- Dobre opony nie zawsze muszą pochodzić od renomowanych producentów
- W tym roku do finału zakwalifikowały się też opony mniej znanych marek
- W tegorocznym teście wzięło udział aż 50 modeli opon – do finału trafiło 21 modeli opon letnich
- Przeczytaj też:
- Test opon letnich 2022: czarne owce wśród producentów
- Test opon letnich 2022: tak testowaliśmy opony
- Wyniki rundy kwalifikacyjnej Testu Opon Letnich 2022.
- Test opon letnich 2022: te opony zasłużyły na finał, ale nie zostały ocenione
- Test opon letnich 2022: jak wybrać najlepsze opony?
To kolejna edycja naszego wielkiego testu opon – w tym sezonie sprawdziliśmy znowu aż 50 modeli ogumienia, od produktów premium najbardziej znanych marek aż po nieznane szerzej modele azjatyckich firm. Nie ulegamy uprzedzeniom, u nas każda opona ma szansę na to, żeby się wykazać – to, że któraś marka nie jest powszechnie znana, nie znaczy wcale, że nie ma nic dobrego do zaoferowania!
Przeczytaj też:
- Test opon wielosezonowych – czy rzeczywiście sprawdzą się o każdej porze roku?
- Jak bezpiecznie oszczędzać na oponach?
- Test opon całorocznych w rozmiarze 225/50 R17.
Test opon letnich 2022: czarne owce wśród producentów
Niestety, w tłumie firm pod fantazyjnymi nazwami – od Aplus do Zeetex – wciąż trafiają się czarne owce usiłujące wprowadzać na rynek opony, które może i zachęcają ceną, ale poza nią nie mają nic dobrego do zaoferowania. Świetna oferta czy może niebezpieczna mina? To pytanie, przed którym staje co kilka lat każdy właściciel samochodu poszukujący nowych opon w rozsądnej cenie.
Obowiązkowa etykieta informująca o podstawowych parametrach opony jakoś szczególnie w wyborze ogumienia nie pomaga – wprawdzie opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni i poziom głośności są ważne, ale warto wiedzieć, że dane na etykietach to deklaracje producentów, których klienci sami nie są w stanie zweryfikować. Poza tym to, że dany model opon na etykiecie ma najwyższe noty, nie oznacza wcale, że w innych dziedzinach, o których etykieta nie informuje, nie będzie miał dyskwalifikujących wad.
Test opon letnich 2022: tak testowaliśmy opony
Każdy z naszych wielkich testów opon zaczynamy od prób bezpieczeństwa. Tym razem trzy identycznie wyposażone auta testowe (Volkswagen Passat) wraz z badanymi oponami trafiły na tory do sprawdzania dróg hamowania znajdujące się w ośrodku badawczym ATP w Papenburgu. Wszystkie modele ogumienia zostały poddane próbom obejmującym pomiary dróg hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Już na tym etapie nie zabrakło pierwszych wpadek – szczególnie w dziedzinie hamowania na mokrym asfalcie. Różnice w drogach hamowania między najlepszymi oponami w teście a tymi z końca stawki już przy umiarkowanej prędkości początkowej, wynoszącej 80 km/h, sięgały nawet dwóch długości samochodu! W sytuacji hamowania, np. przed korkiem na autostradzie albo przed przejściem dla pieszych, każdy metr drogi ma znaczenie! Tylko te opony, które poradziły sobie z próbami hamowania, poddaliśmy całej procedurze testowej – na inne szkoda naszego czasu. Bonus: we wszystkich próbach dla porównania występują też coraz popularniejsze opony całoroczne.
Wyniki rundy kwalifikacyjnej Testu Opon Letnich 2022.
Dla nas liczą się twarde fakty, a nie marka czy logo! Runda kwalifikacyjna to próby bezpieczeństwa – sprawdzamy drogi hamowania na suchej i mokrej nawierzchni. Tylko te opony, w przypadku których suma dróg hamowania na suchym i mokrym asfalcie była najkrótsza, przechodzą do kolejnego etapu testu i są poddawane kompletnej procedurze badawczej. Do finału zakwalifikowały się też opony mniej znanych marek.
Droga hamowania | |||
---|---|---|---|
Marka i model* | Na mokrym z 80 km/h | Na suchym ze 100 km/h | Suma |
Bridgestone Turanza T005 (94 W) | 27,5 | 35,8 | 63,3 |
Hankook Ventus Prime 4 (94 W) | 27,8 | 35,8 | 63,6 |
Kumho Ecsta HS52 (98 W) | 28,6 | 35,7 | 64,3 |
Vredestein Ultrac (94 W) | 28,2 | 36,1 | 64,3 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun (98 W) | 27,9 | 36,5 | 64,4 |
Nokian Powerproof (98 W) | 28,9 | 35,7 | 64,6 |
Dunlop Sport Maxx RT2 (98 W) | 28,8 | 36,1 | 64,9 |
Michelin Primacy 4 (94 W) | 29,3 | 36,2 | 65,5 |
Toyo Proxes Comfort (98 W) | 29,6 | 35,9 | 65,5 |
Nexen N'Fera Primus (98 W) | 28,6 | 37,2 | 65,8 |
Fulda SportControl 2 (98 Y) | 29,4 | 36,5 | 65,9 |
Kleber Dynaxer HP4 (94 W) | 29,9 | 36,2 | 66,1 |
Sava Intensa UHP 2 (98 W) | 29,8 | 36,3 | 66,1 |
Maxxis Premitra 5 HP5 (94 W) | 28,9 | 37,3 | 66,2 |
Debica Presto UHP 2 (98 W) | 29,8 | 36,5 | 66,3 |
Goodyear Efficient Grip Performance 2 (94 W) | 29,7 | 36,8 | 66,5 |
GT Radial FE2 SUV (94 W) | 29,7 | 37,0 | 66,7 |
BF Goodrich Advantage (98 W) | 31,0 | 36,3 | 67,3 |
Laufenn S Fit EQ+ (98 W) | 31,9 | 36,5 | 68,4 |
Goodride Zuper Ace SA-57 (98 W) | 31,3 | 37,3 | 68,6 |
Continental EcoContact 6 (98 W) | 32,7 | 36,4 | 69,1 |
Mirage MR-182 (98 W) | 31,8 | 37,7 | 69,5 |
Yokohama BluEarth-GT AE51 (98 W) | 32,2 | 37,7 | 69,9 |
Tomket Sport 3 (94 W) | 32,8 | 37,2 | 70,0 |
Cooper Zeon CS8 (98 W) | 31,3 | 39,1 | 70,4 |
Infinity Ecomax (98 W) | 32,7 | 37,7 | 70,4 |
Starmaxx Ultra Sport ST760 (98 W) | 32,9 | 37,5 | 70,4 |
Firestone Roadhawk (94 W) | 32,8 | 37,7 | 70,5 |
Hifly HF805 (98 W) | 32,0 | 38,5 | 70,5 |
Tyfoon Successor 5 (98 W) | 32,1 | 38,5 | 70,6 |
Roadstone Eurovis Sport 04 (94 W) | 32,6 | 38,7 | 71,3 |
Mazzini Eco605 Plus (98 W) | 32,4 | 39,0 | 71,4 |
Delinte DH2 (98 W) | 32,6 | 39,1 | 71,7 |
Uniroyal RainSport 5 (98 W) | 33,5 | 38,4 | 71,9 |
General Tire Altimax One S (98 W) | 32,9 | 39,3 | 72,2 |
Kormoran Ultra High Performance (98 W) | 34,9 | 37,3 | 72,2 |
Platin RP420 Summer (98 Y) | 33,7 | 38,5 | 72,2 |
Zeetex HP2000 VFM (98 W) | 33,9 | 38,9 | 72,8 |
Aplus A607 (98 W) | 33,9 | 39,0 | 72,9 |
Novex Super Speed A3 (98 W) | 33,5 | 39,4 | 72,9 |
Semperit Speed-Life 3 (98 W) | 33,1 | 40,0 | 73,1 |
Tracmax X-Privilo TX3 (98 W) | 34,3 | 38,9 | 73,2 |
Viking ProTech NewGen (98 W) | 33,4 | 39,8 | 73,2 |
Barum Bravuris 5HM (98 W) | 33,3 | 40,0 | 73,3 |
Lassa Driveways (98 W) | 34,9 | 39,0 | 73,9 |
Tomason Sportrace (98 W) | 34,7 | 39,2 | 73,9 |
Imperial Ecosport 2 (98 W) | 33,8 | 40,3 | 74,1 |
Rotalla Setula S-Race RU01 (98 W) | 35,1 | 39,8 | 74,9 |
Firemax FM601 (98 W) | 36,0 | 39,8 | 75,8 |
Atlas Sport Green 2 (98 W) | |||
*Modele zapisane pogrubioną czcionką zakwalifikowały się do rundy finałowej – im niżej w tabeli, tym gorsze wyniki w próbach decydujących o bezpieczeństwie |
Test opon letnich 2022: te opony zasłużyły na finał, ale nie zostały ocenione
Czasy, kiedy opony chińskich marek przez fatalną jakość i przestarzałą technologię we wszystkich testach skazane były na końcowe miejsca, najwyraźniej się skończyły. Do ubiegłorocznych sukcesów modeli z Dalekiego Wschodu dołączają kolejne – chińskie opony Sailun oraz Linglong (Sailun Atrezzo Elite oraz Linglong Sport Master) dobrze wypadły w rundzie kwalifikacyjnej naszego testu i powinny znaleźć się w finale. Dlaczego więc modeli tych nie ma w tabeli? Zgodnie z przyjętymi przez nas zasadami gwarantującymi to, że testujemy takie opony, jakie trafiają też do klientów, w przypadku ogumienia dostarczonego przez producentów lub importerów porównujemy uzyskane rezultaty z wynikami takich samych opon dostępnych w wolnej sprzedaży. Niestety, przed publikacją tegorocznego testu nie udało się z odpowiednim wyprzedzeniem pozyskać opon do wykonania badań kontrolnych. Do zobaczenia zatem za rok!
Test opon letnich 2022: jak wybrać najlepsze opony?
Osoby poszukujące nowych opon letnich do swoich aut nie mają wcale łatwo. Oferta opon w popularnych rozmiarach jest olbrzymia, ale oddzielenie ziarna od plew to poważne wyzwanie. Oto zasady, których warto przestrzegać przy wyborze opon:
- Nie kupuj kota w worku, przed podjęciem decyzji sprawdź wyniki niezależnych testów interesujących cię modeli ogumienia. Na naszej stronie internetowej znajdziesz też testy opon z poprzednich sezonów, wiele z nich wciąż jest w sprzedaży.
- Porównaj ceny w różnych sklepach internetowych, stacjonarnych i w warsztatach. Pamiętaj, że niska cena opon to nie wszystko – ważniejsze jest to, jaki będzie całkowity koszt wymiany, a nawet przechowywania opon sezonowych. Może się okazać, że lepiej kupić droższe opony w serwisie, ale mieć za to tańszy lub darmowy montaż.
- Nie czekaj zbyt długo z zamówieniem opon – wobec panującej inflacji, słabnącego złotego i ograniczonej podaży opon nie ma co liczyć na specjalne promocje. Nie musisz się ograniczać wyłącznie do tych, które wygrywają w testach – po to też podajemy wyniki poszczególnych prób, żeby każdy mógł znaleźć opony, które najlepiej odpowiadają jego oczekiwaniom.
Galeria zdjęć
Próby na mokrym: aquaplaning. Opony marek Falken, Dunlop oraz Maxxis najlepiej radzą sobie z warstewką wody pod bieżnikiem, ich podatność na aquaplaning jest najniższa. Opony marek Toyo i Continental wypadły w tej próbie niewiele lepiej od referencyjnych opon całorocznych. Z aquaplaningiem na łukach bardzo dobrze poradziły sobie opony marki Dębica.
Próby na mokrym: aquaplaning na łukach. Opony marek Falken, Dunlop oraz Maxxis najlepiej radzą sobie z warstewką wody pod bieżnikiem, ich podatność na aquaplaning jest najniższa. Opony marek Toyo i Continental wypadły w tej próbie niewiele lepiej od referencyjnych opon całorocznych. Z aquaplaningiem na łukach bardzo dobrze poradziły sobie opony marki Dębiok.
Próby na mokrym: prowadzenie boczne. Podczas jazdy po okręgu opony Bridgestone, Goodyear oraz Falken pozwalają uzyskać najwyższe wartości przyspieszenia poprzecznego, czyli najdłużej zachowują przyczepność. W przypadku opon z dolnej części tabeli znacznie wcześniej pojawia się podsterowność – samochód ucieka przodem z zadanego toru jazdy.
Próby na mokrym: prowadzenie. Podczas jazdy po okręgu opony Bridgestone, Goodyear oraz Falken pozwalają uzyskać najwyższe wartości przyspieszenia poprzecznego, czyli najdłużej zachowują przyczepność. W przypadku opon z dolnej części tabeli znacznie wcześniej pojawia się podsterowność – samochód ucieka przodem z zadanego toru jazdy.
Próby na mokrym: hamowanie. Podczas hamowania awaryjnego liczy się dosłownie każdy centymetr. Bridgestone, Hankook oraz Falken wykorzystują dystans najlepiej. Na oponach Continental EcoContact 6 droga hamowania jest dłuższa aż o 8 metrów niż w na gumach, które w tej próbie wypadły najlepiej – to wynik gorszy od uzyskanego na referencyjnych oponach całorocznych.
Koszty: opory toczenia. Niskie opory toczenia pozwalają oszczędzać paliwo, ale prawdziwą sztuką jest opracowanie opon, które mimo niskich oporów wciąż oferują dobrą przyczepność na mokrej nawierzchni. Continental EcoContact 6 pokazuje, że jest rzeczywiście "eco" – opory toczenia niższe o 5 proc. powinny przełożyć się na zużycie paliwa niższe o 1 proc., a to oznacza, że na Falkenach auto może spalić nawet o 8 proc. więcej.
Koszty: cena/trwałość. Niska cena zakupu nie oznacza niskich kosztów eksploatacji – drogie opony marki Goodyear okazują się najlepszą inwestycją, bo wystarczają na znacznie dłużej od wszystkich tańszych konkurentów. Najwyższe koszty eksploatacyjne generują nietrwałe opony marki Nokian.
Koszty: szacowana trwałość opon. W przypadku opon – które przecież nie kosztują mało – trwałość ma znaczenie. W tej dziedzinie wygrywa Goodyeara Efficient Grip Performance 2, a według szacunków na podstawie badań stanowiskowych, na najkrócej wystarczyć mogą opony marki Nokian.
Próby na suchym: hamowanie. Różnice między drogami hamowania poszczególnych opon letnuch na suchej nawierzchni nie są wcale duże. Kumho Ecsta HS 52 (nowy model) oraz Nokian Powerproof wychodzą nieznaczne na prowadzenie. W tej próbie najsłabiej wypadają opony całoroczne.
Próby na suchym: emisja hałasu. Emisja hałasu to czynnik, który negatywnie wpływa na środowisko, dlatego wymogi stawiane nowoczesnym oponom są w tej dziedzinie coraz wyższe. Również w tej próbie opony marki Continental udowadniają, że są "eco" nie tylko z nazwy.
Próby na suchym: prowadzenie: Nie tak dawno temu nie do pomyślenia: opony marki Hankook, wciąż kojarzącej się starszym czytelnikom z kiepskimi gumami montowanymi fabrycznie w autach marki Daewoo, okazują się w tej dziedzinie najlepsze. Model Ventus Prime 4 pokonuje uznanego konkurenta – model Primacy 4 marki Michelin.