W konsekwencji rocznie wyrzucają oni 40 milionów opon, spalają niepotrzebnie 5,3 miliarda litrów paliwa, marnując w sumie 10,6 miliarda euro i uwalniając do środowiska dodatkowe 12,3 mega tony dwutlenku węgla (CO2). Ponadto, 16% skontrolowanych opon miało głębokość bieżnika poniżej dopuszczalnego poziomu 1,6 mm.

Bridgestone przeprowadził bezpłatne kontrole w centrach handlowych i na publicznych parkingach. Są one częścią ogólnoświatowej kampanii na rzecz edukacji w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach Think Before You Drive, wspólnej inicjatywy Fundacji FIA (Fédération Internationale de l'Automobile), Bridgestone Corporation oraz narodowych automobilklubów, rozpoczętej w 2005 roku.

Zbyt niskie ciśnienie i niedopuszczalna głębokość bieżnika zagrażają bezpieczeństwu

Wielu kierowców jest nieświadomych, że opona podobnie jak balon z upływem czasem traci powietrze. Tymczasem jazda na oponach z nieprawidłowym ciśnieniem jest naprawdę niebezpieczna. Gwałtownie rośnie ryzyko utraty kontroli nad pojazdem i poślizgu.

W samochodzie poruszającym się na oponach o bieżniku poniżej 1,6 mm zjawisko aquaplaningu pojawia się przy prędkości niższej o 40%. Tymczasem w 33% przebadanych pojazdów zanotowano głębokość bieżnika bliską lub poniżej dopuszczalnego limitu.

Kierowcy, których pojazdy zanotowały szczególnie niskie ciśnienie w oponach są narażeni na łatwe uszkodzenie opon. Niskie ciśnienie ma wyjątkowo negatywny wpływ na wytrzymałość opony z powodu dodatkowych naprężeń na bark opony i ciepła gromadzącego się w ugiętych ścianach bocznych.

Środowisko płaci wysoką cenę za dodatkową emisje

Ciśnienie powietrza w oponach ma znaczący wpływ na opory toczenia, które są kluczowym czynnikiem określającym zużycie paliwa. W zależności od rodzaju nawierzchni i stylu jazdy opory toczenia reprezentują od 18% do 26% całkowitej siły wywieranej na pojazd. Ponieważ niskie ciśnienie powoduje wzrost oporów toczenia wrasta zużycie paliwa przez pojazd oraz poziom emisji dwutlenku węgla (CO2).

W oparciu o dane z 2007 roku, Europejskie Centrum Techniczne Bridgestone obliczyło, że 38% pojazdów ze zbyt niskim ciśnieniem w oponach marnuje 5.3 miliarda litrów paliwa o wartości 7 miliardów ? rocznie. Dodatkowa emisja CO2 przy tak zwiększonym zużyciu paliwa to dodatkowe 12.3 megatony dwutlenku węgla uwalniane co roku do atmosfery.

Bridgestone kontynuuje edukację w zakresie dbałości o opony

Kampania "Pomyśl zanim usiądziesz za kierownicą" (Think Before You Drive) ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa jazdy samochodem poprzez promocję odpowiedzialności wśród kierowców. Kampania europejska obejmuje dystrybucję ulotek na temat bezpieczeństwa drogowego, udostępnianie symulatorów zderzeń na Grand Prix Formuły 1 i w salonach samochodowych, oraz dystrybucję urządzeń do pomiaru głębokości bieżnika i ciśnienia powietrza w oponie.

Bridgestone wierzy, że inicjatywy te pomogą podnieść świadomość kierowców w zakresie bezpieczeństwa. Firma zachęca do dbałości o opony i regularnych, bezpłatnych badań kontrolnych, które odbędą się także w bieżącym, 2008 roku. Opony to przede wszystkim inwestycja w bezpieczeństwo, nie zaś niepotrzebny wydatek. Prawidłowe ciśnienie i poziom głębokości bieżnika w oponie to oszczędność pieniędzy i środowiska naturalnego. Na 1,2 miliona śmiertelnych wypadków drogowych rocznie, 50 000 ma miejsce w 25 państwach członkowskich Unii Europejskiej.