Toyota Avensis - Wcale nie taka skomplikowana
Pierwsze spojrzenie pod maskę może zniechęcić do jakichkolwiek prac – dookoła silnika zamontowano osłony, nie widać reflektorów, chłodnicy, akumulatora.
Jednak już w kilka minut możecie pozbyć się plastików i wygląd komory stanie się bardziej przyjazny. Zdjęcie osłon pozwoli dostać się do żarówek czy sprawdzić poziom płynu chłodzącego.
Przed wymianą świec będziecie musieli z kolei usunąć osłonę znad pokrywy zaworów (tę z napisem „Toyota D4 VVT-i”). To łatwe operacje – zewnętrzne osłony trzymane są spinkami (trzeba podważyć środkową część, potrzebny płaski śrubokręt), zaś tę nad silnikiem usuniecie po odkręceniu nakrętek (klucz nasadowy 10 mm).
Dwulitrowy motor Avensisa (1AZ-FSE) o mocy 147 KM ma bezpośredni wtrysk paliwa
Choć interwał przeglądowy Toyota wyznaczyła na 30 tys. km (nie rzadziej niż 2 lata), to jednak auto wymaga dodatkowo „obsługi międzyprzeglądowej” (co 15 tys. km lub raz do roku), polegającej na wymianie oleju i kontroli np. hamulców.
Po liftingu w 2006 r. wymagania te nie zmieniły się, ale na wyświetlaczu może pojawiać się symbol klucza, wzywający do przeglądu. Procedura jego kasowania jest nieskomplikowana (zależy od wersji kluczyka; opisano ją w instrukcji obsługi) – niestety, często bywa nieskuteczna i kontrolka natrętnie się zapala.
Warto wiedzieć, że w Avensisie stosowano dwie wersje benzyniaka 2.0 (takie same pojemność i moc): 1AZ-FE lub 1AZ-FSE. Ten drugi oznacza odmianę z bezpośrednim wtryskiem paliwa i jest znacznie bardziej rozpowszechniony (w Polsce tylko ten był oferowany).
Podczas prac trzeba mieć to na uwadze – wersja FSE wymaga np. stosowania innych świec zapłonowych (irydowych z trzema elektrodami).
Pod maską można wykonać wiele czynności: wymienić olej (pamiętajcie o właściwym zagospodarowaniu zużytego), płyn chłodzący, filtr powietrza – właściwie tyle, co w prostszym aucie, choć wymagana jest nieco większa uwaga (gorszy dostęp).
Możecie podziałać również przy podwoziu – wymienić klocki, tarcze hamulcowe (minimalna grubość z przodu to 24 mm, z tyłu 9 mm), elementy zawieszenia. Dostępna jest szeroka oferta zamienników.
Toyota Avensis - Trudno o pomoc
Kolejne auto, w przypadku którego nie znaleźliśmy książki obsługowo-naprawczej. Instrukcja (dostępna w internecie) nieco pomaga (pojemności, materiały), ale też nie jest zbyt obszerna. Pomocy radzimy szukać na tematycznych forach.
Toyota Avensis - Naszym zdaniem
Serwis D4? To nie kłopot - To, że silnik 2.0 wyposażono w bezpośredni wtrysk, nie ma dużego znaczenia dla osób obsługujących auto. Jednak Avensis jest zazwyczaj dobrze wyposażonym pojazdem klasy średniej, co sprawia, że nie ma już tyle wolnego miejsca pod maską i do niektórych elementów trudno się dostać. Nadal jednak wiele prac można wykonać samodzielnie.
