- Fiat Tipo Cross napędzany jest jednym z trzech silników do wyboru – trzycylindrowym benzyniakiem o mocy 100 KM lub dieslami generującymi 95 KM bądź 130 KM
- W zależności od wybranej wersji wyposażeniowej odmiana Cross jest wyższa od bazowego hatchbacka o 4-7 cm
- Ceny benzyniaka zaczynają się od 75 000 zł, słabszy diesel to wydatek minimum 83 800 zł, a topowa, wysokoprężna jednostka kosztuje od 87 600 zł
Fiat Tipo aktualnej generacji zadebiutował w 2015 r., ale do sprzedaży w Polsce trafił rok później. Początkowo w ofercie był wyłącznie sedan, który stał się hitem sprzedaży, a rok później paleta powiększyła się o hatchbacka oraz kombi - dowiedz się więcej.
Okazuje się jednak, że nie było to jeszcze ostatnie słowo włoskiego koncernu w kwestii wersji nadwoziowych. Jesienią 2020 r. przy okazji modernizacji wprowadzono odmianę Cross, bazującą na hatchbacku.
Przeczytaj też:
- Czytaj Auto Świat bez wychodzenia z domu i zyskaj dostęp do archiwum
- Nowe BMW serii 2 coupe – nadal zgodne z tradycją
- Mitsubishi Eclipse Cross – moc z trzech silników
Nowy, pewny siebie model można rozpoznać po dużym napisie "FIAT" na atrapie chłodnicy. Zmieniono też wygląd reflektorów i przedniego zderzaka oraz pojawiły się nowe wzory alufelg. Z kolei we wnętrzu nieco inaczej wygląda panel klimatyzacji, dodano kilka elementów dekoracyjnych, a ponadto pojawił się cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali – w wersji City Cross za 900 zł, a w odmianie Cross - w standardzie.
Oprócz tego za 2000 zł można teraz zamówić dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala. To za jego pomocą obsługuje się urządzenia pokładowe, a poza tym w aucie można mieć bezprzewodowe połączenie z Android Auto lub Apple CarPlay. Przytulność we wnętrzu zapewniono dzięki zastosowaniu materiałów wykończeniowych o lepszej jakości i dopracowaniu wykonania.
Jednak tym razem najbardziej interesuje nas nowa wersja nadwoziowa Cross. W zależności od wybranego wariantu Fiat Tipo Cross jest w tej postaci o 4-7 cm wyższe od bazowej odmiany.
Fiat Tipo Cross – w terenowym ubranku
Auto zyskało także większe koła (16 lub 17 cali), a najłatwiej rozpoznacie je po czarnych plastikowych nakładkach na nadkolach oraz srebrnych osłonach pod zderzakami i na progach. W rezultacie tych zmian powstał efektownie wyglądający crossover.
Nowość zagościła również pod maską pojazdu. Jest nią stukonny, trzycylindrowy benzyniak 1.0. Z tą jednostką nie można jednak liczyć na żywiołowy temperament. To raczej propozycja dla kierowców, którzy wolą spokojny styl jazdy. Nawet po mocnym wciśnięciu pedału gazu auto rozpędza się przeciętnie i w efekcie setkę uzyskuje dopiero po 12,2 s.
Na szczęście takie osiągi wystarczą, żeby zapewnić sprawne przemieszczanie się na co dzień. Podczas jazd przekonaliśmy się natomiast o zalecie silnika w postaci niskiego zużycia paliwa – przeciętnie jednostka potrzebuje mniej niż 6 l benzyny na 100 km.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoFiat Tipo Cross – trzy silniki do wyboru
Alternatywą dla benzyniaka są dwa diesle – o mocy 95 oraz 130 KM. Słabszy, który osiąga setkę dopiero po 13,8 s, to – podobnie jak benzyniak – propozycja dla kierowców o spokojnym usposobieniu. Osoby, które planują częste pozamiejskie eskapady, powinny skupić się na topowym dieslu, dzięki któremu do setki można rozpędzić się po 10,5 s, a prędkość maksymalna to 200 km/h. Zaletą obu wysokoprężnych jednostek jest niskie spalanie: słabsza średnio na poziomie 4,4-4,5 l/100 km, a mocniejsza – 4,6-4,7 l/100 km.
