Na początek ważne zastrzeżenie: jeśli chcecie mieć niedrogie auto zasilane gazem LPG i jednocześnie uniknąć niepotrzebnych nerwów, najpierw kupcie egzemplarz rokujący na przyszłość, a dopiero potem zainwestujcie w instalację gazową. Tani samochód z zamontowanym LPG często okazuje się miną, bo wielu kierowców przecież nie po to inwestuje w takie źródło lokomocji, żeby potem z przesadną pieczołowitością dbać o terminy przeglądów i martwić się drobnymi naprawami eksploatacyjnymi.
LPG - w poszukiwaniu oszczędności
W niniejszym zestawieniu ujęliśmy dziesięć popularnych modeli w cenie do 10 tys. zł, wyposażonych w mało skomplikowane i dobrze znane mechanikom jednostki napędowe. Już ten fakt sprawia, że o wysokich kosztach napraw nie może być mowy, do tego dochodzą powszechnie dostępne zamienniki. Część napraw wykonacie sami!
Dla każdego z opisywanych aut podajemy koszt montażu instalacji LPG (powinien wynosić od 1,5 do 3 tys. zł – ceny mogą się różnić w zależności od warsztatu i regionu kraju) oraz producentów polecanych podzespołów.
Uwaga: w większości przypadków marka dotyczy tylko centralki sterującej. Parownik i wtryskiwacze często są dostępne w komplecie – możecie też dobrać inne (tańsze) elementy, ale ze świadomością, że wiele z nich z reguły nie wystarczy na długo, pojawi się też problem z wyregulowaniem układu.
Uwaga: auto z dobrze skalibrowaną instalacją opartą na wtrysku powinno zużywać o ok. 20 proc. więcej gazu niż benzyny – w przypadku mieszalników różnice są większe.Pamiętajcie też o tym, że montaż LPG oznacza droższe przeglądy rejestracyjne. Jazda z pustym bakiem grozi uszkodzeniem pompy paliwa, zalecamy też kontrolę szczelności układu chłodzenia, a w kilku opisywanych modelach dochodzi do tego regulacja luzów zaworowych.
Dacia Logan 1.6 8V
Montowane w Dacii wiekowe silniki produkcji Renault (8-zaworowe) bardzo dobrze współpracują z LPG. Fabrycznie w Loganie montowano instalację Landi Renzo IV generacji, jednak ta wersja pojawiła się dopiero w 2011 r. i wciąż trzeba za nią sporo zapłacić (co najmniej 28 tys. zł).
Ceny aut wyposażonych w silnik 1.6 8V z początku produkcji są bardziej przystępne (od niecałych 7 tys. zł), warto jednak trochę dołożyć do młodszego egzemplarza – jakość powinna być wyższa. Przed zakupem nie zapomnijcie sprawdzić nadwozia pod kątem korozji – to częsta przypadłość rumuńskiego auta. Poza tym zdarzają się wycieki oleju z silnika i miski olejowej, często głupieje elektryka (np. wskaźnik poziomu paliwa).
Dacia Logan polecana instalacja LPG - Najlepiej wybrać Landi Renzo, ale dobrze sprawdzają się z reguły również i tańsze podzespoły. Cena z montażem 2200 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,39 zł (LPG) i 0,53 zł (Pb)
Zobacz, jak jeździ Dacia Duster
Fiat Panda 1.2 8V
Czas szybko leci: poprzednia generacja Pandy pojawiła się równo 10 lat temu. Efekt? Ceny aut z początku produkcji zaczynają się od niecałych 7 tys. zł (1.1/54 KM), a polecana przez nas odmiana 1.2/60 KM wymaga wyłożenia niewiele większej kwoty (od 8 tys. zł). Warto! I to z kilku powodów. Po pierwsze, współpraca z gazem LPG okazuje się niemal bezproblemowa.
