Można także oczekiwać wysokiej jakości dźwięku z oddzielnego głośnika lub pokładowego systemu audio. Ale coś za coś. Zaawansowane rozwiązania nie należą do tanich, więc nawet na uproszczony zestaw głośnomówiący przeznaczony do wbudowania w aucie trzeba wyłożyć ponad 300 zł. Najbardziej rozbudowane zestawy z oddzielnym wyświetlaczem i różnorodnymi dodatkowymi funkcjami kosztują nawet ponad 1000 zł. To drogo. Czy warto tyle wydać? Najdroższe zestawy pełnią funkcję prawdziwych telefonów samochodowych. Można do nich podłączyć nawet opcjonalną słuchawkę – jak w zwykłym aparacie domowym i poczuć się jak… porucznik Borewicz z popularnego polskiego serialu, który często używał specjalnego telefonu w milicyjnym radiowozie. Takie gadżety można jednak sobie darować. Na co dzień wystarczy niedrogi zestaw z poręcznym pilotem i małym ekranem. Dodatkowy wyświetlacz jest wbrew pozorom mile widziany. Nie należy go traktować jako zbędnego gadżetu. Dzięki wyświetlaczowi, który umieszcza się na desce rozdzielczej, w każdej chwili możemy sprawdzić stan połączenia, zasięg sieci, wiadomości SMS oraz łatwo wybrać rozmówcę z książki telefonicznej. Na wyświetlaczu wskazywane są także dane o numerze lub nazwa rozmówcy, który do nas dzwoni. Tym samym telefon można spokojnie schować w dowolnym miejscu, by nie przeszkadzał w czasie jazdy. Dostępne w sklepach zestawy można podzielić na kilka kategorii. Najprostsze i najbardziej przystępne cenowo są modele wyposażone w centralkę i pilota (np. Nokia CK--100, Parrot CK-3000). Przydadzą się przede wszystkim do odbierania połączeń telefonicznych. Z wybieraniem numerów jest zwykle gorzej, chyba że kompatybilny telefon jest dostosowany do funkcji głosowego wybierania rozmówców z książki telefonicznej. Z tego powodu o szczebel wyżej są modele z dodatkowym, małym wyświetlaczem, który znacznie poprawia funkcjonalność systemu (Lucla CK390, Motorola IHF1000, Nokia CK-15). Łatwiej bowiem wybrać numer telefonu czy sprawdzić istotne informacje. Najbardziej zaawansowane i najdroższe są konstrukcje tzw. telefonów samochodowych (Nokia 810) z oddzielną słuchawką i klawiaturą do wybierania numerów. Niezależnie od klasy urządzenia każdy z zestawów głośnomówiących najlepiej zainstalować w wyspecjalizowanym warsztacie. Samodzielne próby zdecydowanie odradzamy, bo błędne podłączenie może skończyć się nawet uszkodzeniem instalacji elektrycznej auta. Zwykle korzystniej jest zamówić zestaw wraz z montażem bezpośrednio w warsztacie, gdyż wówczas łatwiej jest wynegocjować niższą cenę.InstalacjaChoć znacznie uproszczono podłączanie zestawu głośnomówiącego w samochodzie, rekomendujemy wizytę w wyspecjalizowanym warsztacie. W nowoczesnym samochodzie lepiej samodzielnie nie eksperymentować z instalacją elektryczną! Coraz więcej aut wyposażonych jest bowiem w instalację cyfrową z siecią CAN stale nadzorowaną przez centralny komputer. Przypadkowe, niefachowe podłączenie do takiej sieci może skończyć się przykrymi konsekwencjami: np. uruchomieniem trybu awaryjnego zabezpieczającego silnik czy kłopotami z działaniem centralnego zamka, alarmu i innych urządzeń elektrycznych. Jeśli to możliwe, warto skorzystać z głośników w samochodzie i korekcję w radiu dopasować do wyeksponowania średnich i wyższych częstotliwości. Odradzamy jednak podłączanie zestawu do głośników samochodowych, jeśli w instalacji audio znajduje się dodatkowy wzmacniacz mocy i przewody wyższej klasy. Zestaw może bowiem przyczynić się do obniżenia jakości dźwięku w trakcie słuchania muzyki, jeśli skorzystamy z kiepskich, cienkich przewodów dodawanych do systemu głośnomówiącego.Tak przebiegał nasz testKażdy z zestawów pierwszą próbę przeszedł w studiu odsłuchowym. Sprawdziliśmy jakość dźwięku po podłączeniu do radia samochodowego i do zewnętrznego głośnika. Przy okazji zbadaliśmy jak duży wpływ na pracę zestawu i komfort rozmowy ma klasa radia samochodowego. Stąd w teście wykorzystaliśmy trzy radia różnych klas: tanią Mantę RS6500 (cena ok. 270 zł), średniej klasy Pioneera DEH-4000UB (569 zł) i zaawansowanego Alpine’a CDA-9884R (999 zł). Sprzęt zainstalowaliśmy także w testowym aucie. Celowo przemieszczaliśmy się po gorszych nawierzchniach, by w kabinie panował większy hałas, który może utrudniać słuchanie głosu rozmówcy. W samochodzie przymierzyliśmy także wszystkie akcesoria montażowe oraz pilota i wyświetlacz. Najwygodniejszym rozwiązaniem jest system z oddzielnym wyświetlaczem. To na nim ujrzymy najistotniejsze informacje, wiadomości SMS, książkę telefoniczną i sprawdzimy, kto dzwoni Lucla CK390 - Cena 500 złProdukt godny uwagi ze względu na możliwości i dobrą jakość. Instalacja nie sprawia problemów, podobnie jak obsługa (pochwała za wygodny pilot na kierownicę). Jakość dźwięku bardzo dobra. Przydałoby się powiększenie niektórych wskazań na ekranie LCD. Czytelny wyświetlacz, bogate możliwości, mała centralka, pilot na kierownicę, możliwość zdjęcia ekranu.Głośnik za dopłatą, niektóre wskazania na ekranie są za małe.Motorola IHF-1000 - Cena 670 złDość kosztowny produkt, do którego część podzespołów wykonano w Polsce. Imponuje sterowanie głosowe. W zestawie jest głośnik, więc nie trzeba podłączać zestawu do radia. Przydałby się jednak oddzielny wyświetlacz i większa pamięć książki telefonicznej. Świetny system sterowania głosowego, jakość wykonania, poręczny pilot sterujący, dobre brzmienie rozmów.Wysoka cena, brak złącza ISO, duże rozmiary centralki.Nokia CK-15W Cena 499 złZestaw z małym wyświetlaczem prezentuje się atrakcyjnie. Kolory ekranu i jasność można łatwo dostosować do oświetlenia deski rozdzielczej. Sterowanie wygodne. Jakość dźwięku bez zastrzeżeń. Uznanie za małą centralkę. Szkoda, że zaoszczędzono na złączu ISO.Świetny wyświetlacz, bardzo wygodna obsługa, dobra jakość brzmienia, mała centralka zestawu.Brak złącza ISO oraz możliwości odłączenia i schowania ekranu. Nokia CK-300 Cena 399 złZestaw wyróżnia nowy, płaski pilot sterujący z wygodnym pokrętłem. Odbieranie rozmów jak i nawiązywanie połączeń jest bardzo wygodne, podobnie jak regulacja głośności. Brzmienie wystarczająco klarowne, więc nie ma problemu ze zrozumieniem rozmówcy.Przemyślany pilot sterujący, dobre brzmienie prowadzonych rozmów, szybkie konfigurowanie z telefonem.Brak złącza ISO, centralka o sporych rozmiarach nie wszędzie pasuje. Nokia CK-100 Cena 380 złJeden z tańszych zestawów fińskiego producenta to nowość, która właśnie debiutuje w sklepach. Sprzęt łatwo instaluje się dzięki złączu ISO. Sterowanie małym pilotem jest wygodne. Jakość dźwięku przy współpracy z radiem bardzo dobra.Proste sterowanie, dobra jakość wykonania, łatwość montażu, złącze ISO dołączone w zestawie.Pokrętło pilota mogłoby być nieco większe, by ułatwić obsługę. Parrot CK-3200 Cena 469 złInstalując zestaw, trzeba uważnie dobierać miejsce montażu ekranu z przyciskami sterowania. Gdyby nie to, do instalacji trudno byłoby mieć zastrzeżenia. Możliwości dostosowania ekranu równie dobre jak jakość dźwięku. Brakuje jednak głośnika.Wygodne sterowanie, możliwości dostosowania wyświetlacza, niewielka centralka, podświetlenie.Ograniczone możliwości montażu zestawu z ekranem. Parrot CK-3100 Cena 399 złSystem wymaga starannego doboru miejsca montażu. Ekran trzeba umieścić tak, by był dobrze widoczny, a pokrętło łatwo dostępne. Uznanie za pomysłowe systemy mocowania, sterowanie głosowe i wbudowaną książkę telefoniczną. Brakuje głośnika. Sterowanie głosowe, pomysłowe systemy mocowania, książka telefoniczna, dobre brzmienie.Słaby kontrast ekranu, brak głośnika, możliwości montażu. Parrot MK-6100 Cena 549 złJeden z droższych zestawów francuskiego producenta jest wygodny w obsłudze. Efektowny wyświetlacz i system głosowej informacji mogą się podobać. Pochwała za książkę telefoniczną i nawiązywanie połączeń telefonicznych. Brakuje podświetlenia przycisków pilota.Czytelne wskazania ekranu, obsługa, synchronizacja kontaktów, głosowe potwierdzanie funkcji.Brak głośnika i systemu identyfikacji numeru oraz podświetlenia pilota. Parrot CK-3000 Cena 329 złNajtańszy zestaw w teście łatwo instaluje się w aucie. Łatwo schować centralkę, gdyż jest dość mała. Przydaje się złącze ISO. Plus za możliwość głosowego wybierania kilku numerów telefonów. Ale pilot jest zbyt mały, co utrudnia korzystanie z zestawu. Możliwość głosowego wyboru numeru, podświetlenie pilota, mała centralka, złącze ISO w zestawie.Pilot jest mały, co może sprawiać problemy w obsłudze.Radia z GSMOto sensowna alternatywa: radio samochodowe zintegrowane z wbudowanym zestawem głośnomówiącym. Do odbierania rozmów telefonicznych wykorzystywane są przyciski na panelu czołowym radioodtwarzacza. W sklepach dostępne są produkty kilku generacji. Najstarsze modele umożliwiają prowadzenie rozmów i odbieranie telefonów. Nowsze konstrukcje dostosowano do odbierania muzyki MP3 wprost z telefonu komórkowego, jak i wygodnego przeglądania książki telefonicznej oraz SMS-ów.