Auto Świat Renault Megane GT Grandtour 1.6 dCi | Długi dystans | Cześć 8

Renault Megane GT Grandtour 1.6 dCi | Długi dystans | Cześć 8

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek

Wiele razy pisaliśmy wyjątkowych wrażeniach jakie serwuje wersja GT długodystansowego Megane. Tym razem mówimy - sprawdzam.

Renault Megane GT vs. VW Golf R
Zobacz galerię (20)
TopGarage / Bartłomiej Szyperski
Renault Megane GT vs. VW Golf R
Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Renault Megane GT na tyle nas zaintrygował, że postanowiliśmy zweryfikować doznania. W tym celu sprowadziliśmy do redakcji VW Golfa Variant w najmocniejszej wersji R, który uchodzi za najlepsze sportowe kompaktowe kombi na rynku. Ma napęd na 4 koła, a pod maską silnik benzynowy o pojemności 2 litrów i mocy 310 KM. Oczywiście nasz Megane to łagodniejsza wersja GT, a nie ekstremalna RS, więc ma pod maską znacznie słabszy silnik (160 KM) i na dodatek wysokoprężny. Mimo to zamierzamy sprawdzić jak na żywo wypada na tle króla segmentu.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Zabieramy zatem dwa kombi, Golfa R i Megane GT na Tor Łódź. Wiadomo przecież, że najlepiej wychwycić różnice pomiędzy samochodami, kiedy przesiadasz się bezpośrednio z jednego do drugiego. Najpierw wsuwam się kubełkowy fotel odświeżonego Golfa R.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Od razu przyciąga wzrok nowy duży centralny ekran dotykowy nawigacji Discover Pro o średnicy 9,2 cala, który wymaga dopłaty ponad 6 tys. zł. Znakomita jakość wyświetlacza, szybkość działania, mapy Googla, dostęp do internetu przyćmiewają blaskiem rozwiązania multimediów jakie oferuje Megane.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Wyższą rozdzielczość, bardziej intensywne kolory i szersze możliwości konfiguracji ma również wyświetlacz zegarów Golfa.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Szkoda tylko, że producenci obydwu marek zrezygnowali z pozostawienia tradycyjnej gałki do regulowania głośności sprzętu audio. Na pocieszenie pozostają kierownice nafaszerowane przyciskami i pokrętłami.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Volkswagen ma też lepszej jakości materiały i staranniejsze wykończenie od Renaulta. Ale w tej kategorii do Megane też nie można mieć poważnych zastrzeżeń. Renault nie odbiega od Volkswagena ergonomią wnętrza.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Ma sportową, grubą, idealnie usytuowaną kierownicę z szeroką regulacją oraz bardzo podobne do Golfa rozmieszczenie fotela względem pedałów. W tych samochodach czujesz sportowy klimat zanim jeszcze sięgniesz do przycisku Start.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Obydwa auta mają gang silnika podrasowany dźwiękiem płynącym z głośników. W Golfie R wspomaganie jest agresywniejsze i mocniej ingeruje w barwę motoru.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Przyznam się, że w Megane najczęściej wybieram tryb komfortowy. Dźwięk sportowy i tak nie jest na tyle rasowy, by zachęcać do szybkiej jazdy i tuszować fakt, że pod maską pracuje diesel, a we wnętrzu jest wtedy znacznie głośniej.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Obecna generacja Megane zdecydowanie zbliżyła się do Golfa, pod wieloma względami. Ale przecież przyjechaliśmy na tor, by porównać właściwości jezdne więc pora rozgrzać opony.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Najpierw zabieram klucze do Golfa R. Od razu włączam tryb Race i ruszam wąską ścieżką asfaltu. Bez dwóch zdań skrzynia biegów Golfa DSG jest bystrzejsza i w trybie sportowym agresywniejsza. Ma bardziej intuicyjny program, wyraźniej zaznacza zmianę biegów, również strzałami układu wydechowego i szybciej reaguje na kliknięcie łopatką.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Kolejna różnica to umieszczenie łopatek do zmiany biegów. W Golfie są niewielkie i zakotwiczone bezpośrednio do kierownicy, a w Megane do kolumny, więc pozostają nieruchome podczas skręcania.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Przy spokojnej jeździe codziennej, kiedy nie musimy odrywać rąk od kierownicy wygodniejsze są łopatki Golfa, ale kiedy trzeba mocniej kręcić większe i nieruchome łopatki Megane są bardziej intuicyjne. W tym wypadku nie ma zdecydowanego zwycięzcy.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Rodzinne kombi z literka R w nazwie potrzebuje na przyspieszenie do setki jedynie 4,8 s. Samochód skutecznie, czterem kołami odpycha się od asfaltu, pokonuje zakręty jak przyklejony i brutalnie wyrywa się z ich objęć. Czuć, że znacznie większa rolę w napędzie maja dziś tylne koła. Mimo to, w szybko pokonywanych ciasnych zakrętach zdarza się, że Golf przejawia tendencje do podsterowności.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Megane jest dużo słabszy i mniej agresywny nawet w najbardziej sportowym trybie. Ale zawieszenie robi ogromne wrażenie. Zbliżam się w zakręcie do granicy przyczepności, a kiedy zwykle kierowca traci znaczną część władzy i skazany jest na działanie siły odśrodkowej bezwładności, eksperymentalnie dociągam kierownice. Niesamowite, ale Megane GT posłusznie zacieśnia zakręt.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Przednie koła mają już mały zapas przyczepności i do gry wchodzi tylna skrętna oś (4Control), która błyskawicznie reaguje zarzucając tyłem, a Megane posłusznie naprowadza przód w zadanym kierunku. Nie czuję, że prowadzę samochód z napędem na przednie koła. Nie czuję też, że siedzę za kierownicą kombi. Rozwiązanie zdecydowanie poprawia zwinność samochodu, łatwiej też wychodzi się takim samochodem z opresji i łatwiej odzyskać stabilność. Nie myliśmy się. Megane prowadzi się rewelacyjnie, a sytuacjach skrajnych przewyższa Golfa zwinnością.

