- Druga generacja Fiata Tipo na rynku pojawiła się w 2016 r. Te auta kupicie od 27 000 zł
- Proste silniki to z jednej strony tanie naprawy, z drugiej jednak – słabe dynamika i oszczędność
- Na razie nie słychać o istotnych wpadkach jakościowych, auta jeżdżą bezproblemowo
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Bravo było trochę niedoceniane na rynku, może więc dlatego prezentując jego następcę, Fiat powrócił do nazwy stosowanej w latach 1988-95 – Tipo. Nazwa jest oczywiście mniej istotna niż walory samochodu oraz jego trwałość. Jak w tych kategoriach wypada kompaktowy Fiat? Okazuje się, że całkiem nieźle, chociaż nie we wszystkich jest prymusem. Warto już na wstępie zaznaczyć, że stosunkowo niskie ceny nie oznaczają wpadek jakościowych ani awarii. Po prostu Fiaty nie były zbyt drogie w salonach, co przekłada się też na oferty z rynku wtórnego.
Tipo produkowane jest w tureckiej fabryce koncernu. Może to właśnie było powodem pokazania w pierwszej kolejności sedana? Jeśli jednak ktoś nie gustuje w trójbryłowych nadwoziach w tej klasie, to nie ma problemu, bo od stycznia 2017 r. kupić też można było pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi (nazwane "Station Wagon"). Pomijając nadwozia typu coupé czy kabriolet, mamy więc tu pełen wybór wariantów. Dodamy, że pod względem użytkowym karoserie nie wypadają źle. Wysoko umieszczone siedzisko pozwala dorosłym zająć wygodną pozycję na kanapie, szeroko otwierają się też drzwi, co ułatwia wsiadanie.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoUżywany Fiat Tipo II – dostępne silniki
Tak dobrego wyboru nie ma z pewnością w palecie silników. Dominują benzyniaki, wśród których można znaleźć tylko trzy jednostki: bazową 1.4/95 KM, znaną m.in. z Jeepów Renegade’ów 1.6 E-Torq (110 KM, ale łączona tylko z przekładnią automatyczną) oraz 1.4 T-Jet – z doładowaniem i mocą 120 KM. Co ciekawe, właśnie ta ostatnia występowała także z instalacją gazową. Silniki mają dość prostą budowę, nie ma tu wtrysku bezpośredniego ani zaawansowanych systemów np. oczyszczania spalin czy też znanego z innych motorów Fiata układu Multiair (zastępuje wałek rozrządu zaworów ssących).
Przeczytaj też:
- Solidne auta klasy średniej za 30 tys. zł
- Moc podobna, technika różna — używane kompakty za 10-20 tys. zł
Jak to bywa w przypadku prostych konstrukcji, nie ma co spodziewać się po nich szczególnej dynamiki. Bazowa wersja, nawet "poganiana" pedałem gazu, nie potrafi wykrzesać dobrej dynamiki, za to hałas – owszem. Nie będzie to też wariant oszczędny, bo przekroczenie 9 l/100 km w mieście nie jest problemem. Znamy jednak kierowców, którzy uzyskują wynik około 6,5 l/100 km (podmiejskie obszary, spokojna jazda). Podobnie jest z motorem 1.6 (tu w mieście spalanie dochodzi nawet do 11 l/100 km). Do dynamicznej jazdy najbardziej nadaje się doładowany silnik 1.4, jednak nie obejdzie się tu bez większych rachunków za paliwo. Do agresywnej jazdy nie nadają się też diesle, szczególnie mniejszy – 1.3. Kolejna rzecz to podwozie – Tipo znacznie lepiej sprawdzi się w roli spokojnego, komfortowego auta rodzinnego, niż gdy będziemy sprawdzać, na ile dynamicznie można pokonywać nim zakręty.
Z pewnością można też trochę ponarzekać, oceniając wyposażenie – auto jest na rynku dopiero od kilku lat, jednak LED-y można zobaczyć jedynie jako światła dzienne bogatszych wersji. Tam również stosowane są… ksenony! Z pewnością wielu kierowców w kilkuletnim aucie oczekiwałoby systemów wspomagających jazdę (np. utrzymania pasa ruchu).
Używany Fiat Tipo II – prostota równa się trwałość?
Dobra, dodatkowe systemy często oznaczają dodatkowe wydatki, nawet wymiana szyby czołowej może oznaczać koszt… 5000 zł, gdy trzeba będzie skalibrować wszystkie kamery, czujniki itp. Może więc postawić na prostotę i zainteresować się właśnie Tipo? Model nie jest może wzorowym długodystansowcem, z pewnością nie wypada jednak źle. Akcje naprawcze w UOKiK-u? Tylko dwie dotyczące poduszek powietrznych (opis w galerii). Typowe problemy, korozja? Również nie ma wiele, a na rdzę jest jeszcze – na szczęście – zdecydowanie za wcześnie.
Fiat prowadził też kilka akcji naprawczych dotyczących oprogramowania (mimo słabo rozwiniętej instalacji i osprzętu). Poprawiano radia Uconnect, ale też system ogrzewania oraz silniki. To oczywiście ani szczególnie kosztowne, ani skomplikowane. Czego bać się bardziej? W przypadku podstawowego silnika 1.4 może, niestety, pojawić się zwiększone zużycie oleju silnikowego. Nie ma co jednak bawić się w remont, bo to bardziej cecha tych jednostek niż usterka. Ważne, żeby pilnować stanu oleju, bo na 10 tys. km może ubyć nawet około 2 l. W przypadku wersji turbo pojawia się problem z pękającym kolektorem wydechowym, jednak ani nie jest to nagminne (to mało wysilony wariant 120-konny), ani problematyczne, bo nowy oryginalny kolektor to wydatek około 700 zł (w wersji, która ma już nie pękać). Motor 1.6 w Tipo również nie sprawia wielu kłopotów, chociaż trzeba się liczyć ze spalaniem oleju, zużyciem łańcucha rozrządu czy uszkodzoną uszczelką pod głowicą. Mechanicy podkreślają jednak, że te uszkodzenia znacznie częściej pojawiają się w modelach Jeep Renegade czy Fiat 500X. Diesle uchodzą za dopracowane, problemy dotyczą raczej zaniedbanych serwisowo egzemplarzy. W odmianie 1.3 czasem zajdzie konieczność wymiany łańcucha rozrządu lub koła dwumasowego.
Poza tym użytkownicy Fiatów Tipo skarżą się na stuki dobiegające z przedniego zawieszenia czy drobne usterki instalacji elektrycznej, polegające np. na braku kontaktu na połączeniach (kostkach). Uważać trzeba jednak na powypadkowe egzemplarze, których również nie brakuje.
Używany Fiat Tipo II – dane techniczne
W ogłoszeniach łatwiej spotkać benzyniaki, zaś wśród nich dominuje bazowy 1.4/95 KM. Z diesli częściej występuje mniejszy 1.3. Na pewno warto zadać sobie pytanie o wariant 1.4 — wolnossący czy z turbo? Jeżeli nie zależy wam na osiągach można zadowolić się 1.4/95 KM. Motor 1.4 T-Jet to dobra jednostka, choć nie najoszczędniejsza (występuje też z LPG!). Oferta wersji benzynowej 1.6 z "automatem" (1.6) jest ograniczona – nie był to popularny wariant. Lepszy diesel 1.3 czy 1.6? Jeśli macie wybór, to polecamy 1.6, jednak występuje on sporadycznie. 1.3 można wybrać warunkowo – jeśli jeździcie spokojnie.
Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.
Dane techniczne* | 1.0 GSE T3 | 1.4 16V | 1.4 T-Jet | 1.6 E-Torq | 1.3 Multijet | 1.6 Multijet | 1.6 Multijet |
Lata | od 2020 r. | 2016-20 | 2016-20 | 2016-19 | od 2016 r. | 2016-20 | od 2020 r. |
Silnik – typ, liczba zaworów | t.benz. R3/12 | benz. R4/16 | t.benz. R4/16 | benz. R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 |
Rodzaj napędu rozrządu | łańcuch | pasek | pasek | łańcuch | łańcuch | pasek | pasek |
Układ rozrządu | DOHC | DOHC | DOHC | OHC | DOHC | DOHC | DOHC |
Pojemność skokowa (cm3) | 999 | 1368 | 1368 | 1598 | 1248 | 1598 | 1598 |
Moc maks. (KM przy obr./min) | 100/5000 | 95/6000 | 120/5000 | 110/5500 | 95/3750 | 120/3750 | 130/3750 |
Maks. mom. obr. (Nm przy obr./min) | 190/1500 | 127/4500 | 215/2500 | 152/4500 | 200/1500 | 320/1750 | 320/1500 |
Skrzynia biegów** | 5M | 6M | 6M | 6A | 5M | 6M, 6DDCT | 6M |
Prędkość maksymalna (km/h) | 192 | 185 | 200 | 192 | 180 | 200 | 208 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,8 | 12,1 | 9,6 | 11,5 | 12 | 9,8 | 9,8 |
Spalanie (wg EU; l/100 km)*** | 6,6/4,7/5,4 | 7,7/4,5/5,7 | 7,7/5,0/6,0 | 9,2/4,6/6,3 | 4,5/3,3/3,7 | 4,4/3,3/3,7 | bd./bd./4,7 |
*dane dla wersji podstawowej; **M – manualna, A – automatyczna, DDCT – dwusprzęgłowa; ***zużycie paliwa wg EU: miasto/poza miastem/średnie |
Używany Fiat Tipo II — eksploatacja: koszty, serwis, przeglądy
Materiały eksploatacyjne | benzynowe* | diesle* |
Olej silnikowy | 3,0 l (5W-40, norma Fiata 9.55535-S2) | 4,8 l (0W-30, norma Fiata 9.55535-DS1) |
Olej w skrzyni manualnej | 1,8 l (75W synt., norma Fiata 9.55550-MZ6) | 1,8 l (75W synt., norma Fiata 9.55550-MZ6) |
Układ chłodzenia | 4,6 l (na bazie glikolu) | 6,1 l (na bazie glikolu) |
Płyn hamulcowy | 0,7 l, DOT4 | 0,7 l, DOT4 |
Napęd rozrządu | pasek zębaty | pasek zębaty |
Interwały międzyprzeglądowe | ||
Olej silnikowy | co 30 tys. km lub 2 lata** | co 20 tys. km lub 2 lata*** |
Filtr przeciwpyłkowy | co 30 tys. km lub 2 lata | co 40 tys. km lub 2 lata |
Filtr powietrza | co 30 tys. km lub 2 lata | co 40 tys. km lub 2 lata |
Płyn hamulcowy | co 2 lata | co 2 lata |
Napęd rozrządu | co 120 tys. km lub 6 lat | co 120 tys. km lub 6 lat |
Ceny zamienników | ||
Filtr oleju/powietrza | od 15/33 zł | od 40/55 zł |
Klocki/tarcze hamulcowe (przód) | od 175/330 zł | od 185/330 zł |
Amortyzatory przednie/tylne (kpl.) | od 540/420 zł | od 540/420 zł |
Sprzęgło kpl. | od 370 zł | od 990 zł (+koło 1100 zł) |
Pompa cieczy chłodzącej | od 150 zł | od 160 zł |
Błotnik przedni | od 260 zł | od 260 zł |
*dane dla 1.4/95 KM i diesla 1.6/120 KM; **przy przebiegu rocznym poniżej 10 tys. km co 15 tys. km lub co rok; ***uwaga na wskaźnik jakości oleju |
Używany Fiat Tipo II — naszym zdaniem
Ogólna ocena Tipo jest wysoka – doceniamy to, że eksploatacja rzadko kiedy oznacza dla kierowcy wysokie wydatki na naprawy. Nie oznacza to jednak, że Tipo jest autem dla każdego. Jednym może przeszkadzać ograniczona paleta silników, innym – wyposażenie nieco ustępujące standardom. Tipo jest tańsze od wielu konkurencyjnych modeli – nie przekłada się to na szczęście na awaryjność, bardziej np. na nieco gorsze dopracowanie podwozia czy jedynie przeciętną jakość. Można je podsumować hasłem: solidne auto w rozsądnej cenie.
Ocena: 4/5
Galeria zdjęć
Właściwości jezdne nie są najmocniejszą stroną modelu. Podwozie nastawione jest bardziej na komfort niż precyzję prowadzenia.
Tablica rozdzielcza ciekawa, znajdziecie różne multimedia. Jakość wykończenia bywa oceniana różnie, zależy też od… nastawienia kierowcy.
Prosta tapicerka, skórzane wykończenie oferowano jako opcję, ale to sporadycznie spotykany dodatek.
Przestrzeń dla pasażerów przyzwoita, z tyłu względnie wygodnie podróżować może dwoje dorosłych.
Hatchback (5-drzwiowy) – wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4368/1792/1495 mm; rozstaw osi: 2638 mm.
Hatchback: wzorowa pojemność w klasie kompakt: 440 l. Do tego równe kształty i płaska powierzchnia załadunku po złożeniu oparcia kanapy. Trochę wysoka krawędź.
Kombi – wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4571/1792/1514 mm; rozstaw osi: 2638 mm.
Naprawdę dobry! Tipo Station Wagon ma bagażnik o pojemności 550 l.
Sedan – wymiary (długość/szerokość/wysokość): 4532/1792/1497 mm; rozstaw osi: 2636 mm.
Kufer sedana ma imponujące 520 l i nawet spory otwór załadunkowy. Dzielona kanapa w większości wersji wyposażeniowych. Przeszkadzają wielkie zawiasy.
Objawy: nierównomierna praca silnika na wolnych obrotach (diesel 1.6). Diagnoza: problem często leży w oprogramowaniu sterującym pracą jednostki napędowej – konieczne wgranie nowego w ASO (koszt ok. 400 zł). Oczywiście, diesle przy większych przebiegach mogą też mieć kłopoty z osprzętem.
Objawy: typowe dla przepalonej uszczelki pod głowicą (silnik 1.6 E-Torq). Diagnoza: w Tipo – na szczęście – nie jest to tak dokuczliwa usterka, jak np. w Jeepie Renegadzie (może pomagają niższa masa i automatyczna skrzynia biegów), ale tu również uszkodzenie uszczelki może się zdarzyć. Koszt naprawy ok. 3000 zł.
Objawy: przetarta skóra na wykończeniu dźwigni zmiany biegów. Diagnoza: niby drobiazg, ale psuje estetykę. Nieoryginalny mieszek kosztuje 15-40 zł, więc naprawą za niewielkie pieniądze można przywrócić wnętrzu ładny wygląd. Niestety, plastiki mają skłonność do rysowania się.
Objawy: słaba wydajność ogrzewania w niskich temperaturach (tylko odmiany sedan z automatyczną klimatyzacją). Diagnoza: możliwe niewłaściwe oprogramowanie sterujące ogrzewaniem – po sprawdzeniu układu ogrzewania trzeba wgrać poprawioną wersję oryginalnego oprogramowania. Koszt naprawy około 400 zł.
Objawy: uruchomienie bez uzasadnienia poduszki kierowcy lub bocznych. Diagnoza: ocieranie przewodów poduszki powietrznej o końcówkę wiązki przewodów kierownicy (airbag kierowcy) lub niewłaściwy sterownik (boczne). Usunięcie problemów na koszt producenta (oficjalna akcja naprawcza).
Objawy: stuki na nierównościach z okolicy przedniego zawieszenia. Diagnoza: niezbyt wysoka trwałość przedniego zawieszenia, ale też niewygórowane koszty napraw. Wymiana dwóch końcówek drążków kierowniczych (materiał z robocizną) + ustawienie zbieżności kół to koszt ok. 350 zł.
W Tipo nie znajdziecie szczególnie ciekawych wariantów w stylu GTI czy crossover (to zmieni się wraz z liftingiem w końcu 2020 roku). Często oferowano za to ciekawe odmiany wyposażeniowe, np. Sport (na fot.), S-Design czy Mirror.
Paleta silników nieszczególnie obszerna. Kto chce jeździć dynamicznie, powinien sięgnąć po udany motor 1.4 T-Jet. Trzeba się jednak liczyć ze średnim spalaniem ok. 8 l/100 km.
Pogłoski o zakończeniu produkcji Tipo okazały się fałszywe. Na początku grudnia 2020 r. Fiat zaprezentował odświeżoną paletę tego modelu. Poza zmianami na liście silników pokazano także zupełną nowość – crossovera o nazwie „Tipo Cross”. Nadwozie zostało podniesione o prawie 4 cm, dzięki nowej kalibracji zawieszenia oraz dodaniu felg i opon wykorzystywanych wcześniej w modelu 500X. Auto zostało wyposażone w nowe radio UConnect 5 z 10,25-calowym ekranem dotykowym (po raz pierwszy dostępny w Grupie FCA w nowym elektrycznym Fiacie 500, a teraz także w Tipo).
Nowości znajdziecie także pod maską – główna to zastosowanie nowoczesnego doładowanego silnika 1.0 (trzycylindrowy). Jednostka rozwija 100 KM i oferuje moment obrotowy 190 Nm (emisja CO2: 121 g/km). Pozostają również znane diesle 1.3/95 KM oraz 1.6, w którym jednak moc została podniesiona do 130 KM.
Przystosowaniem Fiata Tipo do wyścigów TCR Europe zajęła się włoska firma MRT by Nocentini, jednak projekt nie został dokończony i trafił do zespołu Tecnodom Sport. Tipo TCR ma już homologację uprawniającą do startów, za jego kierownicą ma usiąść Luca Rangoni. Doładowany silnik 2.0 rozwija 340 KM i 440 Nm, napędzana (poprzez sekwencyjną skrzynię Sadev) jest przednia oś. Z kierowcą auto waży 1265 kg. Prześwit wynosi 80 mm. Oczywiście, zastosowano również wyczynowe zawieszenie i układ hamulcowy.
Sedan wygląda nieźle, urodą nie ustępuje innym kompaktom z trójbryłowym nadwoziem. Ogólna ocena auta jest wysoka – doceniamy to, że eksploatacja rzadko kiedy oznacza dla kierowcy wysokie wydatki na naprawy. Nie oznacza to jednak, że Tipo jest autem dla każdego. Jednym może przeszkadzać ograniczona paleta silników, innym – wyposażenie nieco ustępujące standardom. Tipo jest tańsze od wielu konkurencyjnych modeli – nie przekłada się to na szczęście na awaryjność, bardziej np. na nieco gorsze dopracowanie podwozia czy jedynie przeciętną jakość. Można je podsumować hasłem: solidne auto w rozsądnej cenie.
W gamie Fiata Tipo II znajdziecie 5-drzwiowego hatchbacka, sedana oraz kombi.