Zapełnione listy startowe zdają się przeczyć sceptykom trzymającym się opinii, że „Dakar to tylko w Afryce”. Ponieważ za taką lokalizacją stoją dodatkowo duże pieniądze, jakie na organizację dokładają południowoamerykańskie kraje wydaje się, że nie tylko w roku 2011, lecz również w kolejnych będziemy musieli się z nią pogodzić. Większym problemem jest zdyscyplinowanie miejscowych zawodników. Śledząc ubiegłoroczne relacje mieliśmy wrażenie, że „swoim pomagają nawet krzaki”. Mamy nadzieję, że tym razem wygra czysty sport.
Organizator dokłada starań, żeby większa odległość dla europejskich zawodników nie była zbyt uciążliwa czy powodowała znaczący wzrost kosztów. Dlatego wszystkie pojazdy już w końcu listopada przeszły badania i wspólnym promem zostały przetransportowane do Argentyny. Trasa Dakaru 2011 została zmodyfikowana, ale nie w sposób znaczący. Po raz kolejny startem i metą będzie Buenos Aires. I tym razem zawodnicy będą walczyć z maratońskimi odcinkami (ponad 600 km ścigania!). Będą przeprawy przez Andy, nie zabraknie rywalizacji na pustyni Atacama. Kto wyjdzie zwycięsko? Powinniśmy wiedzieć w połowie stycznia.
Po wycofaniu się Mitsubishi niemal pewnym kandydatem jest team Volkswagena, dla którego może być to już ostatni start (coraz więcej się mówi o zmianie dyscypliny przez Niemców). W rywalizacje włączy sie zapewne team X-raid, w którym startuje Krzysztof Hołowczyc. Nie będzie oczywiście łatwo, ale Hołek nareszcie ma szansę nawet na zwycięstwo! Warto pamiętać, że na trasie będą też eks-fabryczne Racing Lancery, Amerykanin Gordon i wielu mocnych kierowców.
Mamy nadzieję, że wśród quadów znaczącą rolę kolejny raz odegra Rafał Sonik, może też „namieszać” debiutant Łukasz Łaskawiec. Jego quada przygotowuje autorytet w tej dziedzinie – Machacek. W 2011 r. organizator robi kolejny krok w celu ograniczenia pojemności silników motocykli do 450 cm3. Z takich muszą korzystać najlepsi zawodnicy, wśród których znaleźli się Jacek Czachor i Kuba Przygoński.
Faworyci rajdu Dakar 2011
Auta: VW Motorsport liderzy: Carlos Sainz, Nasser Al Attiyah Czy znów dojdzie do bratobójczej walki? A w zespole są jeszcze inni kierowcy. X-Raid liderzy: Stephane Peterhansel, Guerlain Chicherit
Zespół z BMW X3 chyba jedyny realnie może zagrozić VW.Ciężarówki: Kamaz Masters liderzy: Władimir Chagin, Firdaus Kabirow Etatowi zwycięzcy tego rajdu. Ich silnik V8 ma raptem 830 KM…Quady: Yamaha Racing liderzy: Marcos i Alejandro Patronelli Argentyńczycy dobrze znają miejscowe zwyczaje… KM Racing Team lider: Josef Machacek Czech doskonale przygotowuje quady do maratonów.
Polacy na Dakarze – numery startowe
307 Krzysztof Hołowczyc/Jean-Marc Fortin Team X-Raid BMW X3 CC Spełnienie marzeń Hołowczyca – ma auto, którym jest w stanie walczyć o zwycięstwo!374 Aleksander Sachanbiński/Arkadiusz Rabiega Toyota Terratrek Competition Toyota Land Cruiser Kolejne podejście zespołu Terratrek do Dakaru. Po wysokiej pozycji w Silk Way Rally wiele sobie obiecujemy…501 Dariusz Rodewald Polak jest pilotem w ciężarówce Iveco Gerarda de Roya (Team De Rooy 2011). Zwróćmy uwagę na wysoki numer startowy tej ciężarówki! 569 Grzegorz Baran/Rafał Marton Speed Factory MAN • Dwaj niezwykle doświadczeni zawodnicy. Efekt tej współpracy poznamy już na początku stycznia.
254 Rafał Sonik ATV Polska Yamaha Raptor Można powiedzieć, e to krakowianin rozdaje karty w tym maratonie.269 Łukasz Łaskawiec KM Racing Team Yamaha Raptor Łukasz ma na swoim koncie liczne tytuły zdobyte na quadzie, więc o umiejętności martwić się nie musimy. Sprzęt przygotowuje Josef Machacek!
13 Jakub Przygoński Orlen KTM Ubiegłoroczny Dakar zakończył na bardzo dobrym, ósmym miejscu. 21 Jacek Czachor Orlen KTM Do swoich licznych tytułów w 2010 r. „dorzucił” Wicemistrza Świata (powyżej 450 cm3).38 Krzysztof Jarmuż Team Honda Europe Honda To już trzeci start tego zawodnika w Rajdzie Dakar.47 Marek Dąbrowski Orlen KTM Weteran Rajdu Dakar. W ubiegłym roku nie miał szczęścia (kontuzja).