Kajetanowicz i Szczepaniak wygrali w swojej klasie aż 9 odcinków specjalnych, ale do miejsca na podium, a może nawet i zwycięstwa, tym razem zabrakło szczęścia. Dwukrotnie problemy ze wspomaganiem nie pozwoliły na utrzymanie znakomitego tempa. To kolejne doświadczenie dla polskiego kierowcy.
– Nie można się poddawać, zwłaszcza mając silne wsparcie tak wspaniałych kibiców, jak nasi. To dla nich był dzisiejszy etap. Mieliśmy szansę na zwycięstwo w nowej dla większości kierowców rundzie mistrzostw świata. To przyjemne uczucie. Dziś wygraliśmy wszystkie odcinki w WRC2. Za nami fantastyczny dzień, z dużą dawką emocji w samochodzie. Z każdym kolejnym odcinkiem chciałem więcej i więcej. Apetyt rósł w miarę... jeżdżenia. :) Naprawdę się cieszę. Cały zespół wytrwale pracował już długo przed startem rajdu i wygrane na odcinkach są dla nas nagrodą. Cały czas uczymy się tych mistrzostw i wiemy, co można poprawić, a na czym się skupić w przygotowaniach do kolejnego rajdu. Myślę, że będę opowiadał dzieciom o tym, co się tu działo, pomimo awarii bardzo dobrze wspominając ten rajd – podsumował Kajetan Kajetanowicz, Rajdowy Mistrz Europy.
– Wiedzieliśmy od początku, że Rajd Turcji będzie wymagający, ale chyba nikt nie spodziewał się, że aż tak. Ilością dramatów, które wydarzyły się na tym rajdzie, można byłoby obdzielić kilka albo kilkanaście rund WRC. Patrząc pod kątem naszego tempa, rajd był bardzo udany. Kajetan pokazał, że jest bardzo konkurencyjny w zawodach nowych dla wszystkich, gdzie nie korzysta się z doświadczenia zebranego w poprzednich latach. Był najszybszy w kategorii WRC2, jeśli chodzi o samą jazdę, ale niestety na rajd składa się wiele rzeczy, w tym także niezawodność samochodu. Zawsze powtarzam, że rajdy to sport bardzo zespołowy i złożony. Jesteśmy na czwartym miejscu, to cały czas dobre punkt w debiutanckim – dodał Maciej Szczepaniak, pilot Kajetana Kajetanowicza.
Rajd Turcji 2018 miał wielu pechowców. Na placu boju polegli dwaj faworyci – Sebastien Ogier i Thierry Neuville, a Craig Breen musiał oglądać doszczętnie spalonego swojego Citroena C3 WRC.
Ott Tanak i Martin Jarveoja kontynuują zwycięską passę w rajdowych mistrzostwach świata i po triumfie w Finlandii oraz Niemczech, tym razem załoga Toyoty świętuje zwycięstwo w Rajdzie Turcji. Yarisy WRC okazał się odporne na kamieniste odcinki specjalne i dzięki temu japońska marka świętuje pierwszy od 20 lat dublet. Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila stracili do zespołowych kolegów 22,3 sekundy. Toyota ostatni raz zajęła dwie pierwsze pozycje w rundzie WRC w 1998 roku. Na Rajdzie Nowej Zelandii Carlos Sainz był lepszy od Didiera Auriola. Dla Tanaka to szósty wygrany rajd mistrzostw świata, dzięki któremu został najlepszym estońskim kierowcą w historii WRC. Do tej pory dzielił to miano razem z Markko Martinem. Stanął na podium po raz 63.
Bonusowe punkty na Power Stage wywalczyli Neuville, Ogier (+1,7), Tanak (+3,9), Latvala (+6,5) i Evans (+8,0).
Po zaprezentowaniu rewelacyjnego tempa i oesowych triumfach w WRC 2, które były przeplatane awarią układu wspomagania kierownicy na jedenastym miejscu w klasyfikacji generalnej i czwartym w WRC 2 rajd zakończyli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak Na swoje konto zapisali najwięcej wygranych oesów w WRC2 i dwanaście punktów do klasyfikacji sezonu.
Emil Bergkvist, wygrał rundę JWRC i zapewnił sobie tytuł mistrza świata, a w nagrodę otrzyma Forda Fiestę R5.
W klasyfikacji sezonu Thierry Neuville ma 177 punktów, Ott Tanak - 164 punkty, Sebastien Ogier - 154 punkty i Esapekka Lappi - 88 punktów. Wciąż ta czwórka ma szanse na mistrzowski tytuł. Wśród zespołów na czele jest Toyota – 284 punktów, a aa drugie miejsce spadł Hyundai 279 punktów, trzeci jest M-Sport Ford – 244 punktów, a czwarty Citroen – 169 punktów. Kolejną rundą mistrzostw świata będzie Wales Rally GB, który odbędzie się na początku października 2018 roku.
Rally Turkey 2018 – klasyfikacja
Poz. | Kierowca / Pilot Samochód | Poz. | Czas OS Kary | Łączny czas | Strata do lidera Strata do poprz. |
1. | Tänak Ott / Järveoja M. Toyota Yaris WRC | RC1 1 | 03:59:24.5 | 03:59:24.5 | 00:00:00.0 00:00:00.0 |
2. | Latvala J. / Anttila Miikka Toyota Yaris WRC | RC1 2 | 03:59:46.8 | 03:59:46.8 | 00:00:22.3 00:00:22.3 |
3. | Paddon Hayden / Marshall S. Hyundai i20 Coupe WRC | RC1 3 | 04:01:10.8 | 04:01:10.8 | 00:01:46.3 00:01:24.0 |
4. | Suninen Teemu / Markkula Mikko Ford Fiesta WRC | RC1 4 | 04:03:35.4 | 04:03:35.4 | 00:04:10.9 00:02:24.6 |
5. | Mikkelsen A. / Jæger Anders Hyundai i20 Coupe WRC | RC1 5 | 04:03:16.2 00:03:20.0 | 04:06:36.2 | 00:07:11.7 00:03:00.8 |
6. | Solberg Henning / Minor Ilka Škoda Fabia R5 | RC2 1 | 04:13:05.1 | 04:13:05.1 | 00:13:40.6 00:06:28.9 |
7. | Kopecký Jan / Dresler Pavel Škoda Fabia R5 | RC2 2 | 04:17:49.7 | 04:17:49.7 | 00:18:25.2 00:04:44.6 |
8. | Tempestini S. / Itu S. Citroën C3 R5 | RC2 3 | 04:18:41.6 00:00:20.0 | 04:19:01.6 | 00:19:37.1 00:01:11.9 |
9. | Ingram Chris / Whittock Ross Škoda Fabia R5 | RC2 4 | 04:19:45.8 | 04:19:45.8 | 00:20:21.3 00:00:44.2 |
10. | Ogier S. / Ingrassia J. Ford Fiesta WRC | RC1 6 | 04:19:15.7 00:01:00.0 | 04:20:15.7 | 00:20:51.2 00:00:29.9 |
11. | Kajetanowicz K. / Szczepaniak M. Ford Fiesta R5 | RC2 5 | 04:20:38.4 | 04:20:38.4 | 00:21:13.9 00:00:22.7 |
12. | Evans Elfyn / Barritt Daniel Ford Fiesta WRC | RC1 7 | 04:16:23.5 00:05:10.0 | 04:21:33.5 | 00:22:09.0 00:00:55.1 |
13. | Heller Pedro / Olmos Pablo Ford Fiesta R5 | RC2 6 | 04:25:30.9 | 04:25:30.9 | 00:26:06.4 00:03:57.4 |
14. | Çukurova Burak / Bostanci Vedat Škoda Fabia R5 | RC2 7 | 04:31:46.1 | 04:31:46.1 | 00:32:21.6 00:06:15.2 |
15. | Al Qassimi K. / Patterson Chris Citroën C3 WRC | RC1 8 | 04:35:20.6 | 04:35:20.6 | 00:35:56.1 00:03:34.5 |
16. | Neuville T. / Gilsoul Nicolas Hyundai i20 Coupe WRC | RC1 9 | 04:38:11.0 | 04:38:11.0 | 00:38:46.5 00:02:50.4 |
17. | Bergkvist Emil / Barth Patrik Ford Fiesta R2T | RC4 1 | 04:40:03.2 | 04:40:03.2 | 00:40:38.7 00:01:52.2 |
18. | Salvi Diogo / Magalhães Hugo Škoda Fabia R5 | RC2 8 | 04:40:47.2 00:02:20.0 | 04:43:07.2 | 00:43:42.7 00:03:04.0 |
19. | Rådström D. / Johansson Johan Ford Fiesta R2T | RC4 2 | 04:43:47.3 00:00:10.0 | 04:43:57.3 | 00:44:32.8 00:00:50.1 |
20. | Fernàndez E. / Riquelme J. Ford Fiesta R2T | RC4 3 | 04:48:01.6 | 04:48:01.6 | 00:48:37.1 00:04:04.3 |
21. | Devine Callum / Hoy Brian Ford Fiesta R2T | RC4 4 | 04:49:36.6 00:00:10.0 | 04:49:46.6 | 00:50:22.1 00:01:45.0 |
22. | Manyera Bora / Çerkez Cem Ford Fiesta R5 | RC2 9 | 04:52:48.2 | 04:52:48.2 | 00:53:23.7 00:03:01.6 |
23. | Østberg Mads / Eriksen T. Citroën C3 WRC | RC1 10 | 04:54:00.6 | 04:54:00.6 | 00:54:36.1 00:01:12.4 |
24. | Banaz Buğra / Erdener Burak Ford Fiesta R2T | RC4 5 | 04:54:54.9 | 04:54:54.9 | 00:55:30.4 00:00:54.3 |
25. | Williams Tom / Hall Phil Ford Fiesta R2T | RC4 6 | 04:57:59.4 | 04:57:59.4 | 00:58:34.9 00:03:04.5 |
26. | Holder David / Farmer Jason Ford Fiesta R2T | RC4 7 | 04:58:26.2 | 04:58:26.2 | 00:59:01.7 00:00:26.8 |
27. | Güral Erkan / Koçoğlu Burak Škoda Fabia R5 | RC2 10 | 05:00:10.5 | 05:00:10.5 | 01:00:46.0 00:01:44.3 |
28. | Vassilakis G. / Koltsidas S. Ford Fiesta R5 | RC2 11 | 05:40:54.5 00:02:30.0 | 05:43:24.5 | 01:44:00.0 00:43:14.0 |
29. | Oldrati Enrico / De Guio Elia Ford Fiesta R2T | RC4 8 | 05:45:25.8 | 05:45:25.8 | 01:46:01.3 00:02:01.3 |
30. | Cook Louise / Davis Stefan Ford Fiesta R2 | RC4 9 | 05:51:10.9 | 05:51:10.9 | 01:51:46.4 00:05:45.1 |
31. | Çetinkaya B. / Tushkanova I. Ford Fiesta R5 | RC2 12 | 05:49:24.4 00:03:40.0 | 05:53:04.4 | 01:53:39.9 00:01:53.5 |