Auto Świat Test instalacji LPG do auta z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Test instalacji LPG do auta z bezpośrednim wtryskiem paliwa

Prins to druga (po Vialle) renomowana firma, która stworzyła instalację gazową do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Benzyna do jazdy samochodem z tą instalacją nie jest potrzebna nawet do rozruchu silnika

Test instalacji LPG do auta z bezpośrednim wstryskiem paliwa
Auto Świat
Test instalacji LPG do auta z bezpośrednim wstryskiem paliwa

Najpierw było Vialle, które rozpracowywanie silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny pod kątem LPG rozpoczęło od silników TSI, stopniowo rozszerzając listę przerabianych aut. Teraz pojawiła się konkurencja – holenderska firma Prins. Zasada działania instalacji Prins Direct Liqui Max jest taka sama jak konkurencyjnej, z tą różnicą, że w Vialle zestaw zaworów umieszczono we wspólnym rozdzielaczu paliw, a w Prinsie jest kilka odseparowanych urządzeń. Poza tym różnic brak.

W butli z gazem zamontowana jest pompa, która tłoczy gaz do silnika, zapewniając stałe ciśnienie niezależnie od napełnienia butli. Gaz trafia do urządzeń rozdzielających paliwa i podających je do pompy wysokiego ciśnienia – albo benzynę, albo gaz. Pompa wysokiego ciśnienia to element należący do fabrycznego osprzętu silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny. W aucie z instalacją gazową pompa jest zmodyfikowana o tyle, że wyposażona jest w króciec doprowadzający gaz.

Po zdjęciu pokrywy widać przerobioną pompę wysokiego ciśnienia i... niewiele więcej.
Po zdjęciu pokrywy widać przerobioną pompę wysokiego ciśnienia i... niewiele więcej.Żródło: Auto Świat

Z niej paliwo (albo benzyna, albo gaz w fazie ciekłej) trafia do fabrycznych wtryskiwaczy silnika. Tyle. Instalacja nie ma parownika, monter instalacji nie musi wpinać się w układ chłodzenia, nie ma dodatkowych wtryskiwaczy gazu. Benzyna w baku potrzebna jest tylko po to, by nie zatarła się pompa. Auto może jeździć wyłącznie na gazie, zarówno w fazie rozruchu, jak i w czasie autostradowej jazdy z gazem wciśniętym do deski.

W nasze ręce trafił Ford Focus ze 100-konnym silnikiem Ecoboost 1.0. Tego, że aktualnie jedzie na gazie, nie sposób poczuć, prowadząc auto: przyspiesza i jedzie tak samo na gazie, jak i na benzynie. Działanie instalacji słychać... w chwili otwarcia drzwi auta.

Downsizing według Forda: silnik ma poj. 1.0, auto jeździ jak 1.6, a pali jak... 2.0. Hamownia potwierdza: samochód działa tak samo dobrze zarówno na gazie, jak i na benzynie
Downsizing według Forda: silnik ma poj. 1.0, auto jeździ jak 1.6, a pali jak... 2.0. Hamownia potwierdza: samochód działa tak samo dobrze zarówno na gazie, jak i na benzynieŻródło: Auto Świat

W tym momencie pompa gazu w butli wydaje z siebie może niezbyt głośne, ale za to dość przerażające odgłosy. Przestaje być słyszalna po chwili, gdy w układzie pojawia się właściwe ciśnienie. Jeszcze jedna różnica: poranny start zimnego silnika na gazie trwa o sekundę dłużej niż na benzynie i wymaga większej liczby obrotów rozrusznika.

Maksymalna moc na LPG (100,3 KM) jest nieco wyższa od maksymalnej mocy przy zasilaniu benzynowym (98,5 KM). Spalanie gazu mierzone w litrach jest wyższe od spalania benzyny o ok. 35 proc., co wynika z charakterystyki tych paliw.
Maksymalna moc na LPG (100,3 KM) jest nieco wyższa od maksymalnej mocy przy zasilaniu benzynowym (98,5 KM). Spalanie gazu mierzone w litrach jest wyższe od spalania benzyny o ok. 35 proc., co wynika z charakterystyki tych paliw.Żródło: Auto Świat

W odróżnieniu od tradycyjnych instalacji LPG instalacja bezpośredniego wtrysku gazu umożliwia korzystanie z systemu start-stop, a w Focusie można powiedzieć, że działa on idealnie. Silnik ze zwykłą instalacją uruchamia się na benzynie, co sprawia, że start-stop nie ma racji bytu. Instalacja, która umożliwia obycie się bez benzyny, pozwala sporo zaoszczędzić.

Niestety, najpierw trzeba sporo wydać. W przypadku nowych aut instalacja Prins kosztuje 8 tys. zł, w przypadku używanych (powyżej 5 tys. km) – ok. 9300 zł. Wówczas bowiem producent instalacji nie przyjmie naszej fabrycznej pompy wysokiego ciśnienia w zamian za przerobioną, tylko każe nam zapłacić za nową. Ta część kosztuje zwykle 1200-1300 zł, ale może kosztować nawet 2 tys. zł i więcej.

Konkurencyjna instalacja Vialle kosztuje wraz z montażem równowartość 2100 euro (ok. 9000 zł) niezależnie od tego, czy auto jest nowe, czy nie. Spalanie: w mieście Focus 1.0 spala ok. 8 l benzyny albo 11 l LPG na setkę. Dużo? Po pierwsze, Focus 1.0 jest oszczędny tylko na papierze, po drugie, różnica wynikająca ze spalania gazu i benzyny wynika wprost z wartości opałowej tych paliw. Jeśli różnica w innych instalacjach jest mniejsza, to zwykle dlatego, że auto spala też benzynę, co pomija się w obliczeniach, albo jeździ na zubożonej mieszance, co szkodzi silnikowi. Niestety, na LPG nie jeździ się za darmo! Przy cenie instalacji na poziomie 8 tys. zł zwrot inwestycji nastąpi po przejechaniu ok. 61 tys. km.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków