Sprzedaż nowych samochodów na polskim rynku była w marcu o niespełna 4 proc. słabsza od zeszłorocznej, jednak eksperci są zgodni – są duże powody do optymizmu. Dlaczego? Sprzedaż w pierwszym kwartale 2014 roku stała bowiem pod znakiem ulg dla samochodów z kratką. Pomijając udział wspomnianych aut z homologacją ciężarową, wynik z marca tego roku okazuje się najlepszy od... kilku lat! Jest to zarazem drugi marcowy wynik osiągnięty od chwili wejścia Polski do Unii Europejskiej.
Marzec tego roku jest drugim z kolei miesiącem spadku liczby rejestracji nowych samochodów na polskim rynku, po 20 miesiącach ciągłego wzrostu. Jak wspomniałem wyżej, spadek ten jest tylko pozorny, bo gdyby nie zeszłoroczne "okienko derogacyjne", czyli ulgi dla aut z kratką, mówilibyśmy wyłącznie o kolejnych miesiącach wzrostów. Dobry wynik z marca tego roku to m.in. zasługa wyprzedaży, prowadzonych przez dilerów i importerów na szeroką skalę.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, w marcu Polacy zarejestrowali ich ponad 33,6 tys. To o 2,25 tys. mniej niż przed rokiem, ale z kolei w 2014 roku, dzięki "akcji kratkowej" wynik z marca skoczył o niemal 10,5 tysiąca nowych samochodów. Wśród aut dostawczych z kolei, w marcu 2015 roku zarejestrowano ponad 4,7 tys. aut, o ponad 700 sztuk więcej niż przed rokiem.
Które marki i modele samochodów są w Polsce najpopularniejsze? W marcu wśród marek królowała Skoda, ale jej dotychczasowa duża przewaga nad drugą marką stopniała do 182 sztuk. A jeszcze w styczniu Skoda liderowała z przewagą ponad 1 tysiąca egzemplarzy. Istotna jest też zmiana na drugiej pozycji. W marcu Toyotę wyprzedził bowiem Volkswagen, który dzięki świetnej sprzedaży Golfa i Passata depcze po piętach Skodzie.
Jeszcze większe zmiany nastąpiły natomiast wśród modeli. Wyniki marcowych rejestracji nowych aut na polskim rynku, według danych CEP, prezentujemy w dalszej części.