Subskrypcja Konto
  • Zaloguj się
  • Nie masz konta? Zarejestruj się
Twoje konto Ustawienia subskrypcji Półka wydań Wyloguj się
Auto Świat
Testujemy na paliwach BP
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auto Świat Pit Stop
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
  • Treści premium
  • ...
  • Prawo
  • Eksploatacja
  • Prawo jazdy
  • Kupno i Sprzedaż
  • Wszystko o LPG
  • Wszystko o silniku
  • ...
Auto Świat Porady Eksploatacja Umyj samochód! Jak to zrobić dobrze krok po kroku?

Umyj samochód! Jak to zrobić dobrze krok po kroku?

Maciej Brzeziński
1 kwi, 08:56
Auto Świat
Jest tylko jeden sposób na porządne umycie samochodu po zimie: trzeba to zrobić ręcznie. Myjka ciśnieniowa, jaka dostępna jest m.in. na myjniach samoobsługowych, będzie bardzo pomocna, ale jeśli nie użyjemy też gąbki i szamponu do karoserii, auto pozostanie brudne. Uwaga: próbując zbyt brutalnie umyć samochód na myjni bezdotykowej, możemy wiele zepsuć!
 Foto: Auto Świat
  • Bezdotykowe mycie samochodu jest tylko częściowo skuteczne – w ten sposób można jedynie spłukać z karoserii grubsze drobinki piasku
  • Jeśli mamy na lakierze powłokę ceramiczną albo nałożony wosk, chemia używana na myjniach samoobsługowych może zmyć albo znacząco osłabić zabezpieczenie lakieru
  • Myjki ciśnieniowej należy używać ostrożnie – jeśli jakieś zabrudzenie nie chce ustąpić, lepiej użyć bezpieczniejszego narzędzia
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Ci, co mają własny podjazd i warunki do ręcznego mycia samochodu, są w uprzywilejowanej sytuacji. Pozostali – jeśli chcą mieć naprawdę czyste auto – są potencjalnymi klientami myjni samoobsługowej. Jednak z takich myjni, jak również z prywatnych myjek ciśnieniowych, trzeba umieć korzystać, inaczej ławo narobić sobie biedy, uszkadzając lakier. A zatem… zróbmy to dokładnie i bezpiecznie – krok po kroku.

 Foto: Auto Świat
  • Myjka ciśnieniowa to świetne narzędzie, ale nie może ono służyć do dokładnego mycia karoserii od A do Z. Za pomocą wody pod ciśnieniem warto spłukać z samochodu grubsze zanieczyszczenia, ale nie warto nawet próbować umyć samochodu dokładnie. Łatwo zauważyć, że im bardziej zbliżymy lancę myjki do lakieru, tym jest ona skuteczniejsza – to dlatego, że wówczas większe jest ciśnienie wody uderzającej w lakier. Tyle że minimalna bezpieczna odległość lancy od mytej powierzchni to ok. 30 cm. Jeśli zbliżamy myjkę bardziej, możemy "zdjąć" lakier, uszkodzić emblematy, albo nawet… wąskim strumieniem wody przeciąć zewnętrzną warstwę opony! Ważne: nigdy, ale to nigdy nie należy używać do mycia samochodu myjki z zamontowaną dyszą udarową – prędzej czy później zdejmie każdy lakier!
  • Po spłukaniu karoserii bierzemy gąbkę – to zasadniczy etap mycia nadwozia. Albo gąbkę zanurzamy w wodzie z roztworem szamponu, albo – w ostateczności – na gąbkę wylewamy odrobinę szamponu i raz przy razie czyścimy karoserię.
  • Największą pewność, że nie pozostawimy niedomytych powierzchni, uzyskamy, przesuwając gąbkę po lakierze raz przy razie w pionie, a następnie w poziomie. Najlepiej dzielić karoserię auta na sekcje, aby o niczym nie zapomnieć.
  • Wczesną wiosną nie jest to duży problem, ale gdy zrobi się gorąco, trzeba będzie bardzo uważać, aby roztwór szamponu nie miał szans zaschnąć na lakierze, bo zostawi plamy! To dlatego nie należy myć samochodu w pełnym słońcu ani wtedy, gdy lakier jest rozgrzany. Jeśli już narobiliśmy plan, nie próbujmy ich szorować szmatą – trzeba je delikatnie spolerować z użyciem pasty polerskiej.
  • Do mycia kół, po wstępnym spłukaniu ich myjką, można użyć środka do mycia felg, podobnie działającego płynu do usuwania lotnej korozji albo… jeśli myjemy auto regularnie, w zupełności wystarczy gąbka i szampon – można obyć się bez mocnej chemii. Podobna uwaga co w przypadku lakieru: ani szampon, ani tym bardziej preparat do mycia felg nie powinien mieć szansy, aby zaschnąć. Trzeba go spłukać w odpowiednim momencie.
  • Auto myjemy, zaczynając od dachu szyb i maski, poprzez górne części drzwi, stopniowo schodząc w dół. Na końcu myjemy najbardziej brudne części – progi i koła.
  • Czas na spłukanie samochodu odpowiednią ilością wody, można to zrobić za pomocą myjki ciśnieniowej.
  • Teraz jest ten moment, aby po kolei otworzyć drzwi i umyć wewnętrzne części progów oraz słupki. Nie zapominamy o pokrywie silnika i tylnej klapie. Przyjrzyjmy się też, czy na karoserii nie pozostały niedomyte fragmenty – można naprawić potencjalne niedoróbki.
  • Jeśli chodzi o felgi, to warto przetoczyć samochód o pół obrotu koła. Z reguły w tym momencie ukazują się uprzednio położone wyżej, ich niedomyte fragmenty. Poprawiamy!
  • Spłukujemy ponownie samochód i zostawiamy na chwilę, aby woda z grubsza ściekła z karoserii – ale nie całkiem.
  • Aby na lakierze nie pojawiły się szare zacieki z twardej wody, warto na koniec dokładnie wytrzeć karoserię za pomocą bardzo miękkiego ręcznika z mikrofibry. Efekt tego zabiegu będzie zaskakujący – gdy pominiemy go następnym razem, od razu zauważymy różnicę w postaci plam i zacieków. Można też – jeśli mamy taką możliwość – osuszyć karoserię za pomocą sprężonego powietrza.
  • Gotowe – samochód jest umyty! Teraz, opcjonalnie, możemy nabłyszczyć lakier za pomocą wosku albo płynnego detailera, a opony "pomalować na czarno" za pomocą pianki albo żelu do konserwacji opon. I to już naprawdę koniec – no, chyba że bierzemy się za wnętrze...
Mycie progów – też można je, przynajmniej wstępnie, spłukać wodą pod ciśnieniem. Ale użycia gąbki z odrobiną szamponu nie unikniemy! Foto: Auto Świat
Mycie progów – też można je, przynajmniej wstępnie, spłukać wodą pod ciśnieniem. Ale użycia gąbki z odrobiną szamponu nie unikniemy!
Google News
Źródło:
Auto Świat
Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński Wydawca
Autor poleca:
  • Czy mycie auta pod blokiem lub na własnej działce jest legalne?
    Czy mycie auta pod blokiem lub na własnej działce jest legalne?
  • Ptasia kupa na lakierze - będzie dziura! Jak to zmyć?
    Ptasia kupa na lakierze - będzie dziura! Jak to zmyć?
Tematy: Mycie, Czyszczenie, Myjnia, Pielęgnacja auta

Polecane z kategorii

Naklejka rejestracyjna na szybie auta — jak ją łatwo odkleić?
Naklejka rejestracyjna na szybie auta — jak ją łatwo odkleić?
Ukryta funkcja w lusterku wstecznym. Czy wiesz, do czego służy "języczek"?
Ukryta funkcja w lusterku wstecznym. Czy wiesz, do czego służy "języczek"?
25 złych nawyków, które muszą doprowadzić do awarii. Wśród nich są te, których uczyli na kursach
25 złych nawyków, które muszą doprowadzić do awarii. Wśród nich są te, których uczyli na kursach
Czy wiesz, do czego służy przycisk MEDIA w samochodzie? Wyjaśniamy
Czy wiesz, do czego służy przycisk MEDIA w samochodzie? Wyjaśniamy
Paliwa najtańsze od dawna – czy warto tankować na zapas i jak długo można przechowywać paliwo?
Paliwa najtańsze od dawna – czy warto tankować na zapas i jak długo można przechowywać paliwo?
Czy wiesz, do czego służy przycisk AS w samochodzie? Wyjaśniamy
Czy wiesz, do czego służy przycisk AS w samochodzie? Wyjaśniamy
Czy wiesz, do czego służy przycisk PTY w samochodzie? Znajdziesz go przy radiu
Czy wiesz, do czego służy przycisk PTY w samochodzie? Znajdziesz go przy radiu
Czy wiesz, do czego służy przycisk TA w samochodzie? Wyjaśniamy
Czy wiesz, do czego służy przycisk TA w samochodzie? Wyjaśniamy
Czy wiesz, do czego służy przycisk AF w samochodzie? Wyjaśniamy
Czy wiesz, do czego służy przycisk AF w samochodzie? Wyjaśniamy

Darmowe sprawdzenie vin

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź historię Pojazdu

Katalog Samochodów Auto Świat

ABARTH ALFA ROMEO ALPINA ALPINE ASTON MARTIN AUDI BENTLEY BMW BUICK CADILLAC CHEVROLET CHRYSLER CITROËN CUPRA DACIA DS FERRARI FORD Fiat HONDA Hyundai INFINITI JAGUAR JEEP KIA LADA LAMBORGHINI LANCIA LAND ROVER LEXUS MASERATI MAYBACH MAZDA MERCEDES-BENZ MINI (BMW) Mitsubishi NISSAN OPEL PEUGEOT Porsche RENAULT SAAB SEAT SSANGYONG SUBARU SUZUKI Skoda TATA Toyota VOLKSWAGEN Volvo WAZ LADA
  • Reklama w AutoSwiat.pl
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2023 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech