Kluczową informację dla kierowców, szczególnie początkujących jest to, że świece żarowe występują w samochodach z silnikiem diesla. Z tych części korzystają również fani modelarstwa, którzy budują mikrosilniki do napędzania amatorskich maszyn.

Świece żarowe - co to jest i do czego służą?

Na początek trochę teorii, by zrozumieć, czym tak naprawdę są świece żarowe dla silnika diesla. Świece żarowe można porównać je do specjalnej grzałki, która jest osadzona w głowicy silnika naszego auta. Są osadzone dokładnie w kolektorze ssącym lub komorze wstępnej albo wirowej.

Spirala świecy żarowej nagrzewa się, dzięki akumulatorowi i w dalszym etapie przekazuje energię do silnika. Dzięki pracy świec żarowych rozruch silnika nawet podczas silnych mrozów jest możliwy. Ponadto, ich zadaniem jest regulowanie pracy silnika na najniższych obrotach i ciągłe ograniczanie spalin, gdy mamy „zimny" silnik. Świece żarowe składają się z grzejnika, ceramicznej powłoki grzewczej, filtrów, korpusu, światłowodu oraz tulei.

Jak sprawdzić świece żarowe w aucie?

Świece żarowe, potocznie nazywane grzałkami najczęściej wymienia się po około 100-150 tysiącach przejechanych kilometrów. Jednak nie jest to zawsze obowiązującą regułą, bo tak naprawdę w trasie możemy w każdej chwili zobaczyć ikonkę sygnalizującą awarię świec żarowych. Symptomy będą bardzo łatwe do rozpoznania praktycznie przez każdego kierowcę.

Znacie to uczucie, gdy np. w trakcie mroźnej zimy, przy porannym uruchomieniu silnika czujecie silne wibracje? Będą temu towarzyszyć także spadek mocy i charakterystyczne „kopcenie” na czarno z rury wydechowej. W większości samochodów wówczas zaświeci się kontrolka, która jest odpowiedzialna za monitorowanie sprawności świec żarowych. W starszych samochodach możemy bez większego problemu jednak ocenić stan grzałek.

Świece żarowe możemy sprawdzić, gdy uprzednio przygotujemy sobie prostą kontrolkę z żarówką i podłączymy kabel plusowy do akumulatora, a drugi do świecy. Jeśli wtedy żarówka się nie zapali, będziemy pewni, że część jest przepalona i wymaga wymiany. Doświadczeni kierowcy stosują także amperomierz do sprawdzenia ich sprawności. Świece żarowe pobierają około 10 A, jeśli są w pełni sprawne.

Świece żarowe - wymiana krok po kroku

Jeśli w trakcie podróży zauważycie, że miga wam kontrolka świec żarowych na desce rozdzielczej, warto jak najszybciej sprawdzić stan tego elementu. Niestety, zignorowanie tego powiadomienia może nas wiele kosztować, bowiem w krótkim czasie może się okazać, że doszło do poważnej usterki układu wtryskowego, czy przekaźników, a nawet świateł.

Na szczęście, świece żarowe można wymienić w bardzo łatwy sposób. Warto w swoim samochodzie mieć długi klucz oraz nowy komplet żarowych świec. Jeśli uszkodzi się nawet jedna świeca, musimy wymienić wszystkie. Zdejmujemy obudowę oraz odsuwamy kable, które blokują nam dostęp do świec. Warto także odłączyć akumulator dla swojego bezpieczeństwa, jak i auta.

Kolejno, wyczuwamy organoleptycznie, gdzie znajdują się świece żarowe i delikatnie je wykręcamy. Jeśli okaże się, że grzałka jest zapieczona i nie można w żaden sposób jej wyciągnąć, można użyć specjalnego płynu penetrującego. Po wyjęciu spalonej świecy najlepiej, abyśmy puste gniazdo oczyścili sprzężonym powietrzem, a grzałkę nasmarowali dedykowaną pastą. W ten sposób przygotowane, nowe świece żarowe są gotowe, aby je wkręcić w gniazdo.

Wymiana świec żarowych nie należy do trudnych wyzwań, dlatego, jeśli choć odrobinę znamy budowę samochodu, nie powinniśmy mieć żadnego kłopotu, by je wymienić nawet w trasie, stojąc na poboczu autostrady.