Zmiany po liftingu w 2009

Nadwozie

Z pozoru niewielkie zmiany sprawiły, że samochód robi wrażenie bardziej dopracowanego od poprzednika. Uwaga projektantów skupiła się na przedniej partii nadwozia, gdzie pojawiły się soczewkowe reflektory, chromowane wykończenie atrapy chłodnicy, większe wloty powietrza oraz lusterka z wbudowanymi kierunkowskazami. Zakres modyfikacji tylnej części nadwozia jest bardziej skromny. Najbardziej wyraźną zmianą są nowe klosze reflektorów. Rozkład strumienia światła został tak dobrany, by całość naśladowała coraz bardziej popularne lampy z diodami świetlnymi.

Wnętrze

We wnętrzu obyło się bez półśrodków, dzięki czemu kabina odświeżonego cee'da pozytywnie zaskakuje. Kolorystyce oraz gatunkom tworzyw blisko do tych, które znamy w samochodach europejskich producentów. Atutem koreańskiego kompaktu jest duży zakres regulacji fotela i kierownicy.

Spasowanie poszczególnych elementów wykończeniowych nie budzi większych zastrzeżeń. Udało się nam znaleźć kilka wpadek, jednak w kompaktowym samochodzie za niecałe 47 tysięcy złotych można przymknąć na nie oko. Trudniej zaakceptować niezbyt ergonomiczne położenie przycisku do obsługi komputera pokładowego oraz mało intuicyjne menu radioodtwarzacza.

Kształt kokpitu odświeżonego cee'da pozostał praktycznie niezmieniony. Styliści skupili się na najważniejszych elementach - tych, które mają bezpośredni kontakt z dłońmi prowadzącego. Wieniec kierownicy został lepiej wyprofilowany, a dźwignia zmiany biegów jest bardziej masywna. Optymalizacji poddano również wnętrze przekładni. Poprawki mechaniczne oraz zmiana gęstości oleju zwiększyły precyzję przekładni, jak również obniżyły opory towarzyszące jej pracy. Ostatnie znajduje odzwierciedlenie w zmniejszonym zapotrzebowaniu na paliwo, na które pracują również energooszczędne opony oraz system ISG, wyłączający silnik na czas postoju pod światłami. Nastawy podwozia zostały zweryfikowane. Zmniejszenie sztywności sprężyn, połączone ze zmianą charakterystyki pracy amortyzatorów i stabilizatorów zaowocowało lepszym wybieraniem nierówności.

Silniki

Samochód produkowany w słowackiej Żylinie będzie oferowany z trzema silnikami benzynowymi oraz trzema dieslami. Podstawowy motor benzynowy 1.4 16V o mocy 109 KM stanowi propozycję dla kierowców nie oczekujących wyścigowych emocji za kierownicą. Wystarczy do spokojnej jazdy nawet z autostradowymi prędkościami, lecz wymaga planowania większości manewrów ze znacznym wyprzedzeniem. Lepsze osiągi gwarantuje 126-konny silnik o pojemności 1,6 litra, o ile klient nie zdecyduje się na zestawienie go z czterobiegowym "automatem". Skrzynia mocno reglamentuje temperament samochodu. Skłania to do spokojnej jazdy, w trakcie której zapotrzebowanie na benzynę pozostaje na akceptowalnym poziomie - około 8 l/100km w cyklu mieszanym.

Ceny

Na szczycie cenników znalazł się wariant z dwulitrowym silnikiem o mocy 143 KM. Za możliwość przyśpieszenia do "setki" w około 10 sekund oraz prędkość maksymalną powyżej 200 km/h przychodzi sporo zapłacić pod dystrybutorem. W cyklu miejskim około 10 l/100km. Dla zwolenników diesli przygotowano dwa warianty silnika 1.6 CRDI - 90 i 115 KM - oraz dwulitrówkę o mocy 140 KM. We wszystkich można liczyć na spalanie nieprzekraczające 7 l/100km.

Odgłos pracy silników został nieźle wytłumiony, jednak na wyższych obrotach jednostki napędowe przypominają o swoim istnieniu. W trakcie jazdy z autostradowymi prędkościami do kabiny przenikają szumy powietrza opływającego karoserię. Nie są dokuczliwe, jednak w tej kategorii europejskim samochodom udało się pójść krok dalej.

Opinie

Zalety

Niewątpliwy atut zmodernizowanego cee'da stanowi cena. Za podstawową wersję pięciodrzwiowego hatchbacka z czterema poduszkami powietrznymi, ABS-em, centralnym zamkiem i radioodtwarzaczem trzeba zapłacić 46 900 złotych. Po zamówieniu klimatyzacji cena samochodu nie przekroczy poziomu 50 tysięcy złotych, czyli granicy do której powoli dobijają... miejskie auta innych marek! Cee'd kusi również siedmioletnią gwarancją z limitem 150 tysięcy kilometrów oraz pięciogwiazdkową notą w testach zderzeniowych.

Wady

Warto dodać, że Polska jest jednym z pierwszych krajów na świecie, w których rozpoczęto sprzedaż zmodernizowanego cee'da. Oficjalna prezentacja auta nastąpi w trakcie Salonu Samochodowego we Frankfurcie, gdzie Koreańczycy uroczyście odsłonią pięciodrzwiowego hatchbacka oraz kombi. Na odświeżoną wersję trzydrzwiowego hatchbacka - pro_cee'da - zainteresowani będą musieli poczekać. Samochód debiutował rok po modelu cee'd. Przedstawiciele Kia twierdzą, że roczne opóźnienie faceliftingu pro_cee'da będzie naturalną koleją rzeczy.