Teoria mówi, że w samochodzie ze sprawnie działającym systemem ogrzewania i nieuszkodzonym układem przewietrzania ciepłe powietrze powinno być stałym elementem komfortu jazdy. Wydawałoby się, że ciepło z nawiewów nie powinno zależeć od tego, czy pojazd jedzie prosto, czy też wykonuje manewr skrętu.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoJednak w praktyce, szczególnie podczas gwałtownych manewrów skrętu, kierowcy mogą odczuć przypływ chłodnego powietrza we wnętrzu auta. Co ciekawe, zjawisko to nie jest spowodowane błędem w działaniu kanałów wentylacyjnych, gdyż skręt nie wpływa bezpośrednio na ich pracę.
Chłodny nawiew w aucie - dlaczego się pojawia
Okazuje się, że dynamiczne skręty mogą powodować, że powietrze, które nie zostało ogrzane w parowniku, zaczyna wypierać ciepłe powietrze z kabiny, tworząc różnicę ciśnień. Jednak nie w każdym modelu samochodu je odczujemy, a różnice mogą wynikać z ich konstrukcji.
Dodatkowym czynnikiem jest różnica temperatur między powietrzem zewnętrznym a tym ustawionym w systemie klimatyzacji. Zjawisko to jest naturalne i wynika z podstawowych praw fizyki, a nie z usterki czy nieprawidłowości w działaniu systemu ogrzewania.
Jak zapobiec przedostawaniu się zimnego powietrza?
Aby zminimalizować efekt nieoczekiwanego chłodnego nawiewu, zaleca się regulację kratek wentylacyjnych tak, by ciepłe powietrze nie kierowało się bezpośrednio na osoby w pojeździe. Również łagodniejsze pokonywanie zakrętów może pomóc uniknąć tego zjawiska.