• 195/65 R15 to wciąż jeden z bardziej popularnych rozmiarów opon, ale jego czas powoli już mija
  • Droższe opony mogą być korzystniejszym zakupem nie tylko ze względu na osiągi, lecz także przez to, że są trwalsze od gum budżetowych
  • W przypadku opon w popularnych rozmiarach rywalizacja jest bardzo ciekawa. Opony klasy premium czasem wypadają gorzej od „średniaków”

Wystarczy wpisać w dowolnej wyszukiwarce internetowej hasło „opony letnie 195/65 R 15”, żeby zostać wprost zasypanym ofertami. Nic w tym dziwnego, bo akurat ten rozmiar ogumienia od lat należy do rynkowych bestsellerów. Czasy się jednak zmieniają: kiedyś opony o szerokości 195 mm, wysokości ściany bocznej 127 mm i 15 calach średnicy wewnętrznej montowano w autach klasy wyższej. W latach 80. czy 90. taki właśnie rozmiar miało standardowe ogumienie Mercedesów W124 (późniejsza klasa E), BMW serii 5 czy Opla Omegi.

Później „195-ki” trafiały do aut klasy średniej i mocniejszych kompaktów. A teraz? Wciąż jest kilka aut (np. VW Golf, Opel Astra czy Seat Leon), które w podstawowych wersjach wyposażeniowych na takim właśnie ogumieniu wyjeżdżają z fabryki. Tyle że na popularnych gumach, które mają w swojej ofercie praktycznie wszyscy producenci, nie da się już zbyt wiele zarobić. Ma to swoje dobre strony – te opony kosztują znacznie mniej od gum w mniej popularnych rozmiarach i można je kupić od ręki. Są jednak i wady – skoro zarobek jest niewielki, to nawet renomowane firmy nie garną się przesadnie do tego, żeby inwestować w rozwój produktu i poprawę jego parametrów. Pojawia się też pokusa, żeby przy produkcji korzystać z „budżetowych” mieszanek gumowych.

Jak się okazało na testowanie części opon szkoda czasu

{ "uuid": "e136e846-d8bc-5f6b-8359-557ad929f063", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MDc7MDA_/52a0d3896e5899fe801198cc76f6056b.jpeg", "alignment": "center", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "52a0d3896e5899fe801198cc76f6056b", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 2181, "width": 921, "bytes": 1672943 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "52a0d3896e5899fe801198cc76f6056b" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "7a0432c9-565f-5410-a285-1d02ab3cce6c", "name": "Auto Świat / Porady / Eksplotacja", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "be66e83a-f2f8-5f5f-863e-a577e93ab0a0", "name": "Porady", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "4feebe2b-726f-5cf3-abf3-664269c6a838", "name": "Eksploatacja", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "2ad9f062-ed40-5602-8e4b-87aea98af265", "name": "Opony", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "da987d52-39d9-54f7-b12e-be7f4cd618f2", "name": "Test opon letnich", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Na początek, żeby oddzielić opony, na które szkoda naszego czasu, od tych mających realne szanse na naszą rekomendację, ponad pół setki opon trafiło na próby hamowania na suchej i mokrej nawierzchni.

Na suchej nawierzchni auta wyposażone w testowane opony hamują ze 100 km/h, na mokrym podłożu prędkość jest o 20 km/h niższa. To zadziwiające, jak duże mogą być różnice już podczas wstępnego etapu testu. Różnice w drogach hamowania pomiędzy poszczególnymi oponami sięgają na suchej drodze nawet ośmiu metrów. Na mokrym podłożu niektóre gumy zupełnie sobie nie radzą – dystans między zwycięzcami tej próby a przegranymi to niemal 18 m!

Co taka różnica może oznaczać w praktyce? Wyobraźcie sobie awaryjne hamowanie przed przeszkodą na drodze albo końcem autostradowego korka – w chwili, gdy auto wyposażone w najlepsze w próbie hamowania na mokrej nawierzchni opony Bridgestone Turanza zatrzymuje się, identyczny pojazd, tyle że na oponach marki Fortuna G745, pędziłby jeszcze z prędkością ok. 50 km/h! Tak źle hamujących opon nie ma sensu poddawać pozostałym próbom, bo niezależnie od ich wyników takiego ogumienia i tak nie moglibyśmy polecić nawet najgorszemu wrogowi – przecież może się kiedyś zdarzyć, że będzie jechał za nami...

Spośród 51 modeli opon poddanych wstępnym próbom hamowania do rundy finałowej wybraliśmy 20, które spisały się w nich najlepiej. Nie tylko zbadaliśmy je w różnych warunkach na torze, lecz także policzyliśmy koszty ich eksploatacji.

Nieznane opony nie muszą być złe

Od kilku lat rynek opon gwałtownie się zmienia. Do kilkunastu renomowanych i znanych od lat marek dołączyły setki nowych – nawet fachowcy z branży nie są w stanie na bieżąco śledzić oferty rynkowej. Coraz więcej firm z Chin, Tajwanu czy Indii próbuje swoich szans na rynku europejskim. Warto mieć świadomość, że często firmy u nas kompletnie nieznane na innych rynkach mogą być prawdziwymi potęgami – część niszowych u nas opon to wyroby firm, które pod względem skali produkcji biją na głowę renomowanych europejskich producentów.

Rynek europejski jest wyjątkowy i bardzo wymagający. Podczas gdy na wielu innych rynkach opony mają być przede wszystkim niedrogie i solidne, to w Europie muszą też spełniać wyśrubowane wymogi w dziedzinie bezpieczeństwa, komfortu i prowadzenia, również przy bardzo wysokich prędkościach. Część dalekowschodnich opon to rzeczywiście produkty z najniższej półki, których największą zaletą jest niska cena, ale coraz częściej trafiają się też nieznane opony o przyzwoitych parametrach. W tegorocznym teście sporym zaskoczeniem okazały się opony marki Infinity, zapewniające niezłe parametry przy niskiej cenie. Są one produkowane w Chinach, ale marką zarządza Al Dobowi Group z Dubaju.

Opony letnie w rozmiarze 195/65 R15 w najlepszych cenach

- Hankook Ventus Prime 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Continental PremiumContact 5 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Falken Ziex ZE 310 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Firestone Roadhawk 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Michelin Energy Saver + 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Pirelli Cinturato P1 Verde 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Bridgestone Turanza T005 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Fulda EcoControl HP 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Vredestein Sportrac 5 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Goodyear EfficientGrip Performance 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Dunlop Sport BluResponse 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Uniroyal RainExpert 3 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Infinity Ecosis 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Avon ZV7 195/65R15 - sprawdź cenę!

- BF Goodrich g-Grip 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Cooper Zeon CS8 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Kleber Dynaxer HP 3 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Nokian Line 195/65R15 - sprawdź cenę!

- Maxxis Premitra HP5 195/65R15 - sprawdź cenę!