Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Ford Focus 1.0 Ecoboost: czy taki silnik wystarczy w kompakcie

Ford Focus 1.0 Ecoboost: czy taki silnik wystarczy w kompakcie

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski

Nowy silnik Forda z rodziny EcoBoost ma tylko trzy cylindry i 999 cm3 pojemności. Panowie, czapki z głów: jeżdżąc Focusem, naprawdę nie sposób się tego domyślić

Ford Focus 1.0 Ecoboost: czy taki silnik wystarczy w kompakcie
Auto Świat
Ford Focus 1.0 Ecoboost: czy taki silnik wystarczy w kompakcie

Nowy silnik Forda to jeden z najbardziej udanych przykładów downsizingu, m.in. dlatego, że zmniejszenia spalania i emisji nie osiągnięto kosztem osiągów czy kultury pracy. Obawy budzi natomiast trwałość wysilonej jednostki (będą „choroby dziecięce” czy nie?) i jej dość wysoka cena.

3-cylindrowy silnik w kompakcie? Takie eksperymenty uchodziły w autach miejskich, ale w Focusie, który (zwłaszcza w wersji sedan lub kombi) traktowany bywa jako samochód rodzinny, pomysł wzbudza obawy. Ford jednak zaryzykował i naszym zdaniem osiągnął sukces, przynajmniej pod względem technicznym.Efekt synergii – osiągniętyMotor 1.0 EcoBoost bazuje oczywiście na technice wielopunktowego, bezpośredniego wtrysku benzyny (która pozwala m.in. na zwiększenie momentu obrotowego w dolnym zakresie obrotów), a także na wykorzystaniu turbodoładowania. Co ważne, sprężarka jest mniej więcej dwa razy mniejsza od dotychczasowych, za to może pracować z prędkością do 248 tys. obr. na min! Zmniejsza to typową dla turbodoładowanych jednostek zwłokę w reakcji na wciśnięcie pedału gazu.

Na dodatek zdecydowano się na 3 cylindry (w celu redukcji wewnętrznych strat energii w silniku) i rezygnację z wałka wyrównoważającego (jego rolę pełni specjalne, „niewyważone” koło zamachowe). Do tego inżynierowie z brytyjskich i niemieckich biur Forda dołożyli jeszcze zmienne czasy otwarcia zaworów, pozwalające m.in. na lepsze przewietrzanie komory spalania po cyklu pracy.

Efekt? Motor, który chętnie przyspiesza (170 Nm jest do dyspozycji już przy 1500 obr./min), ma zaskakująco dobrą kulturę pracy, a spala mniej niż klasyczny silnik 1.6 – przynajmniej wtedy, gdy jest tylko częściowo obciążony. Wkrótce pojawi się jeszcze wersja 100-konna o średnim zużyciu 4,8 l/100 km.Cennik studzi zapałPozostaje pytanie: czy sukces techniczny przerodzi się w rynkowy? Focus 1.0 Trend kosztuje 70 300 zł – o 1100 zł więcej niż sprawdzona wersja 1.6/125 KM. Potencjalny zysk na wydatkach na paliwo (5,0 zamiast 5,9 l/100 km)może przekonać niezbyt wielu klientów.

Autor Adam Jamiołkowski
Adam Jamiołkowski
Powiązane tematy:
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków