14 maja 2011 r. weszły w życie przepisyokreślające wzory znaków D-52 „strefa ruchu” i D-53 „koniec strefy ruchu” oraz zasady ich stosowania na drogach wewnętrznych. Resorty infrastruktury oraz spraw wewnętrznych – mówiąc najdelikatniej – nie spieszyły się z wydaniem potrzebnych rozporządzeń, bo odpowiednie zmiany w „Prawie o ruchu drogowym” uchwalono jeszcze latem ub.r.

Wprowadzenie nowych przepisów umożliwia instytucjom zarządzającym drogami wewnętrznymi (por. ramka) ustanawianie na nich stref ruchu poprzez umieszczanie nowych znaków D-52 i D-53.

Co z tego wynika dla kierowców? Na obszarze strefy ruchu przepisy kodeksu drogowego obowiązują w pełnym zakresie, tj.: zasad ruchu drogowego, zasad i warunków dopuszczenia pojazdów do ruchu, wymagań wobec kierujących pojazdami i innych uczestników ruchu oraz zasad i warunków kontroli ruchu drogowego.

ROWERZYŚCI RZĄDZĄ, czyli NOWE PRAWA CYKLISTÓW

1. Rowerzysta jadący na wprost ma pierwszeństwo przed pojazdem skręcającym. Innymi słowy: kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie dla rowerów, ścieżce rowerowej czy też poboczu.

2. Rowerzysta ma prawo do wyprzedzania wolno jadących pojazdów z prawej strony.

3.Na skrzyżowaniu i bezpośrednio przed nim rowerzysta ma prawo poruszać się środkiem pasa ruchu, jeśli pas ten umożliwia opuszczenie skrzyżowania więcej niż w jednym kierunku. Warto pamiętać, że przepis ten ma zastosowanie także na rondach. Mogą z niego skorzystać także kierujący skuterami i motocyklami.

4. W warunkach zagrażającychbezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła) ma on prawo poruszać się po chodniku.

5.Rowerzyści mają wyłączne prawo do korzystania z tzw. śluz rowerowych – wydzielonych miejsc na skrzyżowaniach, które zostaną wyznaczone odpowiednimi znakami drogowymi. Ułatwią one cyklistom bezpieczne pokonywanie skrzyżowań.

6. Rowerzysta może przewozić dziecko w specjalnie przystosowanej do tego celu przyczepce rowerowej.