• Elementy ozdobne i akcesoria skutecznie utrudniają wymianę koła w nowych autach
  • Wymianę koła warto przećwiczyć „na sucho” w sprzyjających warunkach
  • We wnęce koła zapasowego coraz częściej montowane są akcesoria zasilane elektrycznie – uwaga na kable!

Co musisz mieć?

Zajrzyj do bagażnika. Jest koło zapasowe? Jeśli tak, to jesteś szczęściarzem – w bardzo wielu samochodach jest to akcesorium opcjonalne i ekstra płatne! Jeżeli jeszcze nasz zapas jest napompowany, czyli gotów do użycia, warto dalej sprawdzać zawartość bagażnika – może uda się obyć bez pomocy drogowej. Musimy mieć: podnośnik, klucz do kół, nakładkę do śrub antykradzieżowych, narzędzie do zdejmowania dekielka z felgi albo nakładek na śruby... Szczególnie nakładki ozdobne na śruby to wymysł idiotyczny: ktoś, kto pierwszy raz je widzi, najczęściej nie ma pojęcia, jak się do nich dobrać albo uznaje, że ma nieodpowiedni klucz do kół i „odpuszcza”. Jeśli ktoś wie, jak zdejmuje się te rzeczy, to je zdejmie, często jednak po takiej operacji na felgach pozostają rysy.

Co jeszcze stoi na przeszkodzie?

Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Nakładki na śruby: to tylko plastik

Jeśli widzisz, że do elementu z tworzywa, który umieszczony jest w kole zapasowym wożonym w bagażniku, dochodzi kabelek, nie wyrywaj go na siłę. Prawdopodobnie jest to zasilanie subwoofera, szarpiąc silnie za plastikową wtyczkę, można ją złamać. Należy odciągnąć blokadę, ścisnąć zawleczkę, zdjąć wtyczkę. Teraz subwoofer i elementy z tworzywa można zdjąć, dobierając się do koła zapasowego. Najgorsze jednak są nakładki na śruby – zwłaszcza w felgach, które mają głębokie gniazda na śruby. Uwaga – do zdjęcia śruby antykradzieżowej (po jednej na koło) potrzebna jest specjalna przejściówka.

Zrób to bezpiecznie

Fabryczny podnośnik to urządzenie o umiarkowanej stabilności – jego cechą zasadniczą są kompaktowe rozmiary po złożeniu, a nie stabilność. Z tego względu pasażerów najlepiej wyprosić z auta na czas wymiany koła, a jeśli mamy w środku małe dziecko, to przynajmniej warto zadbać o to, by nie chodziło po aucie. Teraz (przed podniesieniem auta) należy włączyć hamulec awaryjny, poluzować śruby. Czasem jednak są one większe niż rozmiar fabrycznego klucza do kół, albo... mają otwory takie, jak pod klucz ampulowy lub torx. Nie szukaj takiego klucza – to śruba-ściema, szukaj w bagażnika przyrządu w kształcie odpowiednio wyprofilowanego sztywnego drutu. Ten drut służy do zdjęcia tych niby śrub, które są plastikowymi ozdobnymi nakładkami z tworzywa.

Uważaj, by nie porysować przy tym felg – im mniej przestrzeni w gnieździe śruby w feldze, tym łatwiej zarysować lakier. Te nakładki trzeba po prostu wyciągnąć, co czasem jest dość trudne, nakładki ciasno obejmują łby śrub. Teraz luzujemy śruby i dopiero podnosimy samochód, umieszczając podnośnik w odpowiednim miejscu (wzmocnienie w progu), a jednocześnie zwracając uwagę, czy podłoże jest stabilne. Jeśli auto ze zdjętym kołem spadnie z podnośnika, to... koniec jazdy. Teraz odkręcamy do końca śruby, zdejmujemy koło i na jego miejsce montujemy nowe, dokręcając je lekko, ale do oporu – nie może być luźne. Dopiero po opuszczeniu samochodu śruby można dociągnąć mocno – oczywiste jest, że w drodze nie mamy klucza dynamometryczngo, a zatem dokręcamy po prostu mocno. Pakujemy sprzęt i jedziemy na stację benzynową, skontrolować ciśnienie. A co z plastikowymi nakładkami na śruby? Można je założyć albo nie – nie pełnią one żadnej „technicznej” funkcji.

Dlaczego lepszy pełnowymiarowy zapas?

Foto: Maciej Brzeziński / Auto Świat
Dojazdówka ma mniejszą szerokość i mniejszą średnicę niż normalne koło

Mając pełnowymiarowy zapas można jechać z normalną prędkością i niekoniecznie od razu do warsztatu. Dojazdówka nadaje się do jazdy w stronę warsztatu, ma też inną wadę: jeśli bagażnik jest wypełniony po brzegi, a w miejsce dojazdówki włożymy duże, pełnowymiarowe koło, może się okazać, że... zabraknie miejsca na bagaż.

  1. Sprawdź, czy masz wszystko, co potrzebne do wymiany koła
  2. Wyjmij koło zapasowe, nie wyrywając okablowania akcesoriów umieszczonych w bagażniku
  3. Zdejmij plastikowe nakładki śrub mocujących koło
  4. Poluzuj śruby kół
  5. Podnieś auto
  6. Odkręć śruby kół, zdejmij koło
  7. Dokręć lekko nowe koło, nie zostawiając mu jednak luzu
  8. Opuść auto
  9. Dokręć mocno śruby kół – i już możesz jechać

Klucze udarowe na baterie – sprawdź ceny

Klucz udarowy akumulatorowy 18V YT-82931 YATO – sprawdź ceny

Bezprzewodowy klucz udarowy Ryobi 18 V – sprawdź ceny

Milwaukee M18FIWF12 akumulatorowy klucz udarowy – sprawdź ceny

Bosch Professional GDS 18 V-EC 250 – sprawdź ceny

MAKITA KLUCZ UDAROWY DTW251RMJ – sprawdź ceny

Klucz udarowy MEEC 1/2" 250 Nm 18 V – sprawdź ceny