Po drugie, większość części zamiennych – nawet tych oryginalnych – kosztuje raczej symboliczne pieniądze. Po trzecie, jak na tak małe auto Panda okazuje się zaskakująco pojemna i funkcjonalna. Uwaga: na rynku można spotkać egzemplarze z fabryczną instalacją LPG (Tartarini), ale użytkownicy donoszą o kłopotach z poprawną kalibracją układu.
Polecana instalacja LPG - Fiat używa podzespołów marki Tartarini, ale warto rozważyć innych producentów, np. BRC lub LPG Tech. Cena z montażem 2100 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,31 zł (LPG) i 0,40 zł (Pb)
Fot. P. Czypionka
Opel Astra II 1.6 8V
Opel Astra II wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym, ale np. znalezienie sensownego diesla nie będzie łatwe. W tej sytuacji warto rozważyć zakup benzyniaka i przerobienie go na LPG. Doskonale nadaje się do tego odmiana 1.6 8V/75 lub 84 KM, można wziąć pod uwagę też zakup młodszej odmiany 16V/101 KM – w wersji Classic produkowano ją aż do 2010 roku.
Astrę II trudno nazwać mistrzynią niezawodności, jednak niemal wszystkie naprawy da się przeprowadzić niskim kosztem. Najpoważniejszy problem stanowi korozja – przed zakupem przyjrzyjcie się tylnym błotnikom oraz rantom drzwi.
Opel Astra III polecana instalacja LPG - W tym aucie najlepiej sprawdzi się układ oparty na centralce Stag i z wtryskiwaczami Hana – całość bardzo dobrze współpracuje z elektroniką Astry II. Cena z montażem 2500 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,37 zł (LPG) i 0,50 zł (Pb)
Opel Calibra 2.0 8V
Gaz w aucie, które ma szansę zostać youngtimerem? Kiepski pomysł. Jeśli jednak chodzi o Calibrę z silnikiem 2.0/115 KM, sytuacja nie jest już tak jednoznaczna. Wiele wskazuje bowiem na to, że w przyszłości bardziej cenione będą mocniejsze odmiany, a bazowa dwulitrówka nie ściągnie na siebie zbyt wielu tęsknych spojrzeń.
Nie ma więc dużych przeciwwskazań, by przerobić ją na gaz – motor ten doskonale znosi zasilanie LPG i pozwala cieszyć się niebanalnym autem przy zachowaniu rozsądnych kosztów. Niestety, wiele egzemplarzy ma powypadkową przeszłość, uwaga też na szybko postępującą korozję. Serwisowanie ułatwia pokrewieństwo z Vectrą B – współzamienność części.
Opel Calibra Polecana instalacja LPG - Wersja 2.0 8V to wdzięczny obiekt dla gazowników, gdyż współpracuje z większością markowych instalacji – może być to np. Stag lub Landi Renzo. Cena z montażem 2300 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,41 zł (LPG) i 0,58 zł (Pb)
Instruktor radzi jak zdać egzamin na prawo jazdy
Skoda Octavia I 1.6 8V
W przypadku Skody Octavii I z silnikiem 1.6 8V proponujemy instalację Landi Renzo Omegas, opracowaną specjalnie pod kątem kompaktowej Skody. Koszt montażu powinien wynosić od niecałych 2 do 2,5 tys. zł. Spalanie gazu LPG w trybie mieszanym oscyluje wokół poziomu 9,5 l/100 km, więc koszt zwróci się po przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu tysięcy km. Kierowcy oczekujący lepszej dynamiki powinni wybrać silnik 2.0 – również dobrze toleruje montaż LPG.
Octavia to bardzo udane auto, a jego jedynym poważnym minusem są... poprzedni właściciele, niekiedy wykazujący tendencję do nadmiernego eksploatowania swojego pojazdu. Spośród powtarzalnych usterek warto wymienić problemy z elektryką (podnośniki szyb, centralny zamek, wentylatory chłodnicy, silniczki wycieraczek), a w starszych Octaviach nie zaszkodzi skontrolować stanu przegubów półosi i sprawdzić, czy nie rdzewieje karoseria.
