Te wszystkie zadania spełnia Citroën Nemo wraz z rodzeństwem, czyli Fiatem Fiorino i Peugeotem Bipper. Kompaktowe wymiary sprawiają, że to auto doskonale sprawdza się zarówno w małych jak i dużych firmach. Wszędzie tam, gdzie jest potrzebna szybka dostawa towarów.

Podstawą sukcesu każdego pojazdu użytkowego są wymiary części ładunkowej oraz łatwa możliwość załadunku towarów. Nemo oferuje 2,5 m3, tylne drzwi otwierają się pod kątem 180 stopni, a za dopłatą można także zamówić wersję z drzwiami bocznymi i przesuwnymi wzdłuż bocznej krawędzi nadwozia. Po ich otwarciu otrzymujemy otwór o wysokości 1041 mm, który w najwęższym miejscu ma 644 mm, a w najszerszym 644 mm. Dolna płaszczyzna przestrzeni ładunkowej znajduje się na wysokości 529 mm od powierzchni drogi, co bardzo ułatwia załadunek. Ten samochód może z powodzeniem może transportować ładunek o masie 610 kg. Mieliśmy możliwość porównaniu dwóch różnych wersji Citroena Nemo. Pierwsza z całkowicie zamkniętą przestrzenią bagażową i tylko tylnymi drzwiami skrzydłowymi. Druga z przesuwnymi drzwiami bocznymi, dzieloną kratą oddzielającą. Obie mają swoje plusy i minusy, chociaż zdecydowanie bardziej uniwersalna wydaje się ta druga.

Dzięki częściowo otwieranej kracie oddzielającej część pasażerska od użytkowej, możliwe jest przewożenie długich przedmiotów (maksymalnie do 2491 mm), podczas gdy wymiary podłogi pozwalają na transport bagażu o długości 1523 mm. W obu wersja kierowca musi korzystać z bocznych lusterek, ponieważ tylne drzwi nie posiadają szyb i tym samym nie umożliwiają widoczności podczas manewru cofania. Żadna z testowanych wersji nie posiadała czujnika cofania, co bardzo by ułatwiło życie każdemu kierowcy. Jednak ten element można zamówić w każdym autoryzowanym serwisie.

Ze względu na charakter pojazdu, można oczekiwać, iż wnętrze będzie bardziej spartańskie niż komfortowe. Jednak w przypadku Nemo producent postanowił też umilić życie kierowcy i w miarę dobrze to auto wyposażył. Ograniczone miejsce, ze względu na ściankę oddzielającą kabinę pasażerską od części użytkowej, wystarcza jednak do odpowiedniego ustawienia fotela kierowcy. Szkoda, że ustawienie koła kierownicy w dwóch płaszczyznach dostępne jest jedynie w droższej wersji wyposażenia. Fotel kierowcy jest miękki i szeroki, co pozwala na długą jazdę w dobrych warunkach. Zadbano o praktyczne schowki oraz składaną podkładkę pod dokumenty. Z założenia Nemo jest pojazdem przeznaczonym do miasta i dlatego bardzo ważne są jego możliwości manewrowania. Kompaktowe rozmiary, czyli długość 3,86 m, szerokość 1,72 m i wysokość 1,78 m i promień skrętu 5,3 metra, pozwalają na łatwe parkowanie w niemalże każdych warunkach. Zalecamy jednak zamontowanie czujników cofania, które pozwolą nam uniknąć niepotrzebnych otarć tylnego zderzaka.

Czego brakuje?

Nie można zaprzeczyć, że francuski producent starał się stworzyć tanie auto, co musiało się odbić w jego wyposażeniu. W bagażniku zabrakło nam schowka lub kieszeni, w której można przewozić torbę z narzędziami. Brakuje także wieszaków na kurtki czy kombinezon. O widoczności, a właściwie jej braku, do tyłu już pisaliśmy. Tak to już jest, ze najtańsze pojazdy użytkowe nie posiadają przeszklonych tylnych drzwi. To nie tylko utrudnia manewr cofania, ale także wjazd na główną drogę z niewidocznej podporządkowanej. Problem ten nieco rozwiązują duże lusterka zewnętrzne.

W bagażniku, o typowych dla tego typu modeli wymiarach, można transportować do 610 kg towarów. I przyznać trzeba, iż im więcej zapakujemy, tym bardziej komfortowa bardziej komfortowa będzie jazda. Charakterystyka zawieszenia ustawiona jest do auta użytkowego i nie można jej porównywać z identycznych rozmiarów autem osobowym.

Oszczędna eksploatacja

Jest dziedzina, w której Nemo zasługuje na znaczną pochwałę. To średnie zużycie paliwa. Auto wyposażone w czterocylindrowy silnik wysokoprężny 1,4 HDi, który stanowi duże zadowolenie użytkownika tego pojazdu. Według danych producenta średnie zużycie paliwa może osiągnąć nawet 4,5 l/100 km. Sprawdziliśmy to na dystansie prawie 1000 kilometrów. Wynik co prawda nie był już tak optymistyczny, ale 5,6 l/100 km zapewne może zadowolić każdego właściciela. Silnik jest przy tym w miarę dobrze wyciszony i nawet podczas długiej jazdy nie męczy. Podobnie jak wszystkie silniki wysokoprężne HDi gamy Citroëna, silnik może być zasilany biopaliwem B30 (paliwo zawierające do 30 proc. biodiesla).

Pojedynek z Berlingo

Citroën Berlingo od lat należy do najpopularniejszych modeli w swoim segmencie. Stąd nasuwa się pytanie, czy Nemo jest w stanie mu w jakimś stopniu zagrozić? Zapewne tym konkurentem nie będzie nowa generacja Berlingo, ale Berlingo First, które jeszcze przez jakiś czas pozostanie w produkcji i będzie oferowane za przystępną cenę. Jest ono o 273 mm dłuższe od Nemo, pojemność bagażowa 3m3, szerokość pomiędzy wewnętrznymi błotnikami 1160 mm, a także ma nieco lepszy komfort jazdy (lepsze zawieszenie). Nemo ma o 10 kg większą nośność, a przede wszystkim nowoczesny design nadwozia, który jest jego niekwestionowanym atutem.

Plusy

.Design nadwozia i wnętrze.Sterowanie.Pozycja za kierownicą.Oszczedna jednostka napedowa.Dobra 5-stopniowa przekładnia.Łatwy załadunek towarów.Drzwi dwuskrzydłowe o dużym kącie otwarcia

Minusy

.Mniejszy komfort jazdy bez ładunku.Widoczność do tyłu i na boki.Brak możliwości umocowania małych przedmiotów

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 8
Praktyczne schowki 10
Przyjemność z jazdy 8
Widoczność do przodu 8
Widoczność do tyłu 3
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 8
Osiągi na niższych obrotach 9
Moc na wyższych obrotach 8
Głośność na niższych obrotach 8
Głośność na wyższych obrotach 8
Zużycie paliwa 9
Stopnie skrzyni biegów 9
Łatwość zmiany przełożeń 9
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 7
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 5
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 6
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 10
Możliwość załadunku bagażnika 10
Funkcjonalność bagażnika 9
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 9
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 8,04

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika: wysokoprężny
Cylindry / zawory: 4 / 2
Pojemność skokowa (cm3): 1398
Moc (kW / obr./min): 50 / 4000
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min): 160 / 1750
Parametry eksploatacyjne:
Prędkość maksymalna (km/h): 152
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s): 16,9
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km): 5.7 / 3.8 / 4,5
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): 2500 / -
Pojemność zbiornika paliwa (l): 45
Masa gotowego do drogi / nośność (kg): 1145 / 610
Rozmiar opon 170/70 R14
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm): 3864
b) szerokość (mm): 1716
c) wysokość (mm): 1721
d) rozstaw osi (mm): 2513
e) rozstaw z przodu (mm): 1469
f) rozstaw z tyłu (mm): 1465
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): 990 / 1100
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm): 1100
k) szerokość z przodu (mm): 1455
długość siedzenia z przodu (mm): 520
długość siedzenia z tyłu (mm): 500
wysokość oparcia z przodu (mm): 620