Nowoczesne jednostki napędowe to skomplikowane i zaawansowane mechanizmy. Producenci montują w nich niezliczoną ilość czujników i obwodów, które na bieżąco monitorują parametry pracy oraz przekazują je do komputera sterującego. Ingerencja w tak nowoczesne środowisko stała się jednoznaczna z potrzebą wykorzystania elektronicznego łącznika, który skomunikuje instalację LPG z silnikiem. W tą rolę wcielił się właśnie sterownik.

Sterownik - łącznik między silnikiem a instalacją LPG

W pierwszej kolejności układ sterujący odczytuje z komputera silnika informacje dotyczące aktualnych parametrów pracy. Interesuje go m.in. wartość obrotów, wysokość temperatury i odczyty ciśnienia.

Dane są następnie przetwarzane na podstawie specjalnych algorytmów, a z analizy wyłania się obraz aktualnego obciążenia jednostki napędowej. Na tej podstawie regulator instalacji LPG dobiera optymalną dawkę gazu oraz decyduje jak długo wtryskiwacze mają pozostać otwarte podczas każdorazowego cyklu.

Poza tym sterownik pełni jeszcze funkcję emulatora. Wmawia jednostce kierującej pracą silnika, że proces spalania cały czas obywa się w oparciu o benzynę. Ma to o tyle duże znaczenie, że dzięki temu motor może działać prawidłowo.

Funkcjonalność niektórych układów sterujących potrafi być dużo szersza. Dla przykładu STAG-300 Premium jest w stanie współpracować z pokładowym systemem diagnostycznym auta. Co to daje?

W ten sposób instalacja poza danymi dotyczącymi pracy silnika, otrzymuje również informacje na temat korekt nakładanych na dawkę paliwa. Uszczegółowione i jeszcze bardziej precyzyjne wskazówki pozwalają lepiej dobrać skład mieszanki i wykorzystać pełen potencjał instalacji LPG. W efekcie gaz jest spalany bardziej efektywnie, a to przekłada się na niższe zapotrzebowanie na paliwo oraz lepsze osiągi.

Błędy montażowe będą brzemienne w skutkach

Kluczem do sukcesu jest nie tylko wybór sterownika sygnowanego logo renomowanego producenta, ale także jego właściwy montaż. Niepoprawna instalacja sprawi, że eksploatacja nawet najlepszego urządzenia na rynku stanie się koszmarem dla kierowcy!

Instrukcja dołączana do sterowników pokazuje schemat właściwego podłączenia poszczególnych przewodów. Jasne wskazówki nie oznaczają jednak, że na montaż układu we własnym zakresie może zdecydować się każdy! Laicy motoryzacyjni i domorośli mechanicy z uwagi na brak odpowiedniej wiedzy, powinni powierzyć zadanie doświadczonemu i renomowanemu warsztatowi.

Ponieważ sterownik jest mózgiem instalacji LPG, decyduje o poprawności jej działania i jednocześnie komunikuje się z komputerem fabrycznym w aucie, producenci tego typu sprzętu nie mogą pozwolić sobie na żadne wpadki!

Aby wyeliminować ewentualne błędy projektowe i dopracować działanie układu do perfekcji, każde z urządzeń jest wnikliwie testowane przed wprowadzeniem na rynek. Badania muszą być miarodajne. Dlatego obejmują zróżnicowane warunki pracy instalacji i zazwyczaj są wykonywane na długim dystansie.