Samochody nowe

W lipcu zarejestrowano 24 860 samochodów osobowych oraz osobowych z homologacją ciężarową. Oznacza to wzrost na przestrzeni roku o 12,1 proc. (+2 683 sztuki) oraz w porównaniu do czerwca spadek o 7,95 proc. (-2 146 sztuk).

Łącznie od początku roku zarejestrowano 170 993 samochodów osobowych, o 6,96 proc. (+11 133 sztuk) więcej w porównaniu do wyniku z analogicznego okresu roku ubiegłego.

Wzrost rejestracji w lipcu rok do roku to również efekt niskiej bazy w lipcu 2009 r., kiedy to z powodu reeksportu zarejestrowano tylko 22 177 samochodów.

Spadek liczby rejestracji w lipcu wynikał z rozpoczęcia okresu letnich wakacji, który nie sprzyja podejmowaniu decyzji o zakupie samochodu. Część klientów starała się kupić nowe auto jeszcze w czerwcu, przed urlopem, inni odkładają decyzję na czas po wakacjach. Jest to na rynku motoryzacyjnym zjawisko sezonowe, powtarzające się rokrocznie. Podobna sytuacja będzie miała zapewne miejsce także w sierpniu. W większej liczbie klienci powrócą do salonów samochodowych dopiero po sezonie wakacyjnym. Wynik końcowy roku może zbliżyć się do 295-300 tys. nowych aut sprzedanych i zarejestrowanych. Niepewna sytuacja gospodarcza kraju i słaby kurs złotego w stosunku do euro - to również mogło przyczynić się do opóźnienia momentu zakupu auta, a w konsekwencji - terminu rejestracji.

Spadek zainteresowania wśród klientów indywidualnych został z nadwyżką zrekompensowany przez wzrost sprzedaży do firm, a zwłaszcza - wymianę flot. Większą aktywność klientów instytucjonalnych obserwują firmy leasingowe i CFM, co również pozwala przypuszczać, że ożywienie w tym segmencie rynku będzie miało charakter trwały. O ile w 2009 r. firmy decydowały się raczej na przedłużanie wynajmu użytkowanych flot, o tyle obecnie coraz częściej wolą wymienić dotychczas użytkowane auta. Ponieważ są to w większości kontrakty rozłożone w czasie, można spodziewać się dalszej poprawy wyników rejestracyjnych w kolejnych miesiącach, licząc rok do roku.

W zestawieniu lipcowych danych sprzedażowych z rejestracjami już tylko 3 marki wykazują dość dużą 3-cyfrową różnicę na niekorzyść rejestracji marek (miesiąc wcześniej było ich jeszcze osiem): Skoda (o 114 aut więcej sprzedane niż zarejestrowane), Volskwagen (404 sztuki) i Kia (118 sztuk). Z kolei 4 marki wykazały znacząco większą liczbę rejestracji od sprzedaży: Fiat (107 sztuk), Opel (277 sztuk), Renault (100 sztuk) i BMW (107 sztuk). W przypadku pozostałych marek zanotowane różnice wynoszą od kilku do kilkunastu sztuk.

W ciągu siedmiu miesięcy najwięcej samochodów zarówno sprzedała, jak i zarejestrowała Skoda (21 051/19 708 sztuk). Drugie miejsce zajmuje w obu rankingach Fiat (15 544/14 508 sztuk). Na trzecim miejscu w rankingu sprzedaży plasuje się Volkswagen (14 607 sztuk), który pod względem sprzedaży znalazł się na pozycji 6. (11 348 sztuk), natomiast Ford, który zajął 3. miejsce w rankingu rejestracji (13 501 sztuk), w sprzedaży znajduje się na 4 pozycji (14 551 sztuk).

W rankingu 15 najczęściej rejestrowanych marek w lipcu aż 12 producentów poprawiło wyniki rok do roku, natomiast w odniesieniu do wyników skumulowanych jedynie 8 wykazało wzrost. W porównaniu do wyników z czerwca Toyota spadła aż  o 3 miejsca. Na 3 i 4 pozycję wskoczyły odpowiednio: Ford i Opel. W dalszej części tabeli układ nie zmienił się w porównaniu z czerwcem 2010.

