Czy elektronika jest w stanie podejmować trafniejsze decyzje niż doświadczony kierowca? Na to pytanie nie da się udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Jedno jest pewne - w świecie, w którym jazda w trudnym terenie to codzienność, tradycyjne układy napędowe powoli odchodzą do lamusa. Ciągniki rolnicze są obecnie zaawansowanymi technicznie konstrukcjami, w których o zachowanie trakcji coraz częściej troszczy się elektronika. Jakimi sposobami na miękkim podłożu radzi sobie ponad 6-tonowy olbrzym zobaczmy na przykładzie ciągnika firmy New Holland (T7060). Przede wszystkim potrzebna jest moc. Tę zapewnia turbodiesel z wtryskiem Common Rail, o pojemności 6728 ccm osiągający moc 218 KM przy 2200 obr./min. Silnik wyposażony jest w intercooler i system Engine Power Menagement (EPM) umożliwiający chwilowy wzrost mocy do 238 KM. Odbywa sie to automatycznie, gdy elektronika "wyczuje" duże obciążenie. Funkcja wyłącza się, gdy temperatura płynu chłodzenia przekroczy 105 stopni C. Cała tajemnica możliwości trakcyjnych ciągnika kryje się w układzie przekazania napędu - w tym przypadku na wszystkie koła. Dostępnych jest kilka rodzajów skrzyń biegów. Najpopularniejsza to Power Command występująca w kilku specyfikacjach (18 lub 19 przełożeń), umożliwiająca jazdę z prędkością od 0,3 do nawet 50 km/h. Jest to programowalna przekładnia, dzięki której operator może sekwencyjnie zmieniać biegi lub wybrać tryb automatyczny (można określić które biegi mają być wykorzystane). Przełożenia automatycznie dostosowane są do obciążenia i prędkości jazdy.Wszystkie koła zębate zazębione są na stałe, a włączają się do pracy za pośrednictwem sterowanych elektrohydraulicznie sprzęgieł. Zmiana przełożeń może odbywać się pod pełnym obciążeniem, a kierunek jazdy zmienia się w sposób płynny (dźwignią przy kierownicy) bez użycia sprzęgła. Opcjonalnie ciągnik wyposażony jest w przekładnię bezstopniową Auto Command zapewniającą płynną zmianę prędkości jazdy - przy dowolnej prędkości dostępny jest maksymalny moment obrotowy silnika.Napęd na przednią oś (bez centralnego mechanizmu różnicowego) można dołączyć ręcznie lub wybrać tryb automatyczny, w którym napęd 4x4 jest chwilowo wyłączany. Jeśli np. prędkość jazdy przekroczy 20 km/h, nastąpi rozłączenie aż do spadku prędkości.Podobnie stanie się, gdy kąt skrętu kół przekroczy 30°. Elektronice można powierzyć również zarządzanie blokadami mechanizmów różnicowych, które mają przedni i tylny most. Zostaną one uaktywnione, gdy sterownik wykryje różnicę prędkości kół na którejś z osi lub prędkość jazdy będzie niezgodna z rzeczywistą (radarowy pomiar prędkości). Blokady zostaną automatycznie (chwilowo) wyłączone, m.in. gdy prędkość jazdy wzrośnie do ponad 15 km/h i gdy skręt kół przekroczy ustalony wcześniej przedział. Umożliwia to wykonywanie prac polowych, związanych z ciągłymi nawrotami (orka) bez konieczności ręcznego włączania i wyłączania blokad.
Spec od terenu
Nowoczesne ciągniki rolnicze to zaprzeczenie tezy, że w terenie najlepiej sprawdzają się proste rozwiązania