Proszę wyjaśnić, co ono oznacza.Rzecz dotyczy silnika benzynowego i wtrysku bezpośredniego do cylindra. Optymalne spalanie uzyskujemy wtedy, gdy proporcja między powietrzem a paliwem wynosi 14,75:1. Ponieważ spalanie jest optymalne, spaliny są najmniej toksyczne, a katalizator pracuje najskuteczniej. Przy małym obciążeniu silnika (np. jazda ze stałą prędkością) mieszanka mogłaby zawierać więcej powietrza, a mniej paliwa, co pozwoliłoby oszczędzić benzynę. Ale tu pojawia się problem - taką ubogą mieszankę jest trudno zapalić. Umożliwiły to dopiero wtrysk bezpośredni do cylindra, tzw. uwarstwienie mieszanki, oraz specjalna budowa silnika. Musi być także specjalna sonda lambda umieszczona w układzie wydechowym, która steruje składem mieszanki. W tym rozwiązaniu w układzie dolotowym silnika jest przepustnica. Gdy silnik pracuje na mieszance ubogiej, działa tylko jeden kanał dolotowy, gdy zwiększa się obciążenie silnika i potrzebna jest mieszanka bogata, otwiera się drugi kanał. Czy przy spalaniu ubogiej mieszanki wzrasta obciążenie cieplne silnika?Wzrasta, ponieważ w mieszance jest więcej tlenu. Dawniej były z tym problemy, m.in. dochodziło do wypalenia zaworów. Ale gdy zastosowano materiały odporne na wysoką temperaturę, problem zniknął.