Warto podkreślić, że spadek miesiąc do miesiąca wiąże się ze zmniejszonymi zakupami samochodów z homologacją ciężarową. W lipcu zarejestrowano 6 424 auta z "kratką", czyli o 10,57 proc. mniej niż w czerwcu (-759 sztuk). Obserwowany spadek nie wiąże się jednak ze spadkiem udziału tego typu aut w sprzedaży całkowitej. Samochody osobowe z homologacją ciężarową stanowiły w lipcu 25,84 proc. wszystkich zarejestrowanych aut osobowych, a w ciągu 7 miesięcy 2010 roku - aż 24,71 proc. rynku. Także w przypadku zakupu aut firmowych widać wpływ trwającego letniego sezonu wakacyjnego.

Szeroka oferta producentów oraz perspektywa nieuchronnego ograniczenia możliwości odpisania podatku VAT przy zakupie auta z "kratką" powoduje znaczący wzrost zainteresowania tego rodzaju autami. Wiele małych i średnich firm zamawiało samochody z "kratką" z gwarantowanym terminem dostawy do końca pierwszej połowy roku, obawiając się wejścia w życie niekorzystnych zmian w  przepisach od połowy roku 2010. To m.in. mogło odbić się negatywnie na popycie w lipcu. Obecnie sytuacja wraca do "normy" jednak zapowiedź ograniczenia od początku przyszłego roku korzystnych przepisów o odliczeniu VAT od samochodów osobowych z homologacją ciężarową ponownie może sprawić, że popyt na tego typu auta zwiększy się pod koniec br.

Wśród samochodów z "kratką" liderem rejestracji w lipcu była Skoda (1026 sztuk), wyprzedzając Forda (597 sztuk). Opel (559 sztuk) zajmuje 3. pozycję, przed Peugeotem (408 sztuk). Wysokie, 5. miejsce zajmuje Toyota (377 sztuk). Po raz pierwszy w tym roku uzyskany w lipcu wynik rejestracji jest wyższy od deklarowanej przez producentów i importerów sprzedaży o 1,52 proc., czyli o 372 sztuki. Zgodnie z wcześniejszymi przewidywaniami utrzymuje się obserwowana od marca tego roku tendencja do zrównania się wyników sprzedaży z rejestracjami. Jest to w głównej mierze efekt przesunięcia w czasie rejestracji samochodów sprzedanych miesiąc wcześniej.

Tym samym przełamany został trend trwający z niewielkimi przerwami od lutego 2009 r., kiedy liczba samochodów deklarowanych jako sprzedane znacznie przewyższała faktycznie zarejestrowane w kraju. Od początku roku zarejestrowano 170 993 nowe samochody wobec 182 793 aut zadeklarowanych jako sprzedane. Różnica między CEP a Samar w odniesieniu do wyników skumulowanych wyniosła po siedmiu miesiącach już tylko 6,46 proc. (11 800 sztuk) i w ujęciu procentowym jest mniejsza od wartości zanotowanej na koniec czerwca (7,80 proc.).

Importowane samochody używane

Rynek aut używanych znów wzrósł. W lipcu zarejestrowano 70 312 samochodów osobowych, tj. o 6,39 proc. więcej niż w czerwcu. Od początku roku zarejestrowano już 425 766 sztuk samochodów osobowych z importu, czyli o 7,43 proc. więcej (+29 447 sztuk) w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Import utrzymuje tendencję wzrostową i wszystko wskazuje na to, że nawet osłabienie polskiej waluty nie zahamowało napływu aut używanych.

Wśród sprowadzonych aut najwięcej jest w wieku od 4 do 10 lat, które stanowią 47 proc. wszystkich sprowadzonych do Polski samochodów. Auta w wieku powyżej 10 lat stanowiły 43 proc. importu, natomiast samochody najmłodsze w wieku do 4 lat zaledwie 10 proc. importu.

W rankingu najchętniej sprowadzanych do Polski samochodów używanych liderem niezmiennie pozostaje Volkswagen. Od początku roku zarejestrowano już 77 479 aut tej marki, o 6,42 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2009. Wice liderem pozostaje Opel z wynikiem na poziomie 52 730 sztuk, co oznacza wzrost o 2,54 proc. Kolejne miejsca, podobnie jak w poprzednim miesiącu, zajmują Renault, Ford, Audi, BMW, Peugeot, SEAT, Mercedes i Toyota.