Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Porady > Jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe?

Jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe?

Oferta elementów układu hamulcowego do popularnych aut jest olbrzymia. Można przebierać między częściami oryginalnymi a zamiennikami o różnej jakości. Które są najlepszym wyborem?

Jak wybrać dobre klocki i tarcze hamulcowe?Źródło: Auto Świat / Archiwum

Klocki i tarcze hamulcowe to elementy eksploatacyjne, które zużywają się stosunkowo szybko, więc popyt na nie jest zapewniony. A skoro jest popyt, to i na podaż nie można narzekać. Części układu hamulcowego to z reguły pierwsze podzespoły do każdego modelu, które są dostępne jako zamienniki. Jeśli sprawdzicie elektroniczne katalogi hurtowni części zamiennych, to w przypadku rzadko spotykanych modeli lub takich, które na rynku są od niedawna, często to właśnie klocki, tarcze, paski i filtry są jedynymi dostępnymi do nich podzespołami.

W zasadzie żaden poważny producent samochodów nie wytwarza samodzielnie układów hamulcowych. Najczęściej elementy montowane w autach pochodzą od kilku wyspecjalizowanych poddostawców. Poza częściami na pierwszy montaż i dostarczanymi do autoryzowanych sieci serwisowych producentów aut firmy te mają w swojej ofercie także podzespoły przeznaczone na rynek wtórny. Warto jednak wiedzieć, że części „pierwszomontażowe” i „aftermarketowe” pochodzące od tego samego producenta, wcale nie muszą być tak samo wysokiej jakości.

Homologacja części niewiele znaczy

Obok części, które mają po prostu zastąpić zużyte elementy w aucie, można też kupić takie, których zadanie polega na poprawieniu fabrycznych hamulców. W ofercie wielu dystrybutorów części zamiennych znajdują się np. sportowe klocki i tarcze hamulcowe. Trzeba jednak wiedzieć, że „sportowe” nie w każdym przypadku musi automatycznie oznaczać: „lepsze”. Niektóre z nich są np. znacznie mniej trwałe od standardowych, skutecznie działają dopiero po rozgrzaniu i przeraźliwie hałasują. Kosztują z reguły więcej niż standardowe.

Teoretycznie wszystkie klocki i tarcze oficjalnie sprzedawane na rynku muszą być homologowane według regulaminu ECE R90, określającego wymagania dla takich podzespołów. Zarówno na opakowaniu, jak i na samej części powinna znajdować się informacja o numerze tej homologacji. Takie oznaczenie nie daje jednak stuprocentowej gwarancji jakości. Po pierwsze – do uzyskania homologacji wystarczy, żeby część spełniała tylko minimalne wymogi, znacznie niższe od tych, które obowiązują w przypadku części stosowanych na pierwszy montaż. Po drugie – producenci azjatyckich podróbek nie mają żadnych skrupułów przed nadrukowywaniem oznaczeń homologacyjnych nawet na części, które badań przejść nie mogły.

Naszym zdaniem

Najtańsze klocki i tarcze hamulcowe z reguły nie są warte swojej ceny. Nie dość, że zużywają się znacznie szybciej od części markowych, to na dodatek hałasują, pylą i... słabo hamują. W drugą stronę też nie należy przesadzać – w autach użytkowanych normalnie nie ma sensu montować najdroższych hamulców sportowych, które ujawniają swoje zalety dopiero na torze.

Piotr Szypulski
Piotr Szypulski
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków