Światowy popyt na małe samochody, z małym zużyciem paliwa i dostępną cenę, to argumenty, które stają za sukcesem Grande Punto.

Design, który się nie starzeje

Nadwozie stworzył sam mistrz Giorgetto Giugiaro. Dostrzegamy w nim ponadczasowe kształty, czyste linie i sportowe detale, które od momentu wprowadzenia na rynek auta nie straciły prawie nic na atrakcyjności. Wciąż może się podobać zaokrąglona przednia część, podobnie jak zintegrowane tylne światła zespolone oraz pokrywa bagażnika. Dobre wrażenie sprawiają także 15-calowe koła z atrakcyjnym designem obręczy z metali lekkich.

Wnętrze, które wciąż cieszy

Grand Punto może podobać się nie tylko z zewnętrze. Jego wnętrze jest równie atrakcyjne. Nietypowe jak na ta klasę jest rozwiązanie przedniej części pojazdu, w której zastosowano trójkątne okienko przy słupku "A". Dzięki temu konstruktorzy wygospodarowali bardziej przestronne wnętrze oraz łatwiejsze wsiadanie przez przednie drzwi.

Także na tylnych miejscach jest stosunkowo dużo miejsca. Chociaż 950 mm nad siedzeniami, to tyle ile powinno wystarczyć do wygodnej jazdy pasażerom o wzroście 180 cm. Siedzisko jest umieszczone wyżej niż w konkurencyjnych modelach innych marek, co pozwala na wygodniejsze ułożenie nóg.

Stare wady

Nie jest ich dużo, ale wciąż występują. Także i po liftingu, które mały-duży Fiat przeszedł w ubiegłym roku. Przednie, bardzo sztywna część nadwozia daje pewność pasażerom i podwoziu, ale mechanicznie można by ten szkielet nadwozia wykonać znacznie lepiej. Często przy zamykaniu drzwi mamy wrażenie, że kontakt metalu z metalem zastępuje u Fiata warstwy uszczelek oraz materiałów elastycznych i tłumiących. Dziwny dźwięk usłyszymy przy każdym energicznym zamykaniu drzwi.

Kolejna uwaga dotyczy zawieszenia. Nie najlepiej zachowuje się ono podczas pokonywania dziur i nierówności nawierzchni. Porównywalnie sztywne zawieszenie mają przykładowo takie samochody jak Mazda2 czy Skoda Fabia, ale w identycznych warunkach nie słyszymy ani wibracji, ani tez stuków.

Kto wcześniej nie jeździł Fiatem, ten zapewne będzie zaskoczony stosunkowo szybkim zużyciem klocków hamulcowych. Takiego zjawiska można oczekiwać od auta bardziej sportowego niż jest Grande Punto, które z podstawowym silnikiem stworzone jest raczej do ruchu miejskiego.

Także nic się nie zmieniło we wspomaganiu Dual Drive, w którym po naciśnięciu przycisku uruchamiany reżim miejski. Komputer pokładowy oferuje wiele ustawień i informacji, ale trzeba mieć do niego dużo cierpliwości. Zmiana funkcji na wyświetlaczu trwa stosunkowo długo.

Silnik, nadal 4-cylindrowy

Podstawowy silnik Grande Punto należy do rodziny Fire (Fully Integrated Robotised Engine), która została wprowadzona na rynek już w latach osiemdziesiątych i do dziś znajduje się w ofercie małych modeli grupy Fiat. Jednostka 1,2 V8 z wielopunktowym wtryskiem paliwa jest w ofercie od 1993 roku i z minimalnymi modyfikacjami potrafi nie tylko spełnić obecne normy emisji szkodliwych spalin, ale także konkurować z nowocześniejszymi silnikami trzy- i czterocylindrowymi. Wkrótce jednak może zostać zastąpiona znacznie nowocześniejszymi silnikami dwucylindrowymi, które Fiat aktualnie przygotowuje do produkcji.

Niespodzianek od silnika o pojemności skokowej 1242 cm3 o mocy 48 kW przy 5500 obr./min oczekiwać nie możemy. Potrafi spełnić swoje zadanie w ruchu miejskim, przy niewielkim momencie obrotowym przy średnich obrotach i klasycznym brzemieniu czterocylindrowca. Nie jest to cichy silnik, ale pasażerom nie przeszkadza, chyba że przy dużych obrotowych. Jest idealny dla dwóch osób, bo wówczas bez problemu przyspiesza nawet przy prędkości ponad 110 km/h. Im szybciej tym gorzej, bo już wtedy brakuje niezbędnych kilowatów.

Średnie zużycie paliwa wynosi 7 l/100 km, poza miastem jest to 6,6 l/100 km, ale na autostradzie, gdy zamarzymy o szybszej jeździe, ta przyjemność może się skończyć na granicy 7,8 l/100 km.

Wyposażenie

Wiele wymusiła agresywna konkurencja koreańskich producentów. Także i Fiat stworzył możliwość indywidualizacji. Według danych statystycznych, co drugi nabywca samochodu włoskiej marki, chce mieć samochód różniący się od standardu. Najbardziej jest to widoczne przy zakupie Fiata 500, do którego oferowane są różne nalepki, specjalne kolory oraz sportowe lub luksusowe wyposażenie. Jednak każdy kto chce kupić auto jak najtaniej, ten będzie poszukiwał standardu, a w polskiej ofercie najtańszy Fiat Grande Punto 1,2 8V Fresh kosztuje 32 990 zł (wersja 3-drzwiowa) lub 34 490 zł (wersja 5-drzwiowa).

Plusy:

.Sztywne nadwozie.Przestrzenne i dostępne wnętrze.Funkcjonalny bagażnik.Dobra ochrona bezpieczeństwa podróżnych.Design nadwozia i wnętrza.Duża możliwość indywidualizacji.Atrakcyjne ceny i wyposażenie

Mínusy:

.Stuki od kół, wrażliwość na nierówności jezdni.Zużywające się hamulce.Wyższe ceny mocniejszych silników.Dźwięk przy zamykaniu drzwi.Niepraktyczne detale (otwieranie bagażnika, wyświetlacz komputera pokładowego).Wyższe zużycie paliwa

Ocena

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza 8
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) 8
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność 9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi 8
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa 8
Praktyczne schowki 7
Przyjemność z jazdy 6
Widoczność do przodu 7
Widoczność do tyłu 7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika 7
Osiągi na niższych obrotach 5
Moc na wyższych obrotach 6
Głośność na niższych obrotach 7
Głośność na wyższych obrotach 6
Zużycie paliwa 7
Stopnie skrzyni biegów 7
Łatwość zmiany przełożeń 7
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu 7
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych 8
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.) 6
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię 8
Skuteczność hamulców 8
Bagażnik
Wielkość bagażnika 7
Możliwość załadunku bagażnika 7
Funkcjonalność bagażnika 7
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna 7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia 7,12

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Foto: Auto Świat
Fiat Grande Punto 1.2 (48 kW) - do miasta