W marcu wyprodukowano w Polsce 89 751 nowych samochodów. Po pierwszym kwartale produkcja wyniosła łącznie 243,3 tys. aut, z czego 91,7 proc. stanowią samochody osobowe, zaś 8,3 proc. - dostawcze.

Samochody osobowe

Produkcja samochodów osobowych w marcu 2010 r. wyniosła 81 210 sztuk, o 11,82 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu i o 3,61 proc. mniej niż przed rokiem.

Najważniejszym producentem samochodów osobowych pozostaje w Polsce Fiat Auto Poland, którego tegoroczny wynik  w wysokości 162,9 tys. sztuk stanowi 73% rynku. Ponad 18-procentowy wzrost produkcji pozwolił na umocnienie pozycji lidera i zwiększenie udziału w polskim rynku o 4,8 proc.

Najbardziej dynamiczny wzrost osiągnęła produkcja samochodów w gliwickiej fabryce Opla. Od początku roku powstało tam 35,5 tys. aut, o 55,2 proc. więcej niż przed rokiem. Tym samym Opel Polska zwiększył swój udział w rynku o 4,6 proc., do 15,9 proc. Astra IV stanowi już blisko 59 proc. całej produkcji Opla w Polsce (ponad 20,9 tys. sztuk).

Produkcja Volkswagena pozostaje na praktycznie takim samym poziomie, jak rok temu. W poznańskich zakładach wyprodukowano 17,5 tys. aut, co daje producentowi 7,9 proc. udziału w rynku.

W najgorszej sytuacji jest obecnie FSO, jedyna firma działająca na krajowym rynku, która odnotowała dotkliwy spadek produkcji - wynik nieco ponad 7 tys. aut jest o 70,3 proc. mniejszy od ubiegłorocznego.

Coraz mniejszy odsetek samochodów krajowej produkcji pozostaje na polskim rynku. W ciągu pierwszych dwóch miesięcy roku polscy klienci kupili 4 482 auta wyprodukowane w kraju, co stanowi 2 proc. tegorocznej produkcji. Przed rokiem było ich nieznacznie więcej - 2,5 proc.

Samochody dostawcze

Produkcja samochodów dostawczych w marcu wyniosła 8 541 sztuk i była większa o 31,6 proc. od lutowej oraz aż o 53 proc. od wyniku sprzed roku. Po trzech miesiącach wielkość krajowej produkcji przekroczyła 20,2 tys. sztuk, co oznacza wzrost o 33,2 proc. w  stosunku do ubiegłego roku.

Na pozycji lidera umocnił się wyraźnie Volkswagen Poznań, który opanował 84,4 proc. rynku. W fabryce niemieckiej firmy powstało od początku roku ponad 17 tys. aut użytkowych, przede wszystkim modelu Caddy (14,5 tys. sztuk, ponad 85 proc. produkcji).

W tyskiej fabryce Fiata wyprodukowano w ciągu trzech miesięcy roku ponad 3,1 tys. samochodów dostawczych. To o 35,3 proc. więcej niż przed rokiem.

Podobnie, jak w segmencie samochodów osobowych, zdecydowana większość pojazdów użytkowych wyprodukowanych w Polsce trafia na eksport. Od początku roku na zagraniczne rynki wyeksportowano 95,8 proc. krajowej produkcji (19,4 tys. sztuk), podczas gdy w kraju zostało tylko 4,24 proc. tegorocznej produkcji (860 sztuk).