Galeria zdjęć
W bagażniku szukacie wycięcia w tapicerce, po otwarciu klapki macie już dostęp do lampy. Wystarczy zwolnić zaczepy trzymające płytkę elektryczną i po chwili manewrowania można ją wysunąć do bagażnika, żeby uzyskać dostęp do żarówek. Czas: 15 min/dla amatora
Benzynowy silnik D4 potrzebuje 4,2 l oleju o lepkości 5W-30 (klasa jakości SL/A1, A3). Filtr jest umieszczony od dołu z przodu silnika – można dostać się do niego tylko z kanału. Do odkręcenia korka spustowego w misce potrzebny jest klucz nasadowy 14 mm. Czas: 30 min/dla amatora
Wymiana żarówek świateł drogowych (H1) jest łatwa, za to do obsługi świateł mijania przyda się... szczupła ręka – szczególnie z prawej strony jest ciasno. W reflektorach ksenonowych (jak na foto) w czasie liftingu w 2006 r. zmieniono lampy z D2S na D4S. Czas: 30 min/dla amatora
Wystarczy kilka minut, żeby z komory silnikowej usunąć wszystkie plastikowe osłony.
1. Diagnostyka komputerowa: przeprowadzenie prostej diagnostyki elektroniki (choćby smartfonem poprzez gniazdo OBD-II) nie jest trudne, ale w przypadku poważniejszej awarii trzeba udać się do fachowców. 2. Ślady korozji na nadwoziu: najstarsze auta mogą mieć już niemałe kłopoty z korozją. W przypadku rdzy takiej jak na zdjęciu radzimy kompleksowe czyszczenie i zabezpieczenie podwozia. 3. Napęd rozrządu: w silniku zastosowano teoretycznie bezobsługowy łańcuch, jednak potrafi on sprawiać kłopoty (luzują się śruby trzymające ślizgi), co może być bardzo kosztowne. 4. Przekładnia kierownicza: regenracja w przypadku stuków tylko w specjalistycznym warsztacie.
Toyota zaleca dość częstą wymianę płynu hamulcowego – co 30 tys. km lub co 2 lata. Wymiana poszczególnych elementów układu hamulcowego (czy nawet płynu) nie powinna sprawiać kłopotów. Czas: 30 min/dla zaawansowanego amatora
W pierwszych miesiącach produkcji zalewano płyn Long Life Coollant, który należało wymienić po 60 tys. km, następnie co 30 tys. lub 2 lata. W kwietniu 2003 r. zaczęto stosować płyn Super LLC (wymiana: pierwsza po 150 tys. km, później – co 90 tys. km). Układ mieści 6,1 l płynu. Czas: 40 min/dla amatora
Oryginalnie Toyota stosowała świece z potrójną irydową elektrodą masową i takich wymaga w silniku 1AZ-FSE. Rekomendowane Denso SK20BR11 dostępne są również poza siecią Toyoty (około 60 zł/szt.). Wymiana wskazana co 90 tys. km (umieszczone są pod cewkami). Czas: 30 min/dla amatora
Do wymiany wkładu filtra (kontrola co 15 tys. km, wymiana co 60 tys. km lub 4 lata) nie trzeba narzędzi – wystarczy odpiąć zatrzaski na obudowie od strony błotnika i wyjąć pokrywę z zawiasów po drugiej stronie. Dla ułatwienia możecie zdjąć przewód powietrza. Czas: 10 min/dla amatora
Filtr umieszczony jest za schowkiem na desce rozdzielczej. Należy zacząć od zdjęcia pokrywy schowka: po otwarciu klapy odkręćcie ogranicznik, a następnie (ściskając boczne ścianki) zwolnijcie schowek z zaczepów. Po odblokowaniu pokrywy możecie wysunąć wkład filtra. Wymiana co 30 tys. km lub 2 lata. Czas: 15 min/dla amatora
Zawieszenie nie jest skomplikowane, ale naprawa może być utrudniona przez korozję. Bez problemów kupicie sworznie, wahacze, łączniki. Na tylnej osi da się ustawić zbieżność, co trzeba wziąć pod uwagę w przypadku wykonywania prac w podwoziu. Czas: 30 min-1,5 godz./dla amatora
W kabinie i pod maską. Do lokalizacji bezpieczników odpowiadających za poszczególne urządzenia przyda się fabryczna instrukcja obsługi – informacje na pokrywach są ogólnikowe i często niezrozumiałe. Jedno gniazdo znajduje się pod kierownicą, dwa – pod maską. Czas: 10 min/dla amatora