1. Mycie karoserii i podwozia

Wprawdzie zawsze można skorzystać z myjni automatycznej, ale to rozwiązanie ma kilka wad: po pierwsze co do zasady nie służy lakierowi auta, po drugie, auto z pewnością nie jest dokładnie umyte (progi i inne powierzchnie dostępne dopiero po otwarciu drzwi nie będą nawet dotknięte szczotkami myjni automatycznej) i po trzecie, rezygnując z ręcznego umycia samochodu, tracimy dobrą okazję, aby zwrócić uwagę na uszkodzenia lakieru.

A zatem najlepiej starannie umyć samochód ręcznie, można w tym celu wykorzystać myjkę ciśnieniową i oprócz niej specjalną gąbkę do mycia karoserii oraz szampon do lakieru. Myjką ciśnieniową można też umyć podwozie, ale uwaga: myjąc niektóre bardziej wrażliwe elementy pod zbyt dużym ciśnieniem, można je uszkodzić! Dotyczy to łożysk, okablowania sond układu wydechowego, czujników w układzie hamulcowym itp. Myjki ciśnieniowej powinno się więc używać ostrożnie, z bezpiecznego dystansu – minimum 30 cm. Uwaga: mycie samochodu pod domem jest w większości miejsc nielegalne, lepiej zrobić to na myjni samoobsługowej.

2. Sprawdzenie stanu lakieru

Myjąc samochód, należy zwrócić uwagę na uszkodzenia lakieru oraz drobne ogniska korozji, których nie wolno bagatelizować. Powierzchniowe zarysowania lakieru można wypolerować, ale nawet drobna rdzawa kropka wychodząca spod lakieru może oznaczać większe zniszczenia korozyjne pod spodem. W zależności od rodzaju uszkodzenia przyda się więc polerowanie i zabezpieczanie lakieru, zaprawki, a w przypadku korozji – wizyta w warsztacie. Warto mieć świadomość, że korozja sama się nie zatrzyma – raczej będzie postępować coraz szybciej i z niewielkiego oraz łatwego w naprawie uszkodzenia problem może urosnąć do dużych rozmiarów.

3. Zadbaj o dobry klimat w aucie

Klimatyzacja nie jest bezobsługowa i na wiosnę z całą pewnością należy się jej przegląd. Zimowa bezczynność zdecydowanie klimatyzacji nie służy m.in. dlatego, że wówczas po układzie nie krąży olej, którego jednym z zadań jest uszczelnianie układu. W skrajnych wypadkach klima, która jeszcze jesienią działała poprawnie, wiosną nie chce w ogóle się uruchomić, bo ciśnienie gazu spadło poniżej wartości granicznej. Układ ten zresztą nigdy nie jest stuprocentowo szczelny i tak jak opony samochodu z czasem trzeba dopompować, tak i w klimatyzacji trzeba uzupełnić czynnik chłodniczy oraz olej. Bez tego klimatyzacja traci wydajność, a ponadto jej kluczowe podzespoły narażone są na usterki – m.in. może dojść do zatarcia kompresora.

Ponadto w ramach obsługi klimatyzacji konieczna jest wymiana filtra kabinowego i odgrzybianie całego układu – w innym wypadku trzeba się liczyć z nieprzyjemnym zapachem w aucie. Bardzo skutecznym zabiegiem likwidującym grzyby i szkodliwe drobnoustroje jest ozonowanie wnętrza – oczyszcza z nich nie tylko układ klimatyzacji, lecz także wszystkie inne elementy auta, w tym obicia tapicerskie.

4. Akumulator: w jakim jest stanie?

Warto sprawdzić stan akumulatora, a przy okazji sprawność układu ładowania. W warsztacie jest to rutynowa czynność, którą wykonuje się za pomocą specjalnego testera. Jeśli akumulator wydaje się nadmiernie zużyty w stosunku do czasu użytkowania, zasadne jest sprawdzenie działania instalacji elektrycznej pod kątem niekontrolowanego upływu prądu na postoju oraz prawidłowego ładowania. W nowoczesnych samochodach nie da się tego zrobić za pomocą multimetru, ponieważ system zarządzania energią zmienia napięcie ładowania w zależności od aktualnej potrzeby – chwilowy brak ładowania nie musi świadczyć o usterce, ale i poprawne napięcie ładowania w chwili pomiaru multimetrem nie jest gwarancją, że układ działa poprawnie. Do kontroli układu elektrycznego nowoczesnych aut służą rozbudowane komputery diagnostyczne.

5. Wycieraczki – chrońmy szybę przed porysowaniem!

Sprawdzenie i ewentualna wymiana wycieraczek ochroni szyby naszego auta przed porysowaniem. Trzeba zwrócić uwagę nie tylko na pęknięcia i rozwarstwienie gumek, lecz także na ich nadmierną twardość spowodowaną upływem czasu i działaniem promieniowania UV.

6. Filtry paliwa

Przy okazji wizyty w warsztacie warto zastanowić się: kiedy ostatnio wymienialiśmy filtr paliwa? W niektórych silnikach, zwłaszcza wysokoprężnych, zaniedbanie wymiany tego elementu prowadzi do uszkodzenia wielu części układu wtryskowego, a wówczas koszty naprawy idą w tysiące. Można wręcz powiedzieć, że wiele usterek układów wtryskowych wynika wprost z zaniedbań związanych z filtrem paliwa — wystarczy, aby z powodu zatkanego filtra paliwa pompa wtryskowa przez ułamek sekundy pracowała na sucho, aby opiłki metalu uszkodziły wtryskiwacze paliwa. Naprawy takich usterek są skomplikowane i kosztowne!

7. Filtry powietrza

Wymiana filtra powietrza trwa chwilę, niewiele kosztuje, a może zapobiec poważnym usterkom silnika oraz jego osprzętu – np. przepływomierza. Doraźnie zatkany filtr powietrza przyczynia się do wzrostu spalania i ograniczenia osiągów silnika – wymiana tego elementu w wielu przypadkach dość szybko się zwraca, choć kierowcy nie są często świadomi, że tak to właśnie działa.

8. Czy wszystko świeci?

To można zlecić w warsztacie, ale można też w podstawowym zakresie zrobić samemu: kontrola oświetlenia powinna objąć nie tylko żarówki reflektorów, ale też świateł pozycyjnych, świateł stopu, oświetlenia tablicy rejestracyjnej, kierunkowskazów, świateł przeciwmgielnych. Jeśli okaże się, że konieczna jest wymiana żarówki, najlepiej wymieniać je parami – jest duże ryzyko, że jeśli spaliła się żarówka z lewej strony, ta z prawej szybko pójdzie w jej ślady. Jakość żarówek jest ważna – należy wybierać tylko produkty renomowanych producentów. To, czego nie zrobimy sami, to ustawienie świateł – można to zrobić w warsztacie Q Service Castrol. Warto mieć świadomość, że ustawianie reflektorów dotyczy nie tylko lamp wyposażonych w żarówki halogenowe, lecz także reflektorów ksenonowych i LED-owych.

9. Czy coś nie wyciekło?

Sprawdźmy poziom płynu chłodniczego. Jeśli widzimy znaczący ubytek, to doraźnie można go uzupełnić we własnym zakresie, jednak przy najbliższej okazji należy w warsztacie zlecić kontrolę szczelności układu. Dodatkowo w przypadku płynu w układzie chłodzenia, jeśli nie wiemy, jakim dokładnie płynem zalany był układ naszego samochodu, najlepiej jest nie pozostawiać na dłuższy czas mieszaniny potencjalnie różnych płynów – w takim wypadku najlepiej cały płyn wymienić na nowy, a przy okazji przepłukać cały układ. Takie podejście zmniejsza ryzyko pojawienia się wycieków w przyszłości i problemów z przegrzewaniem się silnika.

10. Sprawdź poziom oleju!

Jeśli dawno nie sprawdzaliśmy poziomu oleju w silniku, zróbmy to teraz. Za niepokojący należy uznać nie tylko zbyt niski poziom oleju w silniku (należy go niezwłocznie uzupełnić), ale też zbyt wysoki poziom. Jeśli stwierdzimy, że w silniku naszego auta jest zbyt wiele oleju, to… to znaczy, że do oleju dostaje się paliwo. Takie zjawisko wymaga niezwłocznej wizyty w serwisie – dalsza eksploatacja samochodu w tym stanie grozi uszkodzeniem silnika!

11. Co tam tak stuka?

Kontrola podwozia po zimie powinna objąć stan elementów zawieszenia, układu wydechowego, a przy okazji stanu podwozia pod kątem występowania ognisk korozji. Tego nie da się zrobić w warunkach garażowych, warto więc to zrobić podczas wiosennego przeglądu w warsztacie.

12. Czy jesteśmy bezpieczni?

Hamulce: należy sprawdzić zarówno grubość tarcz i okładzin hamulcowych, jak i równomierność ich zużycia. Nierównomierne zużycie okładzin może oznaczać nieprawidłowe działanie, np. zablokowanie się zacisku, co – jeśli nie jest problemem, którego rozwiązanie odkładamy od dawna – prawdopodobnie da się łatwo naprawić poprzez demontaż, czyszczenie i staranny ponowny montaż elementów hamulca. Wybierając nowe klocki hamulcowe, warto zainwestować w części jak najlepszej jakości – zapewni to nie tylko bezpieczeństwo, lecz także komfort – brak pisków, zgrzytów i innych stresujących odgłosów podczas hamowania.

Pamiętajmy, że zużyte elementy układu hamulcowego prowadzą do wydłużenia drogi hamowania, ale też w przypadku awaryjnego hamowania bywają przyczyną niespodziewanej utraty kontroli nad samochodem. Dla własnego bezpieczeństwa należy zadbać o to, aby kompetentny mechanik skontrolował stan i działanie układu.

Reasumując…

Warto przed rozpoczęciem sezonu letniego zdać się na wiarygodny warsztat, który zapewni naszemu autu kompleksową obsługę. W przygotowaniu i sprawdzeniu Twojego samochodu pomogą eksperci w jednym z warsztatów sieci Q Service Castrol.