Układ 4Control Renault foruje w modelach GT od lat, wyprzedzając konkurencję. Żaden inny samochód kompaktowy nie oferuje dziś takiego systemu. Tymczasem cztery koła skrętne na dobre zadomawiają się w samochodach Premium. BMW, Lexus, Porsche, Ferrari, Lamborghini wprowadziły niedawno rozwiązanie, które w latach 80. i 90. promowały japońskie marki jak Nissan, Mitsubishi, czy Toyota. Ale trzeba przyznać, że dopiero teraz dzięki zaawansowanej elektronice system czterech skrętnych kół działa naturalnie i kierowca nie ma już tego nieprzyjemnego wrażenia sztuczności podczas pokonywania zakrętów.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Do znakomitego układu jezdnego Megane GT świetnie pasuje również układ kierowniczy. Pracuje z przyjemnym hydraulicznym oporem, który daje poczucie stabilności i jest precyzyjny, ale nie nerwowy. Golf ma nieznacznie bardziej komunikatywny układ kierowniczy, ale podczas szybkiej jazdy po torze pojawia się nieprzyjemna, nieco za duża, siła na kierownicy.

W Renault wszystko działa znakomicie mimo faktu, że przecież mamy podobnie jak Golfie do czynienia z układem wspomaganym elektrycznie. Renault Megane GT mimo, że ma napęd na przednie koła charakterystyką pracy zawieszenia, układu kierowniczego i zestrojeniem pedałów bardzo przypomina BMW z pakietem M. To nam się podoba.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Porównanie utwierdziło nas w przekonaniu o świetności układu jednego naszego Megane. Znaczek GT na samochodach Renault przeszedł nobilitację. Dotyk inżynierów pracujących z dziale RenaultSport dziś już jest gwarancją precyzyjnie zestrojonego układu jezdnego.

Żródło: TopGarage / Bartłomiej Szyperski

Renault Megane GT nie tylko nie został rozgromiony przez Golfa R, ale w niektórych kategoriach jak układ kierowniczy i zwinność nawet pokonał króla sportowych kompaktów.

Po takim wyniku porównania nie możemy doczekać się momentu kiedy wsiądziemy za kierownicę Megane w wersji RS, która została pokazana, jeszcze w zakamuflowanej formie, tuż przed niedawnym wyścigiem F1 w Monte Carlo i niedługo zadebiutuje w salonach.

Na liczniku naszego długodystansowego Renault Megane GT pojawiło się już 12 tys. km, ale poza nieco startymi oponami po spotkaniu z Golfem nie zauważyliśmy żadnych niedomagań.

DANE TECHNICZNE

VW Golf R Variant

Silnik: 1984 cm3, R4, turbo benz., napęd 4x4, 310 KM, 380 Nm, 7,2, l/100 km, 0-100 km/h: 4,8 s, 250 km/h

Cena od 171 390 zł

Megane GT Grandtour 1.6 dCi

Silnik: 1598 cm3, R4, turbo diesel., napęd na przód, 160 KM, 380 Nm, 4,7 l/100 km, 0-100 km/h: 8,9 s, 214 km/h

Cena od 115 900 zł

Przebieg 12 130 km

Średnie spalanie testowe: 7,3 l/100 km

Autor Szczepan Mroczek
Szczepan Mroczek
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków