Długie miesiące poszukiwań i nic! Znalezienie ławki do bagażnika widocznego na zdjęciach Mercedesa S124 z tapicerką w odpowiednim wzorze i kolorze okazało się niemożliwe. Taka ławka to element zestawu pozwalającego zmienić to eleganckie kombi w auto 7-osobowe, tak jak Mercedes robił to fabrycznie.
Owszem, ławki pojawiają się czasem w ogłoszeniach, tyle że ten konkretny egzemplarz auta wyjechał z fabryki z opcjonalną tapicerką z miękkiej, perforowanej skóry. W końcu udało się kupić odpowiedni element, ale sukces jest połowiczny. Obicie pięknie wygląda i ma właściwy wzór, tyle że nie zgadza się jego kolor.
I co teraz? Zamontować tak, jak jest? Zły pomysł, od razu będzie widać, że przy aucie ktoś majstrował. Oddać do tapicera, żeby obił ławeczkę skórą we właściwym odcieniu? Znalezienie fachowca, który zrobi to tak, jak fabryka, graniczy z cudem. Jest jeszcze jedna możliwość: zabarwić tapicerkę. Taką usługę oferują zarówno tapicerzy, jak i firmy zajmujące się detailingiem.
Można to też zrobić samemu. Tu jednak zalecamy ostrożność. Na portalach aukcyjnych można kupić tanie farbki, których użycie grozi tym, że... pasażerowie będą domagali się zwrotu kosztów prania ubrań. Trwały i atrakcyjny efekt zapewniają tylko środki z najwyższej półki, które tanie nie są, i – oczywiście – ich staranna aplikacja. Pokazujemy, jak używają ich fachowcy.
Ile kosztuje barwienie skórzanej tapicerki?
125 ml | Zmywacz | 60 zł |
1 | Miękka szczotka | 12 zł |
250 ml | Zmywacz z rozpuszczalnikiem | 37 zł |
1 | Gąbka ścierna | 14 zł |
1 | Gąbka polerska 4000 | 17 zł |
7 ml | Klej do skóry | 24 zł |
7 ml | Wypełniacz | 72 zł |
250 ml | Podkład | 46 zł |
250 ml | Top coat (powłoka ochronna) | 52 zł |
50 ml | Utwardzacz ze środkiem sieciującym | 84 zł |
150 ml | Powłoka konserwująca | 62 zł |
150 ml | Wosk (tłuszcz) do skór | 62 zł |
Razem | 604 zł | |
W galerii zobaczycie ja krok po kroku zmienić kolor skórzanej tapicerki w aucie.
Galeria zdjęć
Kiedy skórzana tapicerka ma zły kolor, nie trzeba jej wymieniać na nową. Barwienie pozwala uzyskać dobry efekt przy zachowaniu oryginalności.
1. Oględziny: przed rozpoczęciem barwienia fachowiec sprawdza stan skóry. Dobra wiadomość – biała plamka to punktowe przetarcie, a nie pleśń.
2. Mycie: dużo piany, mało wody, do tego miękka szczoteczka i sporo cierpliwości. Ważne, żeby usunąć też brud głęboko zalegający w porach materiału.
3. Usuwanie odgnieceń: miejsca, w których występują odkształcenia, są prostowane na ciepło i przy użyciu... narzędzi dentystycznych.
3. Usuwanie odgnieceń: miejsca, w których występują odkształcenia, są prostowane na ciepło i przy użyciu... narzędzi dentystycznych.
4. Odtłuszczanie: potrzebny jest do tego rozpuszczalnik. Po zabarwieniu na szmatce widać, że została zmyta wierzchnia warstwa, tzw. top coat.
5. Matowanie: przed nałożeniem nowego koloru podłoże musi być szorstkie, należy je więc potraktować gąbką ścierną o granulacji 400-600.
6. Porównanie kolorów: zagłówki są zwykle mniej zużyte od siedzisk i to właśnie na nich najłatwiej znaleźć oryginalny odcień materiału.
7. Dobór koloru: profesjonaliści nie muszą tego robić na oko – spektrometr pozwala znacznie precyzyjniej określić odcień i recepturę lakieru.
8. Stabilizacja: do lakieru jest dodawany utwardzacz z tzw. środkiem sieciującym, który ma za zadanie stworzenie bardziej odpornej powłoki.
9. Malowanie: jeśli skóra jest równa i gładka, to lakier nanosi się pistoletem natryskowym. Pędzelkiem można co najwyżej robić drobne poprawki.
10. Suszenie: standardowo używa się do tego lamp grzewczych,takich jak podczas lakierowania samochodu. Delikatnie użyta opalarka przyspiesza proces.
11. Zabezpieczenie: tzw. top coat tworzy zewnętrzną powłokę ochronną.
12. Polerowanie: delikatna gąbka polerska o granulacji 4000 pozwala usunąć ślady mgiełki lakierniczej.
13. Pielęgnacja: tłuszcz do tapicerki skórzanej zapewnia dodatkową ochronę, po jego użyciu tapicerka jest gotowa.
Skórzana tapicerka przed barwieniem.
14. Montaż: nie próbujcie nigdy barwić tapicerki kanap czy foteli zamontowanych w samochodzie – to z reguły się nie udaje. Podczas montażu trzeba jednak uważać, żeby nie uszkodzić świeżo naprawionego elementu.
Operacja się udała, zdobyta ławeczka idealnie pasuje odcieniem do reszty elementów zamontowanych w aucie. Nie myślcie jednak, że uzyskanie tego efektu jest łatwe. Bez dobrych środków i naprawdę starannej pracy nie ma co na to liczyć. Tanie amatorskie preparaty działają bardzo słabo. Niestety, profesjonalne środki często są dostępne tylko w większych opakowaniach,więc ich zakup do samodzielnej małej naprawy .