Logo
Test BMW 225i - Van mocny jak GTI

Test BMW 225i - Van mocny jak GTI

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski

Ten model BMW zaprojektowano jako auto przeznaczone dla rodziny. Bawarczycy udowadniają jednak, że Active Tourer jest nie tylko udanym vanem, lecz także rasowym sportowcem.

Test BMW 225i - Van mocny jak GTI
Zobacz galerię (8)
Auto Świat / ACZ
Test BMW 225i - Van mocny jak GTI

Testowa jazda za kierownicą nowego Active Tourera nie jest zadaniem dla introwertyków. Wręcz przeciwnie – człowiek prowadzący pierwszego vana w historii BMW może poczuć się jak król Ludwik II Bawarski, który w paradnym stroju przemieszcza się na łabędziu wśród ulicznego ruchu. Może być pewien, że w żadnym wypadku nie przemknie niezauważony. Active Tourer jest bowiem takim pojazdem, którego w palecie BMW dotychczas nie było i który wciąż pozostaje gorącym tematem przy stołach konstruktorów.

Funkcjonalność bez zarzutu

Za tym autem warto się obejrzeć. Jest wysokie (156 cm), praktyczne, idealne dla rodziny, a przy tym piękne i budzi silne emocje. Ponieważ w odmianie 225i ma silnik o mocy 231 KM, jest jak GTI wśród vanów. Teraz niech przemówią liczby – Active Tourer z dwulitrową jednostką turbo potrzebuje tylko 6,6 s, żeby ze stanu zatrzymania rozpędzić się do 100 km/h. Na autostradzie swobodnie osiąga 240 km/h i praktycznie na każdych obrotach zapewnia wspaniałą dynamikę.

Dynamiczny i oszczędny silnik

Dźwięki emitowane przez silnik mogłyby być nieco bardziej rasowe, choć i tak niezbyt głośne sportowe brzmienie może się podobać. Gorzej, gdy popada lekki deszczyk. Na wilgotnej nawierzchni auto zaczyna gubić trakcję. Prowadzący wyraźnie czuje szarpnięcia kierownicy – tu daje o sobie znać moment obrotowy – i zaczyna się zastanawiać nad sensownością układu 4x4, który będzie dostępny dopiero od końca roku. Jeśli chodzi o skrzynię biegów, to nie ma wyboru. Nie można jednak narzekać, bo 8-stopniowy japoński „automat” Aisin szybko i precyzyjnie wykonuje swoją robotę. Ponieważ przełożenia są dość długie, a opór wewnętrzny mały, także zużycie paliwa wypada całkiem nieźle – 7,5 l/100 km.

Prowadzi się sportowo

Jak na samochód rodzinny podczas pokonywania zakrętów Active Tourer okazał się niezwykle poręczny, ale jako auto marki BMW zasłużył tylko na przeciętną ocenę. W trakcie jazdy samochód przez długi czas zachowuje się neutralnie i sprawia sporą frajdę, jednak mogłaby ona być znacznie większa, gdyby nie typowe dla przednionapędowych aut podsterowność i wyraźne kołysanie nadwozia. Układ kierowniczy zasługuje na pochwałę, ale budzi też pewne obiekcje. Jest przyjemnie bezpośredni i dokładny, jednak w wersji sportowej (1530 zł dopłaty) zwyczajnie szarpie na autostradzie, co zmusza kierowcę do nieustannej korekty kursu.

Twardy z powodu dużych kół

Rodzinna rakieta nie zasłużyła niestety na pochwały za komfort. Nie chcemy tu jednak ganić twardego zawieszenia z adaptacyjnymi amortyzatorami, lecz opcjonalne 18-calowe koła. Z delikatnymi uskokami i podłużnymi fałdami BMW 225i jakoś sobie jeszcze radzi, ale najazdy na elementy wystające z nawierzchni i ostrzejsze krawędzie nieźle wytrzęsą pasażerów. Nie może być jednak inaczej, skoro na felgi naciągnięto „naleśniki” w rozmiarze 225/45 R 18, które praktycznie nie filtrują żadnych nierówności. Niestety, cienko tapicerowane siedzenia zapewniają kiepskie trzymanie, a zbyt daleko wysunięte do przodu zagłówki irytują kierowców. Poza tym auto przekonuje do siebie rozsądną przestronnością, wystarczającymi zdolnościami adaptacyjnymi i solidnym wykończeniem. Szkoda, że ceny są wysokie. Podstawowa wersja 218i (136 KM) kosztuje ponad 100 000 zł.

Wolne wnioski:

To jedyne BMW z przednim napędem. Niestety, wraz z nim pojawiły się kłopoty z trakcją oraz podsterowność.

Mocny silnik w vanie zapewnia dużą frajdę, ale czy ma sens?

Silnik-typ/cylindry/zaworyt.benz. R4/16
Pojemność1998
Moc. maks.231/5000 KM/obr./min
Moment350/1250 Nm/obr./min
Poj. bagażnika468-1510 l
Dł./szer./wym (mm)4342/1800/1555
Masa własna/ładowność1534/436 kg
Przysp. 0-100 km/h (ftest.)6,6 s
Napędaut. 8/przedni
Elastyczność 60-100 km/h3,3 km/h
Średnie spalanie (test.)7,5 l/100 km
Cena (225i Active Tourer) 154 900 zł

Podsumowanie:

Na pewno ożywi klasę vanów!

Wprowadzenie Active Tourera przez BMW do segmentu vanów to powiew świeżości w klasie zdominowanej przez ugrzecznione rodzinne auta. Pod znakiem zapytania pozostaje sens zakupu mocnej wersji 225i.

Autor Janusz Borkowski
Janusz Borkowski
Powiązane tematy: