Z podniesionego kombi samochód przeistacza się w prawdziwego SUV-a. W porównaniu z Foresterem poprzedniej generacji wyraźnie wzrosły gabaryty. Nie zmieniła się za to koncepcja budowy: auto ma samonośne nadwozie, doskonale dopracowany napęd 4x4, niezależne zawieszenie kół oraz - co pozostaje wizytówką Subaru - silniki typu bokser. Nowy Forester, również dzięki zapowiadanemu dieslowi, może teraz spokojnie konkurować z liderami klasy - Toyotą RAV4 czy Honda CR-V.Powiększone wymiary znacząco przełożyły się na pojemność kokpitu i bagażnika. Wyraźnie więcej miejsca na nogi mają pasażerowie tylnej kanapy. Kufer pomieści 450 l (po złożeniu kanapy 1660 l). Ma on korzystniejszy kształt, znajdziemy tu uchwyty do powieszenia toreb i gniazdko 12V. Ale na dodatkowe szuflady, przesuwaną kanapę itp. nie ma co liczyć. Nowością, która nie każdemu przypadnie do gustu, są szyby drzwi zaopatrzone w klasyczne ramki. Poszerzono też listę wyposażenia. Kolumna kierownicza ma dwupłaszczyznową regulację. Już w wersji Comfort otrzymamy m.in. szyberdach panoramiczny. Standardem jest 6 airbagów.Pod maską na razie znaleźć można dotychczasowe, nieco zmodyfikowane motory. W 2.0 zmiany ograniczyły się do przekonstruowania głowic, kolektora ssącego i układu wydechowego. Nowy silnik ma dzięki temu zużywać mniej paliwa (nawet około litra na 100 km). Motor 2.5 turbo (rozpoznawalny z zewnątrz po wlocie powietrza na masce) ma poprawione m.in. turbosprężarkę i intercooler.Auta z manualną skrzynią biegów wyposażane są w centralny mechanizm różnicowy blokowany sprzęgłem wiskotycznym oraz w reduktor o niedużym przełożeniu (jest on szczególnie pomocny np. przy holowaniu przyczep w górskim terenie, dostępny tylko z silnikiem 2.0). Auta te mają też system wspomagający ruszanie pod górę. W przypadku automatu, dopędzaniem tylnej osi zajmuje się sprzęgło wielotarczowe (brak tu reduktora). W zawieszeniu tylnym wszystkich wersji znajdziemy (jak dotychczas) amortyzatory samopoziomujące. Auta wyposażane są seryjnie w system kontroli trakcji i stabilności. Producent podaje, że prześwit wynosi imponujące 215 mm.Nowe Forestery już trafiły do salonów. Cena bazowa (Trend za około 85 ts. zł) wygląda atrakcyjnie, ale ta wersja pozbawiona jest klimatyzacji. Miłośnicy dobrych osiągów muszą przygotować znacznie więcej pieniędzy - na zakup odmiany 2.5 XT wydamy minimum 130 tys. zł. Na diesla poczekamy prawdopodobnie aż do późnej jesieni.
Subaru Forester - Wychodzi z cienia
Zmiany w Foresterze pomogą mu walczyć o dużo szerszy krąg odbiorców nich dotychczas. Główne zalety to o wiele obszerniejsze wnętrze i silnik wysokoprężny