Auto jest już w sprzedaży w Polsce. Koszty zakupu benzynowej wersji startują od 75 000 zł, słabszego diesla od 83 800 zł, a mocniejszego – od 87 600 zł. Wszystkie ceny dotyczą podstawowej specyfikacji City Cross. Benzynowa odmiana i topowy diesel występują jeszcze jako Cross i kosztują odpowiednio 81 900 i 93 900 zł.
Fiat Tipo Cross – co nam się podoba, a co nie
Fiat Tipo Cross dzięki modyfikacjom nadwozia ma modną stylistykę nawiązującą do SUV-ów. Powody do zadowolenia daje również przestronne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 440 l. Jedyny w palecie benzynowy silnik nie jest mistrzem sprintu, ale jego osiągi wystarczą do sprawnej codziennej jazdy. Ważne jest też to, że nie jest to paliwożerna jednostka.
Fiat Tipo Cross – naszym zdaniem
Trzeba przyznać, że udał się Fiatowi ten crossover. Nie dość, że atrakcyjnie wygląda, to ma lepsze wyposażenie w porównaniu z wersją sprzed liftingu. Wprawdzie można mieć zastrzeżenia do dynamiki benzyniaka i słabszego diesla, ale Tipo Cross nie jest przecież kupowane po to, żeby popisywać się dynamicznym startem spod świateł. Największą wadą auta są, niestety, wysokie ceny.
Fiat Tipo Cross – dane techniczne
Rodzaj silnika | t.benz. R3 | t.diesel R4 | t.diesel R4 |
Pojemność skokowa | 999 ccm | 1248 ccm | 1598 ccm |
Moc | 100 KM przy 5000 obr./min | 95 KM przy 3750 obr./min | 130 KM przy 3750 obr./min |
Moment obrotowy | 190 Nm przy 1500 obr./min | 200 Nm przy 150 obr./min | 320 NM przy 1500 obr./min |
Skrzynia biegów | man. 5 | man. 5 | man. 6 |
Napęd | przedni | przedni | przedni |
Prędkość maksymalna | 183 km/h | 173 km/h | 200 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 12,2 s | 13,8 s | 10,5 s |
Zużycie paliwa | 5,7-5,8 l/100 km | 4,4-4,5 l/100 km | 4,6-4,7 l/100 km |
Emisja CO2 (wg WLTP) | 137 g/km | 116-118 g/km | 121-122 g/km |
Długość/szerokość/wysokość | 4386/1802/1556 mm | 4386/1802/1556 mm | 4386/1802/1556 mm |
Rozstaw osi | 2638 mm | 2638 mm | 2638 mm |
Masa własna | 1335 kg | 1390 kg | 1435 kg |
Pojemność bagażnika | 440 l | 440 l | 440 l |
Cena od | 75 000 zł | 83 800 zł | 87 600 zł |
Galeria zdjęć
Nowy, pewny siebie model można rozpoznać po dużym napisie FIAT na atrapie chłodnicy
Tylna klapa skrywa bagażnik o pojemności 440 l
Nieco inaczej wygląda teraz panel klimatyzacji, dodano kilka elementów dekoracyjnych, a ponadto pojawił się cyfrowy zestaw wskaźników o przekątnej 7 cali – w wersji City Cross za 900 zł, a w odmianie Cross w standardzie
Dobrze wyprofilowane fotele są wygodne i dobrze podpierają z boku
W zależności od wybranego wariantu Tipo jest w tej postaci o 4-7 cm wyższe od bazowej odmiany
Auto zyskało większe koła (16 lub 17 cali)
Na zderzaku pojawiły się osłony w srebrnym kolorze
Srebrne osłony zastosowano m.in. na progach
Nowość zagościła również pod maską pojazdu. Jest nią 100-konny, 3-cylindrowy benzyniak 1.0
Koszty zakupu benzynowej wersji startują od 75 000 zł, słabszego diesla od 83 800 zł, a mocniejszego – od 87 600 zł
W Tipo po modernizacji można mieć cyfrowe wskaźniki wyświetlane na 7-calowym ekranie. Zalety wnętrza to: materiały o wysokiej jakości, wygodna pozycja za kierownicą oraz duża ilość miejsca
Za 2000 zł można teraz zamówić dotykowy wyświetlacz o przekątnej 10,25 cala. To za jego pomocą obsługuje się urządzenia pokładowe
Fotel kierowcy ma sterowanie na wysokość
Alternatywą dla 100-konnego benzyniaka są dwa diesle – o mocy 95 oraz 130 KM