Nie bądźcie zaskoczeni, jeśli usłyszycie stukanie dochodzące z okolic przedniej osi – trwalsze powinny być łączniki stabilizatora, zdarzają się luzy w układzie kierowniczym. Tylna oś jest wytrzymała, więc stuki mogą wskazywać na to, że auto było przeciążane. Octavia I korzysta z techniki Golfa IV, a rynek zamienników jest kompletny. Bagażnik kombi ma poj. 548 l, więc nawet po zamontowaniu butli Skoda nie traci wiele ze swej funkcjonalności. Gorzej wygląda sytuacja w liftbacku – lepiej umieścić butlę we wnęce na koło zapasowe.
Skoda Octavia polecana instalacja LPG - Instalacja firmy Landi Renzo Omegas idealnie współpracuje z silnikiem Octavii. Radzimy zainwestować w komputer z funkcjami autoadaptacji i autodiagnozy. Do wersji 2.0 polecamy tego samego producenta. Cena z montażem 2-2,5 tys. zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,39 zł (LPG) i 0,54 zł (Pb)
Subaru Forester I 2.0
Jeśli niedroga terenówka z LPG, to w zasadzie tylko Subaru Forester. Jego czterocylindrowy bokser nieźle toleruje montaż instalacji LPG, w przeciwieństwie m.in. do ówczesnych konstrukcji Hondy czy Toyoty. Przeróbkę warto zrobić, bo Forester ze stałym napędem 4x4 nie jest zbyt oszczędny – średnio potrzebuje co najmniej 10 l benzyny na przejechanie każdych 100 km. Poza tym, jak na auto w tym wieku, okazuje się całkiem trwały. Uwaga na rdzę i dość drogie części.Subaru Forester polecana instalacja LPG - Niezły wybór stanowi prosty układ oparty na podzespołach KME. Cena z montażem 2600 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,47 zł (LPG) i 0,64 zł (Pb)
Volkswagen Corrado 2.0
Jeśli chcecie mieć fajne oraz efektowne auto do jazdy na co dzień i nie planujecie w przyszłości uczestniczyć w zlotach klasycznych Volkswagenów, to możecie spokojnie „zagazować” Volkswagena Corrado. Ważne: jedyny sensowny wybór jeśli chodzi o LPG stanowi jednostka 2.0 8V/115 KM, odradzamy natomiast przerabianie topowej wersji G60. Jest tak rzadka, że zwyczajnie szkoda jej do tego celu, bywa też bardziej zajeżdżona.
Volkswagen Corrado bazuje na technice Golfów II i III oraz Passata B3. Brzmi skomplikowanie, jednak w rzeczywistości to zaleta – prosta budowa i bardzo dobry dostęp do niedrogich części zamiennych. Podczas oględzin używanego Corrado zwróćcie przede wszystkim uwagę na stan karoserii (rdza, poza tym wiele aut ma za sobą wypadkową przeszłość), skontrolujcie szczelność układu chłodzenia, działanie elektryki oraz stan układu hamulcowego (parcieją przewody).
Volkswagen Corrado polecana instalacja LPG - Do wersji 2.0 z 8-zaworową głowicą (wtrysk elektroniczny) zakładamy prostą instalację sekwencyjną – podano koszt. W wersji 2.0 16V zastosowano wtrysk mechaniczny – nie polecamy montażu instalacji LPG. Cena z montażem 2600 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,43 zł (LPG) i 0,61 zł (Pb)
Volkswagen Passat B5 1.6
Silnika 1.6 8V nie mogło zabraknąć też w Passacie IV (B5). Współpraca z gazem LPG okazuje się równie bezproblemowa, jak w Octavii, ale musicie się liczyć z kilkoma utrudnieniami. Największe to znalezienie sensownego egzemplarza – Passat zadebiutował dość dawno, bo w 1996 r., a to sprawia, że wiele aut z początku produkcji nie prezentuje się już najlepiej.
Do tego dochodzi wyższa masa własna– pogorszenie osiągów czuć zwłaszcza podczas jazdy na LPG. Tego problemu nie mają wersje 1.8T i 2.0. Do 2000 r. problemy nagminnie sprawiała przednia oś. Jeśli jednak szukacie niedrogiego auta klasy średniej i chcecie jeździć na gazie, to Passat będzie dobrym wyborem.
Volkswagen Passat polecana instalacja LPG - Tak jak w przypadku Octavii, radzimy wybrać układ Landi Renzo z funkcją autoadaptacji. Cena z montażem 2350 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,41 zł (LPG) i 0,56 zł (Pb)
Czy gaz może zaszkodzić?
Volkswagen Sharan I 2.0
Kupno vana za ok. 10 tys. zł to wyzwanie. Większość modeli – niezależnie od producenta – jest już w dość mizernym stanie technicznym, dlatego w pierwszej kolejności skupcie się na popularnych autach, w przypadku których nie będzie problemu ze zdobyciem tanich zamienników. Przykład? VW Sharan I z silnikiem 2.0 8V/115 KM – jednostką doskonale znaną gazownikom.
Co więcej, znalezienie sensownego Sharana w tej wersji powinno być znacznie łatwiejsze niż np. z motorem 1.9 TDI. Ważne: przed zakupem dokładnie sprawdźcie stan zawieszenia i nadwozie pod kątem korozji.
Volkswagen Sharan polecana instalacja LPG - Tak jak w pozostałych modelach marki VW, tu również stawiamy na Landi Renzo. Cena z montażem 2550 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,48 zł (LPG) i 0,69 zł (Pb)
Volvo S40/V40 1.8
W pierwszej generacji modelu S40/V40 montowano kilka jednostek o pojemności 1,8 l, jednak instalacja LPG ma sens tylko w wypadku tych wyprodukowanych przez Volvo (115 i 122 KM). Jednostki Mitsubishi (122 i 125 KM, poj. skok. 1834 cm3) otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa – montaż LPG jest co prawda możliwy, ale bardzo kłopotliwy i niewspółmiernie drogi w stosunku do wartości auta.
Najtańsze egzemplarze S40/V40 wyceniane są na niecałe 4 tys. zł, taki zakup to jednak kiepski pomysł. Owszem, otrzymujemy namiastkę segmentu premium za symboliczne pieniądze, ale w pakiecie również sporo problemów. Polecamy Volvo S40/V40 po modernizacji z 1999 r.
Volvo S40/V40 polecana instalacja LPG - W Volvo S40 fabrycznie montowano układ typu LPI (wtrysk gazu ciekłego) marki Vialle, jednak taniej będzie zainwestować w zwykłą instalację IV generacji, np. Stag lub Landi Renzo. Cena z montażem 2600 zł.
Koszt przejechania 1 km: 0,42 zł (LPG) i 0,57 zł (Pb)
Fot. Piotr Czypionka
Astra II wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym, ale np. znalezienie sensownego diesla nie będzie łatwe. W tej sytuacji warto rozważyć zakup benzyniaka i przerobienie go na LPG. Doskonale nadaje się do tego odmiana 1.6 8V/75 lub 84 KM, można wziąć pod uwagę też zakup młodszej odmiany 16V/101 KM – w wersji Classic produkowano ją aż do 2010 roku (duża szansa na znalezienie zadbanego egzemplarza z polskiego salonu; ceny: od 10 tys. zł). Astrę II trudno nazwać mistrzynią niezawodności, jednak niemal wszystkie naprawy da się przeprowadzić niskim kosztem. Najpoważniejszy problem stanowi korozja – przed zakupem przyjrzyjcie się tylnym błotnikom oraz rantom drzwi.
