By stać się posiadaczem Tipo, wystarczyło mieć w kieszeni 44 900 zł. Tyle właśnie kosztował sedan sprzed liftingu w podstawowej wersji. Klienci często się na niego decydowali, bo odmiana ta miała przyzwoite wyposażenie (sześć airbagów, klimatyzacja manualna, elektryka przednich szyb i fabryczne radio) oraz sprawdzony benzynowy silnik 1.4 16V/95 KM z rodziny Fire. Kto chciał, dopłacał 2400 zł za lakier metaliczny, ewentualnie montował za ok. 3000 zł instalację LPG i stawał się posiadaczem przestronnego kompaktu z pojemnym kufrem, oferującego tanią eksploatację.

Wraz z liftingiem modelu (przeprowadzony pod koniec 2020 r.) zmienił się nie tylko wygląd auta, paleta silników, warunki gwarancji czy wyposażenie, lecz przede wszystkim cena, która w przypadku sedana wzrosła aż o 10 000 zł. Kombi od zawsze było droższe i miało bogatszą paletę silników. Koszt jego zakupu także wzrósł i wynosi obecnie 74 700 zł za wersję Tipo z 3-cyl. benzyniakiem 1.0 Turbo/100 KM. Do naszego testu trafił jednak topowy wariant kombi: wysokoprężny 1.6/130 KM w nowej odmianie City Sport.

Fiat Tipo Kombi po liftingu – to nie jest auto budżetowe

Cena 104 700 zł z pewnością nie budzi skojarzeń z budżetowym autem, podobnie jak wysoki poziom wyposażenia czy atrakcyjny wygląd. W wersji tej klient otrzymuje: seryjne reflektory LED, system wykrywania zmęczenia kierowcy, klimatyzację automatyczną, dostęp bezkluczykowy, zegary TFT i nowoczesny system multimedialny Uconnect. Uwagę przykuwają z kolei 18-calowe felgi aluminiowe z diamentowym szlifem, emblemat „Sport”, zarezerwowany dla tej wersji szary lakier, a także liczne elementy w kolorze błyszczącej czerni. Atrakcyjność modelu podnosi także 5-letnia gwarancja.

Fiat Tipo Kombi – schemat wymiarów Foto: Auto Świat
Fiat Tipo Kombi – schemat wymiarów

Wysokoprężny silnik o mocy 130 KM, dysponujący maksymalnym momentem 320 Nm od niskich obrotów, świetnie reaguje na gaz. Producent obiecuje, że kombi 1.6 Multijet uzyska 100 km/h ze startu w 10,1 s, nam podczas pomiaru udało się „wykrzesać” zaledwie 11,5 s. Żwawy z dołu motor po osiągnięciu mocy maksymalnej przy 3750 obr./min gwałtownie traci wigor, nie należy też do najcichszych ani superoszczędnych. Na naszej pętli pomiarowej zużył średnio 5,8 l/100 km, podczas gdy wg WLTP w cyklu mieszanym powinien spalić 4,5-4,7 l/100 km. Najniższe wartości zużycia osiągaliśmy podczas jazdy pozamiejskiej – ok. 5 l/100 km. Zapotrzebowanie na paliwo było za to wysokie w mieście, we wrześniowych warszawskich korkach zbliżało się nawet do 8 l/100 km.

Fiat Tipo Kombi po liftingu – pewne prowadzenie

Podczas testu spodobała nam się precyzja zmiany biegów, choć uważamy, że skok lewarka mógłby być nieco krótszy. Testujący wyrażali także dobre opinie o prowadzeniu. Sztywno zestrojone zawieszenie sprawiało, że nadwozie nie wychylało się zbyt mocno na zakrętach. Układ kierowniczy nie jest przesadnie bezpośredni, nie trzeba więc nadmiernie skupiać się na prowadzeniu, za to liczba informacji zwrotnych docierających z kół do kierowcy jest optymalna. Użytkownicy wersji City Sport będą czuli, że jeżdżą na 18-calowych felgach i oponach z niskim profilem, ale komfort jazdy jest akceptowalny.

Duże wrażenie zrobiły jakość materiałów i bogactwo wyposażenia. Multimedia potrafiły współpracować z dwoma smartfonami naraz, zarówno AA, jak i Apple CarPlay łączyły się bezprzewodowo, a jakość ekranu i obsługa były wzorowe. W Tipo zaimponowała nam także liczba systemów bezpieczeństwa, ich skuteczne działanie, brak niepotrzebnej interwencji, ale zdziwił fakt, że mimo tej ceny auta za niektóre trzeba było dopłacić (np. adaptacyjny tempomat czy czujnik martwego pola).

Fiat Tipo Kombi po liftingu – moim zdaniem

Fiat bardzo się starał, by zmieniło się postrzeganie Tipo i auto zainteresowało młodszą klientelę. Testując bogatą i atrakcyjną wizualnie wersję City Sport, mamy wrażenie, że osiągnął zamierzony efekt. Auto co prawda znacznie podrożało, ale imponuje poziomem wyposażenia podnoszącego komfort i bezpieczeństwo. Osobom aktywnym spodobają się w kombi przestronność i funkcjonalność wnętrza, a także poprawne prowadzenie. Choć silnik Diesla jest drogi, a w dodatku obecnie passé, to Tipo Kombi 1.6 Multijet może być atrakcyjną ofertą dla klienta flotowego. Dobrą zachętą do zakupu jest aż 5-letnia gwarancja.

Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet – wyniki testu

Przyspieszenie 0-50 km/h 4,0 s
0-100 km/h 11,5 s
0-130 km/h 18,9 s
Elastyczność 60-100 km/h 6,4/8,6 s (4./5. bieg)
80-120 km/h 8,9/11,7 (5./6. bieg)
Masa rzeczywista/ładowność 1433/512 kg
Rozdział masy (przód/tył) 60/40 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 11,5/11,4 m
Hamow. ze 100 km/h        zimne 36,6 m
                                             gorące  36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A)
przy 100 km/h 64 dB (A)
przy 130 km/h 68 dB (A)
Spalanie testowe (ON) 5,8 l/100 km
Zasięg 860 km

Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet – dane producenta

Silnik: typ/cylindry/zawory t.diesel/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie common rail
Pojemność skokowa 1598 cm3
Moc maksymalna 130 KM przy 3750 obr./min
Maks. moment obrotowy 320 Nm przy 1500 obr./min
Skrzynia biegów/napęd man. 6/na przednie koła
0-100 km/h; prędkość maks. 10,1 s; 207 km/h
Średnie spalanie wg WLTP 4,7 l/100 km
Emisja CO2 wg WLTP 124 g/km
Poj. bagażnika/zbiornika paliwa 550-1650/50 l
Marka i model opon test. auta Goodyear Efficient Perform.
Rozmiar opon 225/40 R 18
Maks. masa przyczepy z hamulc. 1500 kg

Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet – wyposażenie

Wersja 1.6 Multijet City Sport
6 airbagów/reflektory Full LED S/S
Klima aut. 1-stref./dostęp bezkl. S/S
Utrzym. pasa r./wykryw. zmęcz. S/S
Uconnect 5, ładow. bezprzewod. 2200 zł
Lakier metalik/alufelgi 18 cali 2400 zł/S
Adapt. temp., cz. martwego pola, autonom. hamulec awaryjny 2800 zł (Pakiet Bezpieczeństwo)

Fiat Tipo kombi 1.6 MultiJet – ceny/gwarancja

Cena podst. wersji silnikowej 97 400 zł (promocyjna)
Gwarancja mech./perforacyjna 5 l. lub 120 tys. km/8 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 112 350 zł