Dlaczego warto sprawdzić numer VIN pojazdu?
Zanim podpowiemy, gdzie sprawdzić VIN, w pierwszej kolejności należy wskazać, czym jest numer identyfikacyjny pojazdu. Tak więc VIN (skrót od Vehicle Identification Number) to kombinacja liter i cyfr skrywająca dane techniczne i historię pojazdu. W połączeniu z dekoderem VIN można w ten sposób pozyskać szereg informacji o pojeździe. To informacje bezcenne dla potencjalnego nabywcy, decydujące dla zakupu lub odstąpienia od transakcji.
Rozkodowanie numeru VIN daje wgląd w następujące informacje o pojeździe:
- Dane techniczne – m.in. marka, model, rok produkcji, silnik, typ paliwa.
- Historia pojazdu – m.in. informacje o odnotowanych szkodach (np. wypadki, kolizje).
- Analiza przebiegu – rzeczywisty przebieg pojazdu możliwy do porównania z odczytami w samochodzie. Zmniejsza to ryzyko zakupu auta ze sfałszowany licznikiem.
- Fabryczne wyposażenie – daje możliwość weryfikacji, czy elementy wyposażenia i funkcje podane w ogłoszeniu faktycznie są na wyposażeniu danego egzemplarza.
- Sprawdzenie w bazach kradzieżowych – zakup auta pochodzącego z kradzieży często kończy się utratą ruchomości bez możliwości odzyskania wydanych środków. Oprócz tego należy liczyć się z zarzutami karnymi. W zależności od sytuacji nabywca pojazdu pochodzącego z przestępstwa kradzieży najprawdopodobniej zostanie oskarżony o paserstwo – nieumyślne lub umyślne. Dobry dekoder VIN wyszukuje numeru nadwozia w rekordach baz pojazdów kradzionych – krajowych i międzynarodowych. W ten sposób nabywca może upewnić się, że pojazd nie jest poszukiwany przez organy ścigania.
- Archiwalne zdjęcia – blacharze i lakiernicy potrafią współcześnie naprawić nawet mocno uszkodzone auta, które wizualnie nie zdradzają szkody z przeszłości. Natomiast ukazać mogą ją archiwalne zdjęcia, na przykład, jeżeli pojazd był już wystawiany na sprzedaż w Internecie.
- Liczba zapytań – jeżeli numer VIN jest często sprawdzany, może to świadczyć o dużym zainteresowaniu danym egzemplarzem. Jednak może też budzić niepokój, jeżeli powodem jest problematyczna historia pojazdu.
Gdzie sprawdzić VIN - nr 1 w rankingu to Autobaza
Duża ilość narzędzi do rozkodowywania numerów VIN nie wzięła się z niczego. Wynika to z popularności usługi. Cały proces jest też bardzo szybki i prosty, ponieważ potrzeba tylko komputera lub telefonu z dostępem do Internetu. Natomiast kolejne dekodery różnią się ilością dostępnych informacji, a w konsekwencji również ceną.
W przygotowanym zestawieniu najlepszy stosunek ceny do jakości mają raporty serwisu Autobaza. To najlepszy i najtańszy raport VIN na polskim rynku. W związku z tym, że narzędzie pozwala weryfikować historię aut z Polski oraz z zagranicy (np. Belgia, Holandia, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone), jest to jeden z najpopularniejszych serwisów w Polsce. Swój sukces Autobaza zawdzięcza przede wszystkim szerokiej bazie danych z licznych i wiarygodnych źródeł (m.in. Polski Rejestr Pojazdów, Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, Urząd Dozoru Technicznego).
Nie tylko VIN – historia pojazdu po tablicach rejestracyjnych
Obok numeru VIN Autobaza pozwala sprawdzić historię pojazdu z wykorzystaniem numeru rejestracyjnego. Dekoder Autobaza daje wgląd w liczne informacje o pojeździe (m.in. dane techniczne, przebieg, historia zdarzeń, wezwania serwisowe, fabryczne wyposażenie, historia internetowa, zdjęcia z poprzednich aukcji, weryfikacja w bazach pojazdów poszukiwanych, historia sprawdzeń). Cały proces pozyskiwania danych jest szybki i łatwy. Wystarczy wpisać numer VIN lub numer rejestracyjny, a następnie wybrać raport i go opłacić.
Dodatkowo platforma Autobaza daje możliwość wykupienia innych raportów dobrze uzupełniających historię pojazdu (m.in. wycena wartości rynkowej, raport z archiwalnej inspekcji, lista procedur serwisowych, sprawdzenie zastawu sądowego). Cena raportów jest różna w zależności od zakresu danych ujętych w dokumencie, najczęściej w wysokości kilkudziesięciu złotych. Trzeba sprawiedliwie przyznać, że to niewiele w porównaniu z wydaniem kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych na zakup auta, które ze względu na historię może mieć dużo niższą wartość rynkową.
