Tipo Cross to ukłon Fiata w stronę crossoverów. Samochód ma większe koła i prześwit oraz liczne nakładki off-roadowe. W teście sprawdzamy, czy wersja Cross ma jedynie terenową stylistykę, czy faktycznie jest autem zdolnym pokonywać bezdroża?

Gdy pod koniec 2015 roku zadebiutowało Tipo, klienci zaczęli masowo odwiedzać salony Fiata. Cena kompaktowego modelu była bowiem niezwykle atrakcyjna. By stać się posiadaczem sedana, wystarczyło mieć w portfelu 44 900 zł, za hatchbacka trzeba było zapłacić o 7900 zł więcej, co i tak było bardzo korzystną ofertą, zwłaszcza że w tej cenie klient otrzymywał niezły standard wyposażenia (m.in. 6 airbagów i klimatyzacja manualna). Niska cena przyczyniła się do popularności modelu, ale też sprawiła, że do Tipo przylgnęła łatka auta budżetowego.

Fiat Tipo Cross – po liftingu drożej

Kiedy po 5 latach od debiutu w salonach pojawiło się zmodernizowane Tipo, jego cena wzrosła. W przypadku sedana aż o 10 000 zł (obecnie 4-drzwiowy wariant 1.4/95 KM kosztuje 54 400 zł). Podwyżka była podyktowana nie tylko ogólnoświatowym wzrostem cen samochodów, lecz także tym, że Fiat chciał, by przestano postrzegać Tipo jako auto budżetowe, i zaczęli kupować je nowi (czyt. młodsi) klienci. Poza wyższą ceną zaoferował 5-letnią gwarancję, lepszy standard wyposażenia, nowe silniki i wersje wyposażeniowe, w tym testowany model – Tipo Cross 1.0 T3/100 KM.

Fiat Tipo Cross – wyposażenie „na bogato”

Zmodernizowane zawieszenie i większe koła sprawiły, że auto poszybowało o 4 cm w górę. Do tego przeprojektowano zderzaki, na nadkolach i progach pojawiły się nakładki z tworzywa, osłony podwozia i bogatsze wyposażenie (klima aut., adaptacyjny tempomat, Full LED-y). I tak z klasycznego hatchbacka powstał modny crossover. Oczywiście, w górę poszła też cena – od 82 400 zł. W teście zastanawiamy się, czy warto tyle wyłożyć na „kompaktowego crossovera” z silnikiem 1.0.

Fiat Tipo Cross – nareszcie hatchback z relingami

Kto szuka modnego auta z przestronną kabiną, dobrze trafił. Nadwozie Fiata w obu rzędach siedzeń oferuje dużo przestrzeni. Także rodzina nie będzie miała większych problemów, by spakować się na wakacje, bo kufer ma aż 440 l pojemności. Kto nie zmieści w nim swoich rzeczy, może umieścić bagaż na dachu. Od liftingu relingi oferowane są już nie tylko w kombi.

Fiat Tipo Cross – nowoczesne multimedia

Spodobać może się także wnętrze, gdyż po liftingu pojawiła się zgrabniejsza wielofunkcyjna kierownica, a tapicerka w Crossie ma ciekawszą kolorystykę, lepszą jakość oraz przeszycia z logo. Zwiększony prześwit oraz wysoko zamocowany nad podłogą fotel kierowcy sprawiają, że łatwiej się wsiada, a komfort jazdy zwiększa dodatkowo funkcja podgrzewania i elektrycznej regulacji odcinka lędźwiowego oparcia. Ciekawie prezentuje się 7-calowy ekran wskaźników, a przyjemnie obsługuje 10,25-calowy dotykowy monitor multimediów, które potrafią bezprzewodowo łączyć się ze smartfonami opartymi na Androidzie i iOS-ie oraz zapewniają ciekawe brzmienie.

Fiat Tipo Cross – silnik GSE żwawy „z dołu”

Można się krzywić, że pod maską pracuje trzycylindrowy benzyniak, ale naszym zdaniem na tle nie najmłodszego już wolnossącego 1,4-litrowego silnika (95 KM)różnica w przyjemności z jazdy jest większa. Choć w sprincie do setki nie ma dużej różnicy na korzyść, to jednak na co dzień docenicie cichszą pracę i lepszą reakcję na gaz przy niskich obrotach. Pod względem spalania też powinien być progres, ale tu dużo zależy od nogi kierowcy, bowiem downsizingowe motory są bardziej czułe na ostrzejszy styl jazdy.

Przesunięcie środka ciężkości auta do góry spowodowało konieczność usztywnienia podwozia, na szczęście nie odbiło się to znacząco na pogorszeniu komfortu jazdy. Pod względem precyzji prowadzenia Tipo nigdy nie było wzorem w klasie, jest jednak samochodem, który pewnie zachowuje się w zakręcie.

Fiat Tipo Cross – moim zdaniem

Wersja Cross to ukłon Fiata w stronę crossoverów – świetny marketingowy zabieg, by młodszą klientelę zachęcić do zakupu Tipo. Spodoba się jej nie tylko off-roadowa stylizacja samochodu, lecz także cyfrowe zegary, nowoczesne multimedia oraz liczne systemy bezpieczeństwa. Choć Tipo w wersji Cross nie jest autem budżetowym (cena od 82 400 zł), to nadal wysoce praktycznym, z przestronnym wnętrzem i pojemnym kufrem. Tipo hatchback wyraźnie podrożało (od 60 100 zł), ale za to oferuje bogatsze wyposażenie oraz aż 5-letnią gwarancję. Przydałyby się tylko większe modyfikacje podwozia, by prowadzenie było bardziej angażujące.

Fiat Tipo Cross – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,3 s
0-100 km/h 12,1 s
0-130 km/h 20,6 s
Elastyczność 60-100 km/h 9,2 s (4. bieg)
80-120 km/h 15,6 s (5. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1313/447 kg
Rozdział masy (przód/tył) 59/41 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,3/11,3 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 44,8 m (opony zimowe)
                                             gorące  45,3 m (opony zimowe)
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 65 dB (A)
przy 130 km/h 69 dB (A)
Zużycie testowe (95 okt.) 7,1 l na 100 km
Zasięg rzeczywisty 700 km

Fiat Tipo Cross – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.benz./R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Pojemność skokowa 999 cm3
Moc maksymalna 100 KM/5000 obr./min
Maks. moment obrotowy 190 Nm/1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 5/przedni
0-100 km/h; prędkość maks. 12,2 s; 183 km/h
Zużycie wg WLTP (95 okt.) 5,8 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 131 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 440/50 l
Marka i model opon test. auta Dunlop Winter Sport 5
Rozmiar opon 215/55 R 17
Masa przyczepy z hamulcem/bez 1500/750 kg

Fiat Tipo Cross – wyposażenie

Wersja Cross
6 airbagów/reflektory Full LED S/S
Klimatyzacja aut. 1-strefowa S
CarPlay i Android Auto bezprzew. S
Adapt. tempomat/relingi/cyfr. zegary S/S/S
Dostęp bezkluczyk., kamera cof. 2200 zł (pakiet Wygoda)
Radio UConnect 10,25”, ładow. bezprzew. 2200 zł (pakiet Tech)
Koło zapasowe/podgrzew. fotele 1500/800 zł
Lakier metaliczny/alufelgi 17-cal. 2400 zł/S

Fiat Tipo Cross – gwarancje/ceny

Cena podst. wersji silnikowej 82 400 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 l. lub 120 tys. km/8 lat
Przeglądy co 30 tys. km
Cena testowanego auta 93 950 zł