Auto Świat Porady Prawo Wymieniaj wycieraczki, myj reflektory - Ta jedna magiczna zasada

Wymieniaj wycieraczki, myj reflektory - Ta jedna magiczna zasada

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski

Czyste szyby i światła – te dwa elementy mogą drastycznie podwyższyć bezpieczeństwo jazdy w dżdżyste jesienno-zimowe dni. Ten, kto należycie o nie dba, unika ryzyka.

Zła widoczność na drodze
Zła widoczność na drodzeŻródło: Auto Świat / ACZ

Wiele mówi się o tym, że mamy kiepskie drogi. Że nie wszystkie auta są w dobrym stanie technicznym. Że grube drzewa rosną przy samej drodze, albo niesprzyjająca aura ogranicza przyczepność opon do jezdni. Rowerzyści jeżdżą w nocy przez wieś bez oświetlenia, piesi są słabo widoczni…

Ale my tym razem powiemy o innych rzeczach, które od powyższych różnią się tym, że mamy na nie bezpośredni wpływ codziennie, kiedy wsiadamy do swoich samochodów. Chodzi o to, aby dobrze widzieć, i być widzianym na drodze. Chodzi o coś tak prozaicznego, jak czyste szyby, tylne lampy i przednie reflektory.

Pogarszająca się przejrzystość szkieł reflektorów i przedniej szyby ma tyle ciekawy, co zwodniczy charakter. Dlaczego? Dlatego, że widoczność nie zawsze pogarsza się nagle. Kiedy wjeżdżasz w zamieć śnieżną albo strefę intensywnych opadów deszczu, od razu reagujesz na ograniczoną widoczność. Zmniejszasz prędkość, redukujesz bieg, i dzieje się to automatycznie dlatego, że bez zmniejszenia prędkości jazdy trudno byłoby w ogóle obserwować drogę.

Zużywanie się piór wycieraczek to powolny, podstępny proces, pogarszający widoczność i męczący wzrok.

Nam jednak chodzi o proces długotrwały i powolny, a przez to trudny do zauważenia, czyli o zużywanie się piór wycieraczek. Kiedy są nowe i dobrze dopasowane do szyby samochodu, znakomicie ścierają film wodny, umożliwiając bezpieczną jazdę.

Niestety, guma piór wycieraczek z czasem traci gładkość i linia jej styku z szybą samochodu staje się mniej szczelna. Po przesuwającym się po szybie piórze wycieraczki zaczynają pojawiać się charakterystyczne smugi. Na początku są bardzo drobne i trudno je zauważyć.

Jednak w miarę postępującego zużycia gumy, woda usuwana jest z szyby coraz mniej skutecznie. Co ciekawe, krople wody są nadal niezawodnie ścierane z szyby, przez co można odnieść wrażenie, że wszystko jest w porządku. Ale cieniutki film wodny pozostaje, załamując światło.

Jakie są tego efekty? Przede wszystkim pogarsza się ostrość widzenia przez przednią szybę. Dodatkowo mocne źródła światła zaczynają mocniej oślepiać kierującego, a szczegóły obrazu są coraz trudniejsze do wyłowienia i rozpoznania. Co gorsze, ponieważ wycieraczki zużywają się powoli, to kierowca przyzwyczaja się do pogorszonej ostrości widzenia.

Wycieraczka nie jest właściwym narzędziem do usuwania szronu i lodu z szyby. Sunąc po oblodzonej szybie gumowe pióro bardzo mocno się zużywa.
Wycieraczka nie jest właściwym narzędziem do usuwania szronu i lodu z szyby. Sunąc po oblodzonej szybie gumowe pióro bardzo mocno się zużywa.Auto Bild

Rada na to jest tylko jedna – trzeba regularnie wymieniać pióra wycieraczek, lub najlepiej pióra razem ze stelażem. Kiedy to robić? Wtedy, kiedy film wodny pozostawiony tuż za wycieraczką zacznie załamywać światło i pogarszać ostrość widzenia. Albo inaczej mówiąc: wycieraczki trzeba wymienić wtedy, kiedy szyba po ich przejściu wydaje się niezupełnie sucha.

To niewielki wydatek. Nowe wycieraczki można zamontować samemu, a poprawa bezpieczeństwa jazdy będzie ogromna. Dlatego gorąco zachęcamy do tego, aby wozić ze sobą zapasowe wycieraczki i wymienić je od razu wtedy, kiedy tylko zajdzie taka potrzeba.

