Ford Focus, który testujemy ma, niestety puste zbiorniki paliwa. Zaraz, zaraz, jak to… zbiorniki. Za chwilę wyjaśnimy. Podjeżdżamy na stację paliw i zdziwienie – benzyna po 4,98 zł za litr. A przecież jeszcze do niedawna płaciliśmy ponad 5 zł. To niewielka obniżka, ale zawsze coś. A może dałoby się jeszcze taniej tankować – tak powiedzmy za 1,96 zł za litr? Proszę bardzo! Wystarczy założyć instalację gazową. Taka możliwość istnieje w przypadku Forda Focusa ze 125-konnym litrowym silnikiem. Dlatego nasz egzemplarz ma dwa zbiorniki – jeden na benzynę, a drugi na LPG.

Ford Focus za sprawą ostrych linii nadwozia, dużej atrapy chłodnicy oraz wąskich reflektorów prezentuje się sportowo. Taki design nie przeszkodził na szczęście w zaprojektowaniu przestronnej części pasażerskiej. Zarówno z przodu, jak i z tyłu pasażerowie mają dużo miejsca na nogi oraz nad głowami.

Mniej pochwał należy się za pozycję za kierownicą – po podsunięciu fotela do przodu wygodnie sięga się do sprzęgła, za to siedzi się zbyt blisko kierownicy (regulacja na wysokość i na głębokość). Zatem odsuwamy siedzenie. Teraz sięganie do kierownicy okazuje się wygodne, ale… zbyt daleko jest od pedału sprzęgła.

Nieciekawie prezentuje się także bagażnik, który ma pojemność zaledwie 273-1250 l (normalnie jest 375-1354 l). Pamiętajcie jednak, że jego wielkość ogranicza zbiornik gazu umieszczony pod podłogą. Tu należy się pewne wyjaśnienie. Wprawdzie zbiornik ma pojemność 59 litrów, ale realnie można go napełnić do 45 litrów. Dlatego w tabeli zasięg pojazdu podajemy dla tej drugiej wartości.

Ford Focus świetnie się prowadzi

Ford Focus jest samochodem w przypadku którego nie można mieć żadnych zastrzeżeń w kwestii prowadzenia – niezależnie, czy pokonywaliśmy długie łuki, czy gwałtownie omijaliśmy przeszkodę, auto zachowywało się przewidywalnie, a nadwozie nie przechylało nadmiernie. Atutami samochodu są również skuteczne hamulce oraz precyzyjny układ kierowniczy.

Pozytywna ocena należy się także silnikowi 1.0/125 KM, który sprawia, że Ford Focus ma dobrą dynamikę przy umiarkowanym spalaniu. W teście podczas jazdy na benzynie i przy wykorzystaniu sportowego trybu jazdy (wyostrzona reakcja silnika na dodawanie gazu) „setkę” uzyskaliśmy po 10,5 s (tylko o 0,2 s później niż obiecuje producent), a średnie spalanie benzyny wyniosło 6,5 l/100 km (o 0,5 l więcej niż podają dane fabryczne).

Jednak większą część testu nasz Ford Focus odbył z wykorzystaniem LPG. Zresztą instalacja firmy Prins ma to do siebie, że silnik uruchamia się od razu na gazie. Gdy skończy się to paliwo, jednostka przełącza się na benzynę tak delikatnie, że prowadzący nawet nie wie, kiedy to nastąpiło.

Sprawdzian pokazał, że osiągi podczas jazdy na gazie są niemal identyczne z tymi, które uzyskaliśmy na benzynie. Przy czym przyspieszenie okazało się minimalnie gorsze, natomiast elastyczność nieco lepsza. To pokazuje, że Ford Focus ma silnik, który świetnie działa nie tylko na benzynie, lecz także wtedy gdy zasilany jest gazem.

Z kolei zużycie paliwa podczas jazdy z wykorzystaniem instalacji LPG wyniosło średnio 6,8 l gazu na 100 km plus 1,2 l benzyny. Skąd to drugie paliwo? Trzeba pamiętać, że w sekwencyjnej instalacji nawet w czasie jazdy na gazie następuje dotrysk benzyny. W efekcie koszt pokonania 100 km na samej benzynie (4,98 zł za litr) wynosi 32,40 zł, a na gazie (1,96 zł/l) – 19 zł (13,10 zł za LPG i 5,90 zł za benzynę).

Jednak oszczędzanie trzeba zacząć od wydatków. W tym przypadku oznacza to zapłatę 9354 zł za instalację gazową. Przy obecnych cenach paliw oraz poziomie zużycia paliwa w testowanym Focusie oznacza to, że koszt instalacji zwróci się po około 72 tys. km. Zatem kupno wersji z gazem opłaca się wyłącznie kierowcom, którzy pokonują rocznie bardzo duże przebiegi.

Ford Focus – to nam się podoba

Dynamiczny silnik, niskie zużycie paliwa (na benzynie i na gazie), dobre prowadzenie, skuteczne tłumienie nierówności nawierzchni, przestronne wnętrze dobry układ hamulcowy, bogate wyposażenie.

Ford Focus – to nam się nie podoba

Wysoka cena, przeciętna widoczność, mały kufer po zamontowaniu zbiornika na gaz, słaba pozycja za kierownicą.

Ford Focus – naszym zdaniem

Ford Focus to udany kompakt, który polubią kierowcy czerpiący frajdę z prowadzenia i dobrych osiągów 125-konnego benzyniaka. Natomiast zakup drogiej instalacji LPG trzeba dobrze przemyśleć, bowiem jest droga i zwróci się tylko kierowcom, którzy rocznie pokonują bardzo duże przebiegi.

Ford Focus – wyniki testu

Przyspieszenie benz.-LPG 0-50 km/h 3,5-3,5 s
Przyspieszenie benz.-LPG 0-100 km/h 10,5-10,6 s
Przyspieszenie benz.-LPG 0-130 km/h 16,8-16,9 s
Elastyczność benz.-LPG 60-100 km/h 8,7/11,6-8,4/11,3 s (4./5. b.)
Elastyczność benz.-LPG80-120 km/h 11,8/14,2-11,0/14,6 s (5./6. b.)
Masa własna/ładowność 1389/466 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc.
Śr. zawracania (lewo/prawo) 10,8/10,8 m
Hamow. ze 100 km/h zimne/gorące 34,7 m/35,5 m
Hałas w kabinieprzy 50/100/130 km/h 56/62/69 dB (A)
Spal. testowe (95 okt.-LPG) 6,5-6,8 l/100 km
Zasięg benz.-LPG 800-660 km

Ford Focus – dane techniczne

Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R3/12
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezpośredni/łańcuch
Pojemność skokowa (cm3) 998
Moc silnika (KM/obr./min) 125/6000
Maks. mom. (Nm/obr./min) 170/1400
0-100 km/h (s)/v maks. (km/h) 10,3/198
Spal.(l/100 km)/emisja CO2 (g/km) 6,0/134 (WLTP)
Skrzynia biegów/napęd man. 6/przedni
Marka i model opon test. auta Continental Conti Sport Contact
Rozmiar opon test. auta 215/50 R 17
Poj. bag./zb. paliwa-LPG (l) 273-1250/52-45

Ford Focus – wyposażenie

Wersja ST Line
Klimatyzacja aut./6 airbagów 3300 zł (pakiet)/S
Elektr. ster. szyby/lusterka S/S
Instalacja LPG firmy Prins 9354 zł
Radio/wielof. kierownica S/S
Komputer/Bluetooth S/S
Lakier metalik/alufelgi 17-cal. 2700 zł/S

Ford Focus – gwarancja/ceny

Cena podst. testowanej wersji 86 800 zł
Gwarancja mech./perforacyjna 5 lat lub 100 tys. km/12 lat
Przeglądy co 30 tys. km/rok
Cena testowanego auta 112 365 zł