Czas szybko leci: poprzednia generacja Pandy pojawiła się równo 10 lat temu. Efekt? Ceny aut z początku produkcji zaczynają się od niecałych 7 tys. zł (1.1/54 KM), a polecana przez nas odmiana 1.2/60 KM (początkowo łączona wyłącznie z bogatą wersją wyposażenia Dynamic) wymaga wyłożenia niewiele większej kwoty (od 8 tys. zł). Warto! I to z kilku powodów. Po pierwsze, współpraca z gazem LPG okazuje się niemal bezproblemowa (dotyczy to zresztą obu jednostek napędowych). Po drugie, większość części zamiennych – nawet tych oryginalnych – kosztuje raczej symboliczne pieniądze. Po trzecie, jak na tak małe auto Panda okazuje się zaskakująco pojemna i funkcjonalna. Uwaga: na rynku można spotkać egzemplarze z fabryczną instalacją LPG (Tartarini), ale użytkownicy donoszą o kłopotach z poprawną kalibracją układu.
Montowane w Dacii wiekowe silniki produkcji Renault (8-zaworowe) bardzo dobrze współpracują z LPG. Fabrycznie w Loganie montowano instalację Landi Renzo IV generacji, jednak ta wersja pojawiła się dopiero w 2011 r. i wciąż trzeba za nią sporo zapłacić (co najmniej 28 tys. zł). Ceny aut wyposażonych w silnik 1.6 8V z początku produkcji są bardziej przystępne (od niecałych 7 tys. zł), warto jednak trochę dołożyć do młodszego egzemplarza – jakość powinna być wyższa. Przed zakupem nie zapomnijcie sprawdzić nadwozia pod kątem korozji – to częsta przypadłość rumuńskiego auta. Poza tym zdarzają się wycieki oleju z silnika i miski olejowej, często głupieje elektryka (np. wskaźnik poziomu paliwa).
Silnika 1.6 8V nie mogło zabraknąć też w Passacie IV (B5). Współpraca z gazem LPG okazuje się równie bezproblemowa, jak w Octavii, ale musicie się liczyć z kilkoma utrudnieniami. Największe to znalezienie sensownego egzemplarza – Passat zadebiutował dość dawno, bo w 1996 r., a to sprawia, że wiele aut z początku produkcji nie prezentuje się już najlepiej. Do tego dochodzi wyższa masa własna – pogorszenie osiągów czuć zwłaszcza podczas jazdy na LPG. Tego problemu nie mają wersje 1.8T i 2.0. Do 2000 r. problemy nagminnie sprawiała przednia oś. Jeśli jednak szukacie niedrogiego auta klasy średniej i chcecie jeździć na gazie, to Passat będzie dobrym wyborem.
W pierwszej generacji modelu S40/V40 montowano kilka jednostek o pojemności 1,8 l, jednak instalacja LPG ma sens tylko w wypadku tych wyprodukowanych przez Volvo (115 i 122 KM). Jednostki Mitsubishi (122 i 125 KM, poj. skok. 1834 cm3) otrzymały bezpośredni wtrysk paliwa – montaż LPG jest co prawda możliwy, ale bardzo kłopotliwy i niewspółmiernie drogi w stosunku do wartości auta. Najtańsze egzemplarze S40/V40 wyceniane są na niecałe 4 tys. zł, taki zakup to jednak kiepski pomysł. Owszem, otrzymujemy namiastkę segmentu premium za symboliczne pieniądze, ale w pakiecie również sporo problemów. Polecamy auta po modernizacji z 1999 r.
Kupno vana za ok. 10 tys. zł to wyzwanie. Większość modeli – niezależnie od producenta – jest już w dość mizernym stanie technicznym, dlatego w pierwszej kolejności skupcie się na popularnych autach, w przypadku których nie będzie problemu ze zdobyciem tanich zamienników. Przykład? VW Sharan I z silnikiem 2.0 8V/115 KM – jednostką doskonale znaną gazownikom. Co więcej, znalezienie sensownego Sharana w tej wersji powinno być znacznie łatwiejsze niż np. z motorem 1.9 TDI. Ważne: przed zakupem dokładnie sprawdźcie stan zawieszenia i nadwozie pod kątem korozji.
