Konie mechaniczne to coś, czego czasami brakuje każdemu kierowcy. Sprawdziliśmy, czy za niewielkie pieniądze skutecznie i bezpiecznie poprawimy charakterystykę pracy jednostki napędowej. Okazało się, że pozornie proste zadanie, czyli podniesienie mocy i momentu obrotowego za nie więcej niż 200 zł, to trudna sztuka. Już samo przejrzenie ogłoszeń na popularnym serwisie aukcyjnym utwierdziło nas w przekonaniu, że wielu sprzedawców najzwyczajniej w świecie wciska ludziom kit. Według nich podniesienie mocy o 20-30 KM za niewielkie pieniądze to żaden problem.

Sportowe filtry powietrza. Zalety i wady. Czy dodają autu więcej mocy? Foto: Auto Świat
Sportowe filtry powietrza. Zalety i wady. Czy dodają autu więcej mocy?

Od razu odrzuciliśmy propozycje pseudoczipów zbudowanych na bazie tanich oporników. Poważnie nie potraktowaliśmy również elektrycznych turbinek oraz dynamizatorów dolotu – to nie ma prawa działać tak, jak opisują sprzedawcy. Ostatecznie stwierdziliśmy, że sprawdzimy jedynie skuteczność panelowego filtra sportowego K&N, który jako jedyny miał szansę zadziałać. Musimy przyznać, że wyniki były zaskakujące – zamontowany w Corolli 1.4 faktycznie poprawił nieco osiągi silnika. Co ciekawe, przyrost mocy oraz momentu obrotowego był równy w całym zakresie prędkości obrotowej. Musimy was jednak zmartwić: zmian nie zauważymy w codziennej eksploatacji. Przyrosty mocy mieszczą się w granicach błędu pomiaru i wynoszą: przyrost mocy 1,8 KM oraz momentu 3,3 Nm. Czy warto? Na to pytanie musicie odpowiedzieć sobie sami. Ja wybrałem filtr seryjny.

strona 2

Zasada działania filtra sportowego jest banalnie prosta – wykonano go z materiału, który przepływającemu przezeń powietrzu stawia mniejszy opór niż w przypadku filtra standardowego. Właśnie dlatego auta wyposażone w takie produkty mają nieco lepsze osiągi. Prezentowany filtr K&N ma jeszcze jedną zaletę: umiejętnie konserwowany posłuży nam przez wiele lat. Wystarczy regularnie go czyścić oraz nawilżać odpowiednimi środkami konserwacyjnymi. Filtr panelowy, pomimo że wykonany z takich samych materiałów jak popularne i tańsze filtry stożkowe, według nas jest lepszym rozwiązaniem.

Dlaczego? Układ dolotowy silnika spalinowego to konstrukcja, która musi mieć odpowiednią pojemność, której nie zmienimy poprzez montaż takiego filtra. Montaż filtra stożkowego nie będzie prosty. Teraz wady – najważniejsza to fakt, że taki filtr gorzej filtruje powietrze wpływające do silnika. Jeśli więc jeździmy po zakurzonych drogach, to szybko uszkodzimy silnik.

Sportowe filtry powietrza. Zalety i wady. Czy dodają autu więcej mocy? Foto: Auto Świat
Sportowe filtry powietrza. Zalety i wady. Czy dodają autu więcej mocy?

Internetowe serwisy aukcyjne pełne są ogłoszeń oferujących proste, tanie i skuteczne sposoby na efektywne podniesienie mocy każdego silnika. Co ciekawe, mają nawet mnóstwo pozytywnych odpowiedzi od zadowolonych klientów. Nie wiemy, jak to możliwe – te wynalazki nie mają prawa działać. Pseudoczip zbudowany na bazie najzwyklejszego opornika ma jeden cel, oszukać komputer silnika tak, aby ten ciągle pracował jak na ssaniu. Efekt takiego działania może być jeden: silnik szybko, a może nawet bardzo szybko ulegnie poważnej awarii. Nieco lepiej jest w przypadku turbinek, magnetyzerów oraz innych „zaklinaczy koni”. Żadne z tych wynalazków nie działają, ale również nie szkodzą. Jeśli macie ochotę, to możecie ich używać, z pewnością poprawią wam humor, a to jest również ważne.