• Fiat Tipo Cross napędzany jest jednym z trzech silników do wyboru – trzycylindrowym benzyniakiem o mocy 100 KM lub dieslami generującymi 95 KM bądź 130 KM
  • W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej odmiana Cross jest wyższa od bazowego hatchbacka o 4-7 cm
  • Ceny benzyniaka zaczynają się od 75 000 zł, słabszy diesel to wydatek minimum 83 800 zł, a topowa, wysokoprężna jednostka kosztuje od 87 600 zł

Fiat Tipo aktualnej generacji zadebiutował w 2015 r., ale do sprzedaży w Polsce trafił rok później. Początkowo w ofercie był wyłącznie sedan, który stał się hitem sprzedaży, a rok później paleta powiększyła się o hatchbacka oraz kombi - dowiedz się więcej.

Okazuje się jednak, że nie było to jeszcze ostatnie słowo włoskiego koncernu w kwestii wersji nadwoziowych. Jesienią 2020 r. przy okazji modernizacji wprowadzono odmianę Cross, bazującą na hatchbacku.

Nowy, pewny siebie model można rozpoznać po dużym napisie "FIAT" na atrapie chłodnicy. Zmieniono też wygląd reflektorów i przedniego zderzaka oraz pojawiły się nowe wzory alufelg. Z kolei we wnętrzu nieco inaczej wygląda panel klimatyzacji, dodano kilka elementów dekoracyjnych, a ponadto pojawił się cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali – w wersji City Cross za 900 zł, a w odmianie Cross - w standardzie.

Oprócz tego za 2000 zł można teraz zamówić dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala. To za jego pomocą obsługuje się urządzenia pokładowe, a poza tym w aucie można mieć bezprzewodowe połączenie z Android Auto lub Apple CarPlay. Przytulność we wnętrzu zapewniono dzięki zastosowaniu materiałów wykończeniowych o lepszej jakości i dopracowaniu wykonania.

Jednak tym razem najbardziej interesuje nas nowa wersja nadwoziowa Cross. W zależności od wybranego wariantu Fiat Tipo Cross jest w tej postaci o 4-7 cm wyższe od bazowej odmiany.

Fiat Tipo Cross – w terenowym ubranku

Auto zyskało także większe koła (16 lub 17 cali), a najłatwiej rozpoznacie je po czarnych plastikowych nakładkach na nadkolach oraz srebrnych osłonach pod zderzakami i na progach. W rezultacie tych zmian powstał efektownie wyglądający crossover.

Nowość zagościła również pod maską pojazdu. Jest nią stukonny, trzycylindrowy benzyniak 1.0. Z tą jednostką nie można jednak liczyć na żywiołowy temperament. To raczej propozycja dla kierowców, którzy wolą spokojny styl jazdy. Nawet po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto rozpędza się przeciętnie i w efekcie setkę uzyskuje dopiero po 12,2 s.

Na szczęście takie osiągi wystarczą, żeby zapewnić sprawne przemieszczanie się na co dzień. Podczas jazd przekonaliśmy się natomiast o zalecie silnika w postaci niskiego zużycia paliwa – przeciętnie jednostka potrzebuje mniej niż 6 l benzyny na 100 km.

Fiat Tipo Cross – trzy silniki do wyboru

Alternatywą dla benzyniaka są dwa diesle – o mocy 95 oraz 130 KM. Słabszy, który osiąga setkę dopiero po 13,8 s, to – podobnie jak benzyniak – propozycja dla kierowców o spokojnym usposobieniu. Osoby, które planują częste pozamiejskie eskapady, powinny skupić się na topowym dieslu, dzięki któremu do setki można rozpędzić się po 10,5 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Zaletą obu wysokoprężnych jednostek jest niskie spalanie: słabsza średnio na poziomie 4,4-4,5 l/100 km, a mocniejsza – 4,6-4,7 l/100 km.

Auto jest już w sprzedaży w Polsce. Koszty zakupu benzynowej wersji startują od 75 000 zł, słabszego diesla od 83 800 zł, a mocniejszego – od 87 600 zł. Wszystkie ceny dotyczą podstawowej specyfikacji City Cross. Benzynowa odmiana i topowy diesel występują jeszcze jako Cross i kosztują odpowiednio 81 900 i 93 900 zł.

Fiat Tipo Cross – co nam się podoba, a co nie

Fiat Tipo Cross dzięki modyfikacjom nadwozia ma modną stylistykę nawiązującą do SUV-ów. Powody do zadowolenia daje również przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 440 l. Jedyny w palecie benzynowy silnik nie jest mistrzem sprintu, ale jego osiągi wystarczą do sprawnej codziennej jazdy. Ważne jest też to, że nie jest to paliwożerna jednostka.

Fiat Tipo Cross – naszym zdaniem

Trzeba przyznać, że udał się Fiatowi ten crossover. Nie dość, że atrakcyjnie wygląda, to ma lepsze wyposażenie w porównaniu z wersją sprzed liftingu. Wprawdzie można mieć zastrzeżenia do dynamiki benzyniaka i słabszego diesla, ale Tipo Cross nie jest przecież kupowane po to, żeby popisywać się dynamicznym startem spod świateł. Największą wadą auta są, niestety, wysokie ceny.

Fiat Tipo Cross – dane techniczne

Rodzaj silnika t.benz. R3 t.diesel R4 t.diesel R4
Pojemność skokowa 999 ccm 1248 ccm 1598 ccm
Moc 100 KM przy 5000 obr./min 95 KM przy 3750 obr./min 130 KM przy 3750 obr./min
Moment obrotowy 190 Nm przy 1500 obr./min 200 Nm przy 150 obr./min 320 NM przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów man. 5 man. 5 man. 6
Napęd przedni przedni przedni
Prędkość maksymalna 183 km/h 173 km/h 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,2 s 13,8 s 10,5 s
Zużycie paliwa 5,7-5,8 l/100 km 4,4-4,5 l/100 km 4,6-4,7 l/100 km
Emisja CO2 (wg WLTP) 137 g/km 116-118 g/km 121-122 g/km
Długość/szerokość/wysokość 4386/1802/1556 mm 4386/1802/1556 mm 4386/1802/1556 mm
Rozstaw osi 2638 mm 2638 mm 2638 mm
Masa własna 1335 kg 1390 kg 1435 kg
Pojemność bagażnika 440 l 440 l 440 l
Cena od 75 000 zł 83 800 zł 87 600 zł