Takie sytuacje już się zdarzały - rajd, który ostatecznie przyjął nazwę Dakar, już nieraz omijał stolicę Senegalu. Zawsze jednak zahaczał o kontynent afrykański.Od 2009 r. Dakaru należy szukaćw... Ameryce! Rajd biegnie przez Argentynę i Chile. Czy takie radykalne posunięcie uratuje imprezę, czy przeciwnie - pogrąży ją? Na razie jeszcze nie mamy odpowiedzi na to pytanie, ale po obejrzeniu listy startowej wydaje się, że nie powinno być kłopotu. Na starcie pojawiło się 230 motocyklistów, 30 quadów, 188 samochodów i 82 ciężarówki. Ile z nich dojedzie do mety? Przekonamy się już 17 stycznia. Na ten dzień zaplanowano bowiem metę w Buenos Aires.Trzymamy za słowo organizatora, który reklamuje imprezę hasłem "100 procent Dakar". Ma być tak samo długa, mordercza i trudna, jak te w Afryce. Na niektóre dni zaplanowano ponad 600-kilometrowe odcinki specjalne! Oczywiście od odległości ważniejsza jest jednak trasa - nie może być zbyt trudna, bo to przecież nie rajd przeprawowy, ale też nie za łatwa - w końcu to terenówki. Jak twierdzą organizatorzy, doskonale oddaje ona dotychczasowe warunki Dakaru. Sahara zastąpiona została przez pustynię Atakama, górskie ścieżki Atlasu - przełęczami i bezdrożami w Andach. Jest też rozległa równina Patagonii. Nie zmienili się faworyci imprezy. Jak w latach ubiegłych pojedynek na szczycie odbędzie się pomiędzy kierowcami Mitsubishi (Peterhansel, Alphand, Romai Masuoka) a Volkswagena (Sainz, de Villiers, Deppingi Miller). Patrząc na dotychczasowe wyniki, można śmiało postawić na ekipę japońską - w tej imprezie zwyciężali już kilkanaście razy! Jednakw 2009 r. do walki wystawiają zupełnie nowy model - Racing Lancera z silnikiem wysokoprężnym. Czy okaże się równie skuteczny jak Pajero Evo i VW? Auto ma 3-litrowy motor o mocy 280 KM, ale w Dakarze od liczb ważniejsza jest niezawodność. Ponieważ Race Touareg również dysponuje dieslem zanosi się na kolejny historyczny wyczyn - pierwszą wygraną diesla w historii rajdu! Do walki o podium może jednak włączyć się Robby Gordon z USA, wystawiający benzynowego Hummera 7.0! Wśród faworytów wymienia się też zespół X-Raid, jadący BMW. Liderem tego teamu jest utytułowany Nasser Al Attiyah. Wśród motocyklistów największe szanse ma - jak zwykle - fabryczny zespół KTM, zaś wśród ciężarówek - Kamaz, MAN i Tatra (Loprais). W tym towarzystwie nie zabraknie również Polaków. Największą ekipę wystawia Orlen Team - to Navara załogi Hołowczyc/Fortin oraz motocykle Czachora, Dąbrowskiego i Przygońskiego. Na trasie nie zobaczymy niestety Jacka Bujańskiego - miał startować quadem w ekipie Yamahy, ale nie zebrał potrzebnych pieniędzy.Polskie załogi na Dakarze 317 Krzysztof Hołowczyc/Jeam-Marc Forin * Orlen * Nissan Navara * Krzysztof Hołowczyc nieraz udowodnił, że ma nie tylko duży potencjał (wysokie pozycje na odcinkach), lecz także ogromną wolę walki w trudnych chwilach (nocne naprawy). Navara zespołu Overdrive nie pozwoli jednak na równorzędną walkę z najlepszymi. 494 Aleksander Sachanbiński/Arkadiusz Rabiega * Terratrek * Land Rover * Debiutanci w klasyku. Otwarcie przyznają, że podstawowe założenie to ukończyć rajd. Samodzielnie przygotowane auto ma benzynowy silnik 4.0 V8 o mocy 276 KM. 541 Grzegorz Baran/Izabela Szwagrzyk/Grzegorz Simon * PowerB * MAN *O jeździe ciężarówką w terenie Grzegorz Baran wie wszystko. Uwaga! W zespole startuje jedyna kobieta z polskiej ekipy. Ale nazwisko Szwagrzyk jest doskonale znanew polskim sporcie off-roadowym - to córka mistrza Polski Grzegorza. MAN ma silnik o poj. 12,4 l osiągający 530 KM. Skrzynia 16-biegowa. Auto zabiera na pokład 820 litrów paliwa!10 Jacek Czachor * Orlen * KTM * Dobrze znany zawodnik. Aktualny Mistrz Świata w klasie 450 Rally Production. 33 Marek Dąbrowski * Orlen * KTM * Również Mistrz Świata, w 2003 r. zajął 9. miejsce na Rajdzie Dakar. 75 Krzysztof Jarmuż * Honda Europe * Pojedzie Hondą CRF 450 DakarX. Motocyklami startuje od 1987 r.82 Jakub Przygoński * Orlen * KTM * Najmłodszy zawodnik teamu, ale może sprawić niespodziankę! 262 Rafał Sonik * Yamaha * Jedyny (i pierwszy z Polski!) kierowca quada na trasie klasyka.
Rajd Dakar 2009 wyprowadził się z Afryki
Ubiegłoroczne odwołanie Dakaru było decyzją bez precedensu w długiej historii rajdu. Wywarło jednak duży wpływ na losy tej imprezy - teraz zostanie rozegrana w Ameryce Płd.