Gaz w aucie, które ma szansę zostać youngtimerem? Kiepski pomysł. Jeśli jednak chodzi o Calibrę z silnikiem 2.0/115 KM, sytuacja nie jest już tak jednoznaczna. Wiele wskazuje bowiem na to, że w przyszłości bardziej cenione będą mocniejsze odmiany, a bazowa dwulitrówka nie ściągnie na siebie zbyt wielu tęsknych spojrzeń. Nie ma więc dużych przeciwwskazań, by przerobić ją na gaz – motor ten doskonale znosi zasilanie LPG i pozwala cieszyć się niebanalnym autem przy zachowaniu rozsądnych kosztów. Niestety, wiele egzemplarzy ma powypadkową przeszłość, uwaga też na szybko postępującą korozję. Serwisowanie ułatwia pokrewieństwo z Vectrą B – współzamienność części.
Jeśli chcecie mieć fajne oraz efektowne auto do jazdy na co dzień i nie planujecie w przyszłości uczestniczyć w zlotach klasycznych Volkswagenów, to możecie spokojnie „zagazować” model Corrado. Ważne: jedyny sensowny wybór jeśli chodzi o LPG stanowi jednostka 2.0 8V/115 KM, odradzamy natomiast przerabianie topowej wersji G60. Jest tak rzadka, że zwyczajnie szkoda jej do tego celu, bywa też bardziej zajeżdżona. Corrado bazuje na technice Golfów II i III oraz Passata B3. Brzmi skomplikowanie, jednak w rzeczywistości to zaleta – prosta budowa i bardzo dobry dostęp do niedrogich części zamiennych. Podczas oględzin używanego Corrado zwróćcie przede wszystkim uwagę na stan karoserii (rdza, poza tym wiele aut ma za sobą wypadkową przeszłość), skontrolujcie szczelność układu chłodzenia, działanie elektryki oraz stan układu hamulcowego (parcieją przewody).
Jeśli niedroga terenówka z LPG, to w zasadzie tylko Forester. Jego czterocylindrowy bokser nieźle toleruje montaż instalacji LPG, w przeciwieństwie m.in. do ówczesnych konstrukcji Hondy czy Toyoty. Przeróbkę warto zrobić, bo Forester ze stałym napędem 4x4 nie jest zbyt oszczędny – średnio potrzebuje co najmniej 10 l benzyny na przejechanie każdych 100 km. Poza tym, jak na auto w tym wieku, okazuje się całkiem trwały. Uwaga na rdzę i dość drogie części.
W przypadku Octavii I z silnikiem 1.6 8V proponujemy instalację Landi Renzo Omegas, opracowaną specjalnie pod kątem kompaktowej Skody. Koszt montażu powinien wynosić od niecałych 2 do 2,5 tys. zł. Spalanie gazu LPG w trybie mieszanym oscyluje wokół poziomu 9,5 l/100 km, więc koszt zwróci się po przejechaniu zaledwie kilkudziesięciu tysięcy km. Kierowcy oczekujący lepszej dynamiki powinni wybrać silnik 2.0 – również dobrze toleruje montaż LPG. Octavia to bardzo udane auto, a jego jedynym poważnym minusem są... poprzedni właściciele, niekiedy wykazujący tendencję do nadmiernego eksploatowania swojego pojazdu. Spośród powtarzalnych usterek warto wymienić problemy z elektryką (podnośniki szyb, centralny zamek, wentylatory chłodnicy, silniczki wycieraczek), a w starszych Octaviach nie zaszkodzi skontrolować stanu przegubów półosi i sprawdzić, czy nie rdzewieje karoseria. Nie bądźcie zaskoczeni, jeśli usłyszycie stukanie dochodzące z okolic przedniej osi – trwalsze powinny być łączniki stabilizatora, zdarzają się luzy w układzie kierowniczym. Tylna oś jest wytrzymała, więc stuki mogą wskazywać na to, że auto było przeciążane. Octavia I korzysta z techniki Golfa IV, a rynek zamienników jest kompletny. Bagażnik kombi ma poj. 548 l, więc nawet po zamontowaniu butli Skoda nie traci wiele ze swej funkcjonalności. Gorzej wygląda sytuacja w liftbacku – lepiej umieścić butlę we wnęce na koło zapasowe.