Gdzie jeszcze sprawdzić VIN pozostałe portale na podium
- Automo – prekursor w obszarze dekoderów VIN w Polsce. To najprawdopodobniej jeden z najdłużej działających serwisów w branży, dający możliwość sprawdzania historii pojazdów z Europy i Stanów Zjednoczonych. Dane w raportach pochodzą z zaufanych źródeł. Charakterystyczną cechą jest jedna cena, tym mniejsza im więcej raportów zdecydujesz się zakupić, pojedynczy raport kosztuje 75,90 zł, kupując 2 zapłacisz 49 zł a trzy raporty to tylko 43 zł.
- easyVIN – to darmowy raport VIN, rozwiązanie podobne do Historii pojazdu GOV, oferujące jednak więcej danych w przystępniejszej formie, poza dekoderem VIN oferuje bezpłatną wycenę pojazdu w zestawieniu z cenami rynkowymi danego modelu, dzięki czemu kupujący wie, czy sprawdzany pojazd jest oferowany drożej lub taniej niż auta z podobnym wyposażeniem i przebiegiem.
- Historia Pojazdu GOV – darmowy raport historii pojazdu. Brak opłat jest niewątpliwie największą zaletą narzędzia. Natomiast ma ono również sporo wad. Przede wszystkim, żeby pobrać raport, obok numeru VIN potrzeba również numeru rejestracyjnego i daty pierwszej rejestracji. To dane znajdujące się w dowodzie rejestracyjnym, dlatego konieczny jest kontakt ze sprzedawcą. Również ilość danych jest ograniczona względem komercyjnych raportów, aczkolwiek lepsze to, niż całkowity brak zagłębiania się w historię pojazdu. W zależności od egzemplarza informacje znajdujące się w raporcie VIN dotyczą m.in. danych technicznych, okresowych i dodatkowych badań technicznych, odczytów drogomierza (dane gromadzone od 2014 roku), obowiązkowego ubezpieczenia OC, istotnych szkód (dane gromadzone dopiero od marca 2020 roku), liczby właścicieli, wycofania z ruchu oraz ewidencji w bazach kradzieżowych.
Podsumowanie – czy warto korzystać z dekoderów VIN?
Bezsprzecznie dekodery VIN pozwalające rozkodować numer nadwozia pojazdu, są przydatnymi narzędziami przy weryfikacji auta z rynku wtórnego. W zależności od narzędzia to szansa na weryfikację historii pojazdów sprzedawanych na terenie Polski i importowanych do kraju z zagranicy. Przede wszystkim, jeżeli są to auta kilkuletnie w wieku do 10 lat. Wówczas użytkownik ma dużą pewność, że samochód ma dobrze udokumentowaną historię. Takiej pewności nie można mieć przy starszych samochodach, natomiast nie przeszkadza to w sprawdzeniu, jakie informacje zawiera dany dekoder o konkretnym egzemplarzu. Na przykład w serwisie Autobaza użytkownik może rozkodować numer za darmo, aby otrzymać informacje o objętości raportów i ewentualnie zakupić wybrany dokument.
Kluczowe znaczenie ma dobór odpowiedniego dekodera. W związku z dużą popularnością usługi powstało wiele narzędzi służących do rozkodowywania numerów VIN. Natomiast nie wszystkie dekodery są sobie równe. Wielokrotnie informacje są tylko szczątkowe. Z drugiej strony są narzędzia pozyskujące dane z różnych i licznych źródeł (np. informacje publiczne, agencje rządowe, organizacje non-profit, partnerzy branżowi). W naszym zestawieniu najwyżej oceniona została Autobaza. To najbardziej kompletny dekoder z najszerszym zakresem informacji z wiarygodnych źródeł i najniższą ceną adekwatną do zawartości.
Oczywiście dekoder VIN należy traktować jako jedno z narzędzi do weryfikacji aut z rynku wtórnego. Zawsze warto przeprowadzić rzeczową rozmowę z właścicielem. Przydadzą się też stosowne dokumenty (np. faktury i rachunki za naprawy). Auto należy też poddać oględzinom, przeglądowi w warsztacie oraz jeździe próbnej. Natomiast raport VIN pozwala oszczędzić wiele czasu i środków. Powinien to być pierwszy etap weryfikacji stanu i historii pojazdu, możliwy do wykonania z poziomu komputera czy smartfona.
Co zawiera numer VIN?
Numer VIN, czyli Vehicle Identification Number, to identyfikator pojazdu nadawany przez producenta. Składa się z 17 znaków, które obejmują zarówno cyfry, jak i litery. Ważne jest, że numery VIN od 1981 roku są standaryzowane na całym świecie.
Numer VIN dzieli się zasadniczo na trzy części. Pierwszą z nich jest World Manufacturer Identifier (WMI), czyli globalny identyfikator producenta. WMI składa się z trzech znaków. Znaki od czwartego do dziewiątego tworzą Vehicle Descriptor Section (VDS), która określa typ pojazdu. Ostatnie znaki (od dziesiątego do siedemnastego) to Vehicle Identifier Section (VIS), które opisują konkretny pojazd.
Numer VIN jest zapisywany przy użyciu liter alfabetu łacińskiego oraz cyfr arabskich. Wielkość znaków jest również znormalizowana: dla jednośladów wynosi ona 4 mm, a dla samochodów 7 mm. Ważne jest, że numery VIN nie zawierają cyfr „0” i „1”, ani znaków specjalnych oraz liter „O”, „Q” i „I”.