Skoro namawiamy do częstej wymiany wycieraczek, to wypada też napisać, czego unikać, a co warto robić, by zapewnić im maksymalną trwałość. Tutaj zasada jest prosta: guma nie lubi przesuwania po suchej, a szczególnie po suchej i zanieczyszczonej szybie.

Jeżeli chcesz, aby Twoje wycieraczki służyły możliwie długo, nie żałuj płynu do spryskiwacza.

Czyli jeżeli chcesz, aby Twoje wycieraczki służyły możliwie długo, nie żałuj płynu do spryskiwacza. Nie tylko zadbasz o trwałość piór wycieraczek, lecz także ograniczysz rysowanie przedniej szyby samochodu. Jeżeli nam nie wierzysz, że wycieraczka może porysować szybę, to przyjrzyj się starszym autom – często można w nich zauważyć wyraźny ślad pracy wycieraczek na przedniej szybie.

W tym miejscu możemy już napisać o przednich reflektorach, a to dlatego, że one nie znoszą, wręcz nie tolerują wycierania na sucho. Dzieje się tak dlatego, że światła nowych samochodów od dawna wykonywane są z tworzywa sztucznego, a nie ze szkła.

Takie tworzywo pokrywane jest zwykle w fabryce warstwą ochronnego lakieru bezbarwnego. W miarę eksploatacji lakier ten ulega wytarciu, a plastik zaczyna się utleniać, tracąc przy tym przejrzystość. Jeżeli będziesz wycierał np. papierem na sucho brudny reflektor, to nie posłuży on długo.

Może trudno w to uwierzyć, ale są kierowcy, którzy twierdzą, że nie muszą zbyt często czyścić reflektorów, ponieważ jeżdżą po drogach z latarniami i reflektory i tak niewiele by pomogły. Doprawdy? Przyjrzyjmy się zatem, jak działa reflektor z mocno zabrudzonym kloszem.

Spryskiwacz szyby to podstawa - nie wolno jeździć wycieraczkami po szybie na sucho.
Spryskiwacz szyby to podstawa - nie wolno jeździć wycieraczkami po szybie na sucho.Auto Bild

Warto pamiętać, że światło z zabrudzonego reflektora zamiast na drogę przed samochodem, w znacznej części trafia wprost w oczy jadących z przeciwka kierowców. Warstwa brudu na kloszu powoduje bowiem silne rozproszenie światła, które zamiast być kierowane na drogę, rozchodzi się we wszystkie strony i zwyczajnie oślepia.

Temat oślepiania nie jest natomiast główną udręką spowodowaną przez zabrudzone lampy tylne samochodu. Tam chodzi przede wszystkim o elementarną widoczność auta na drodze i o przekazywanie sygnałów ostrzegawczych innym uczestnikom ruchu.

Warto jest wyrobić sobie dobry zwyczaj mycia świateł przy każdym tankowaniu auta. A przy kiepskiej pogodzie dobrze jest częściej zatrzymywać się na stacji paliw nie po to, by zatankować, tylko żeby właśnie umyć szyby, reflektory i tylne lampy samochodu.

Zatrzymuj się na stacjach paliw nie tylko na tankowanie, lecz także po to, aby umyć szyby i reflektory przy złej pogodzie.

I na koniec jeszcze jedna, bardzo istotna uwaga. Niektóre samochody mają kierunkowskazy oddzielone od reflektorów głównych. W tych autach umycie kloszy przednich świateł mijania i drogowych może nie wystarczyć do bezpiecznej jazdy. Trzeba jeszcze zadbać o oczyszczenie kierunkowskazów, umieszczonych w zderzaku.

Co ciekawe, ta uwaga dotyczy także samochodów, które mają spryskiwacze reflektorów – spryskiwacz wymyje reflektor, ale jeżeli kierunkowskazy są montowane oddzielnie w zderzaku, trzeba je czyścić ręcznie.

Modne światła do jazdy dziennej z diodami LED, także te akcesoryjne, jeżeli są montowane w zderzaku, również wymagają umycia przy okazji czyszczenia reflektorów. Producenci bowiem lubią montować je bardzo nisko nad jezdnią, a tam kurz i brud zbiera się szczególnie chętnie.

Autor Michał Krasnodębski
Michał Krasnodębski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków