- Dowód rejestracyjny to dokument potwierdzający rejestrację pojazdu i jego dopuszczenie do ruchu drogowego
- Dowód należy wymienić w przypadku zmiany danych właściciela, danych technicznych pojazdu lub jego zgubienia
- Obecnie kierowcy nie muszą posiadać dowodu rejestracyjnego podczas jazdy, ponieważ potrzebne dane są dostępne w systemie CEPiK
- Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej Onetu
Każdy właściciel pojazdu mechanicznego zobowiązany jest do posiadania jego dowodu rejestracyjnego. To oficjalny dokument, który potwierdza fakt rejestracji samochodu bądź motocyklu i jego dopuszczenie do ruchu drogowego. Jego brak uniemożliwia poruszanie się pojazdu po drogach publicznych.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoW każdym dowodzie rejestracyjnym możemy znaleźć wszystkie istotne informacje na temat danego pojazdu. Są w nim m.in. numer rejestracyjny czy numer VIN, ale nie tylko. Wiele danych jest ukrytych pod specjalnymi kodami.
Zobacz także: Znowu zrobiło się głośno o nowym znaku z białym rombem. Mandat to 600 zł. Stawiają go na zachodzie
Kody w dowodzie rejestracyjnym składają się z liter oraz cyfr. W większości takich dokumentów część rubryk pozostaje niewypełnionych. Spowodowane jest to faktem, iż niektóre oznaczenia nie dotyczą wszystkich rodzajów pojazdów.
Kody w dowodzie rejestracyjnym — oto co oznaczają
Warto wiedzieć, co oznaczają poszczególne kody w dowodzie rejestracyjnym, ponieważ może to ułatwić zrozumienie specyfikacji i ograniczeń pojazdu, a także pomóc w uniknięciu problemów prawnych. Oto co znaczą poszczególne, najważniejsze kody:
- C.1.1. — nazwisko lub nazwa posiadacza dowodu rejestracyjnego,
- C.1.2. — numer PESEL lub REGON,
- C.1.3. — adres posiadacza dowodu rejestracyjnego,
- C.2.1. — nazwisko lub nazwa właściciela pojazdu,
- C.2.2. — numer PESEL lub REGON,
- C.2.3. — adres właściciela pojazdu.
- D.1 — marka pojazdu,
- D.2 — typ pojazdu,
- D.3 — model pojazdu,
- E — numer identyfikacyjny pojazdu (numer VIN),
- F.1 — maksymalna masa całkowita pojazdu, wyłączając motocykle i motorowery,
- F.2 — dopuszczalna masa całkowita pojazdu,
- F.3 — dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów,
- G — masa własna pojazdu,
- M1 — masa własna pojazdu — obejmuje urządzenia sprzęgające,
- H — okres ważności dowodu, jeżeli występuje takie ograniczenie,
- I — data wydania dowodu rejestracyjnego,
- J — kategoria pojazdu,
- K — numer świadectwa homologacji typu pojazdu (jeżeli występuje),
- L — liczba osi,
- O.1 — maksymalna masa całkowita przyczepy z hamulcem,
- O.2 — maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca,
- P.1 — pojemność silnika (w cm3),
- P.2 — maksymalna moc netto silnika (w kW),
- P.3 — rodzaj paliwa,
- Q — stosunek mocy do masy własnej (w kW/kg) — dotyczy motocykli i motorowerów,
- S.1 — liczba miejsc siedzących, włączając siedzenie kierowcy,
- S.2 — liczba miejsc stojących — jeżeli występują.
Przeczytaj także: Motocykl i kombajn bez dodatkowych uprawnień? Będziesz w szoku, czym możesz legalnie jeździć
Kody na tymczasowym dowodzie rejestracyjnym
Tymczasowy dowód rejestracyjny różni się od zwykłego tym, że składa się tylko z dwóch stron — przedniej i tylnej. Jest wydawany w formie kartonika i niektóre pola mogą być w nim pozostawione puste. Chodzi m.in. o: I, L, czy też Q.
Sprawdź także: Niewielu kierowców wie, dlaczego znak B-20 ma kształt ośmiokąta. Wyjaśnienie jest proste
Dowodu rejestracyjnego nie trzeba mieć w czasie jazdy. W tych sytuacjach musisz go wymienić
Dowód rejestracyjny należy wymienić w kilku szczególnych przypadkach. Chodzi o sytuacje, gdy nastąpi zmiana danych osobowych jego właściciela, zmiana danych technicznych pojazdu, dokument zostanie zgubiony, skradziony lub zniszczony, bądź jeśli zabraknie w nim miejsca na pieczątki z przeglądów technicznych.
W świetle obecnych przepisów kierowcy nie muszą mieć przy sobie dowodu rejestracyjnego pojazdu podczas jazdy. Podobnie wygląda teraz sytuacja w przypadku polisy OC. Aktualnie policja, straż miejska i inne uprawnione służby mogą sprawdzić te dokumenty zdalnie w systemie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców.