców – groźne zanieczyszczenia mogą się do niego dostać np. w wyniku składowania w starych zbiornikach.
Co zrobić, żeby uniknąć przykrych niespodzianek? Całkowicie nie da się ich wykluczyć, ale tankowanie dobrego paliwa, regularna wymiana filtrów i nieignorowanie jakichkolwiek objawów świadczących o usterkach zwiększają szanse, że używanie diesla nie stanie się finansową katastrofą.
Uszkodzenia wtryskiwaczy objawiają się zwykle:
- spadkiem osiągów i problemami z wchodzeniem silnika na wyższe obroty,
- problemami z rozruchem,
- dymieniem,
- zwiększonym zużyciem paliwa,
- zapalaniem się kontrolki „check engine”,
- metalicznym odgłosem pracy silnika,
- przedostawaniem się znacznych ilości paliwa do oleju silnikowego.
Ignorowanie takich objawów grozi tym, że w najlepszym przypadku auto w końcu po prostu nie da się uruchomić. Jeżeli jednak ktoś będzie miał pecha, może się to skończyć np. wypaleniem tłoków (efekt pracy z „lejącymi” wtryskiwaczami), zatarciem silnika lub turbosprężarki (na skutek rozcieńczenia oleju paliwem), zapchaniem filtrów cząstek stałych (w wyniku zwiększonej emisji sadzy) czy zniszczeniem pompy wtryskowej.
Regeneracja wtryskiwaczy: dlaczego nie zawsze wymiana części jest najlepszym rozwiązaniem?
Możliwe problemy:
1. Naprawa wtryskiwaczy wymaga profesjonalnego sprzętu i wykwalifikowanego personelu. Zabiegi „naprawopodobne” wykonywane przez nieprzygotowanych do tego mechaników mogą tylko pogłębić problemy i narazić klienta na dodatkowe wydatki.
2. W przypadku wielu nowoczesnych wtryskiwaczy naprawa mechaniczna nie wystarczy – konieczne jest jeszcze wygenerowanie tzw. kodów IMA określających charakterystykę wtryskiwacza. Na podstawie tego kodu sterownik silnika określa dawkowanie paliwa.
Regeneracja wtryskiwaczy: zalety
1. Cena naprawy lub regeneracji to zwykle zaledwie niewielki ułamek kosztów nowej części.
2. W profesjonalnych warsztatach elementy są testowane bezpośrednio przed zamontowaniem w silniku. Dzięki temu można uniknąć problemów związanych z zainstalowaniem wadliwej części – takie znajdują się czasem nawet wśród nowych podzespołów.
3. Podczas naprawy fachowiec może wychwycić przyczyny, które doprowadziły do awarii wtryskiwacza – np. opiłki zacierającej się pompy wtryskowej.
Regeneracja wtryskiwaczy: zadanie dla fachowców
Im nowsza konstrukcja silnika, tym droższe są naprawy układu wtryskowego. W starszych autach bardzo często regeneracja wtryskiwaczy ogranicza się do dokładnego czyszczenia, wymiany rozpylacza i przetestowania wydajności. Koszt za sztukę wyniesie wtedy ok. 150 zł. W przypadku nowych modeli z układem zasilania typu common rail lub z pompowtryskiwaczami naprawa jest bardziej skomplikowana, a przez to również trzy-cztery razy droższa. Trudno się temu dziwić, bo mimo niewielkich rozmiarów nowoczesny wtryskiwacz składa się z kilkudziesięciu niezwykle precyzyjnie wykonanych elementów – do weryfikacji ich stanu potrzebny jest m.in. mikroskop!
Różnica w cenie uzasadnia naprawę. W sytuacji, kiedy koszt nowego wtryskiwacza do układu common rail sięga nawet ok. 2000 zł, naprawa za ok. 350 zł wydaje się jedynym rozsądnym rozwiązaniem. Tym bardziej, że w przypadku profesjonalnej usługi nie trzeba się obawiać o trwałość naprawionej części – wymieniane są wszystkie elementy podlegające zużyciu. Moim zdaniem większość usterek wtryskiwaczy wynika z kiepskiej jakość paliw sprzedawanych w naszym kraju. Przy rozbiórce elementów widać różnicę między autami świeżo sprowadzonymi i długo używanymi w Polsce.