Łańcuchy nigdy nie zastąpią opon zimowych, ponieważ zakłada się je na koła osi napędowej, co nie jest wystarczające do zapewnienia odpowiedniej przyczepności (np. na zakrętach lub zboczach). Na rynku istnieje szereg różnego typu łańcuchów.

Poniżej przedstawiono różne rodzaje istniejących łańcuchów śnieżnych.

Łańcuchy linowe:

Łańcuchy te /nie wykonane ze stali/ stanowią dobrą alternatywę dla łańcuchów śniegowych, są jednak przeznaczone dla osób potrafiących się z nimi obchodzić. Ich zakładanie jest dosyć skomplikowane i niedoświadczonym kierowcom może zająć nawet 2 godziny. Polecamy wydać więcej pieniędzy i zaopatrzyć się w łańcuchy stalowe.

Łańcuchy stalowe:

Minimalna cena za zestaw łańcuchów stalowych wynosi koło 200 zł, charakteryzują się one jednak większą łatwością obsługi w porównaniu z łańcuchami linowymi. Po założeniu na oponę, łańcuch zamyka się za pomocą specjalnych napinaczy. Przeprowadzone testy udowodniły doskonałe przyleganie do opon u większości modeli.

Łańcuchy z systemem szybkiego montażu:

Pomimo, iż tzw. łańcuchy z systemem szybkiego montażu są dosyć drogie (cena jednego zestawu wynosi kolkaset złotych) są one najprostsze w obsłudze. Przed założeniem koniecznie jest przykręcenie specjalnej śruby na każdym kole. Należy również dostosować długość łańcucha do rozmiaru opony.

Po wykonaniu wszystkich zalecanych czynności, założenie łańcucha przed jazdą po śniegu będzie bardzo proste. Łańcuch należy tylko odpowiednio napiąć za pomocą przykręconej uprzednio śruby, założyć na koła i możesz ruszać w drogę. Dzięki zastosowaniu samonapinaczy nie musisz martwić się o dociąganie łańcucha.

Dodatkowa wskazówka: Wszystkim właścicielom pojazdów z felgami aluminiowymi, Firma Rud oferuje łańcuchy wyposażone w plastikowe obręcze. Łańcuchy te nie powodują żadnych rys na felgach.

Praktyka czyni mistrza

Bez względu na to, jaki wybierzesz system - najważniejszą rzeczą jest przećwiczenie zakładania łańcuchów przed sezonem zimowym. Z reguły jest to czynność dosyć stresująca, którą często należy wykonywać w surowych warunkach pogodowych. Dobry kierowca powinien umieć zakładać łańcuchy śniegowe z zamkniętymi oczami.

Dbaj o swoje opony

Łańcuchy należy zakładać tak, aby nie doprowadzić do uszkodzenia opon, np. poprzez zbyt silne dokręcenie łańcucha. Oczywistym jest fakt, że po założeniu na oponę łańcuch należy dokręcić. Należy jednak pamiętać, że to łańcuch, a nie opona, styka się z nawierzchnią jako pierwszy.

Fachowcy firmy Fulda zalecają również, aby założone łańcuchy obracały się dokoła opon, gdyż pozostając stale w jednym miejscu mogą doprowadzić do uszkodzenia opony. Nigdy nie należy również stosować metody polegającej na wypuszczaniu pewnej ilości powietrzna z opon, zakładaniu łańcuchów i ponownym napompowaniu opon na stacji benzynowej. Stosowanie takiej metody może sprawić, że twoje opony będą nadawały się już tylko do wyrzucenia.

Pamiętaj: żadne łańcuchy śniegowe nie zapewnią tak wysokiego poziomu bezpieczeństwa, jak opony zimowe.