Czwarta już generacja miejskiego modelu koreańskiej marki oficjalnie debiutowała jesienią 2016 roku podczas salonu samochodowego w Paryżu. Jej sprzedaż w Polsce wystartowała kilka miesięcy później, a aktualna oferta obejmuje 3 wersje silnikowe: benzynowe 1,2 i 1.4 oraz diesla 1.4 i 3 standardy wyposażenia: M, L i XL. W teście odmiana 1.2 L wzbogacona paroma ciekawymi pakietami.

Kia Rio 1.2

Kia Rio 1.2 – uniwersalny styl

W najnowszej odsłonie Rio zyskało zgrabniejszą sylwetkę z charakterystycznym dla Kii tygrysim nosem pasa przedniego. Design nadwozia nie jest szczególnie wyzywający, ale też nie można mu nic zarzucić. Tylne lampy wykonane w technologii LED, przyciemniane szyby tylne, chromowana listwa dolnej linii szyb i 16-calowe aluminiowe obręcze kół z oponami 195/55/R16 są elementami pakietu stylistycznego, który uatrakcyjnia nadwozie (kosztuje dodatkowe 2500 zł).

Wnętrze oferuje bardzo dobrą jak na segment B przestronność. Fotele przednie są wygodne, a szeroki zakres regulowanej w dwóch płaszczyznach kolumny kierownicy pozwala na dobór optymalnej pozycji prowadzącemu. Na pochwałę zasługuje ergonomia. Wszystkie przełączniki są w zasięgu ręki, a obsługa pokładowych multimediów (opcja za 3500 zł), w skład których wchodzą system nawigacji (ma 7-letni plan darmowej aktualizacji map), zintegrowany z usługami TomTom, Apple CarPlay oraz Android Auto,, 7-calowy kolorowy ekran dotykowy, radioodtwarzacz MP3 z RDS, tuner radia cyfrowego DAB+, gniazda USB i AUX, 6 głośników, Bluetooth z zestawem głośnomówiącym do telefonu i kamera cofania, nie stwarza problemów.

Kia Rio 1.2

Bagażnik ma jedną z większych w klasie pojemność 325 l, a po rozłożeniu oparć tylnej kanapy – 980 l. Drobny mankament to brak płaskiej podłogi w tym drugim wariancie, a także stosunkowo wysoko – 73 cm – umieszona krawędź załadunku.

Kia Rio 1.2 – spokojny napęd

Od wolnossącego silnika o pojemności 1,2 l i mocy 84 KM nie oczekiwaliśmy sprinterskich osiągów, ale też i nie o to chodzi w samochodzie, który większość czasu spędza na zatłoczonych ulicach. W mieście Rio radzi sobie wystarczająco dobrze, a krótko zestopniowana skrzynia sprawia, że przy odpowiednim operowaniu drążkiem 5-biegowej skrzyni Kia wcale nie zostaje w tyle na światłach. Auto waży w końcu niespełna 1,1 t. Niestety, na trasach pozamiejskich da się odczuć brak mocy, a w miarę dynamiczna jazda wymaga utrzymywania wysokich obrotów silnika, co skutkuje większym spalaniem i hałasem we wnętrzu. Podczas testu Rio zużyło średnio 6,3 l/100 km, o 1,5 l więcej niż obiecuje producent (w mieście notowaliśmy nawet poziom 8 l/100 km).

Kia Rio 1.2

Kia Rio 1.2 – sprężysty zawias

Charakterystyka układu jezdnego Rio sprawdza się na polskich drogach, oferując udany kompromis między miękkością niezbędną do łagodnego tłumienia nierówności i sztywnością sprawdzającą się przy większych prędkościach. Owszem, na dziurach zdarza się, że nieprzyjemne stukanie dociera do wnętrza, ale poza tym do zachowania się Rio nie mamy większych zastrzeżeń. Układ kierowniczy daje dobrą informację zwrotną i jest precyzyjny, przyzwoicie reaguje też układ hamulcowy, który pozwala na zatrzymanie auta z prędkości 100 km/h na dystansie nieco ponad 38 m (przy rozgrzanych tarczach). Dobrą opcją jest też pakiet aktywnego wspomagania jazdy (2500 zł), w skład którego wchodzą m.in. systemy autonomicznego hamowania z 3 trybami pracy: miejskim, pozamiejskim oraz wykrywaniem przechodniów, a także układ ostrzegający o niezamierzonej zmianie pasa ruchu. Systemy te sprawdzają się nie tylko w chwilach roztargnienia, ale należy pamiętać, że nie zastąpią kierowcy. Mogą za to zminimalizować konsekwencje jego błędów.

Kia Rio 1.2 – warta zainteresowania

Bazowa wersja z tym silnikiem kosztuje 47 990 zł. Model w teście po uwzględnieniu wyposażenia dodatkowego wyceniono na 61 490 zł. Sporo jak na segment B, ale za to z bardzo dobrym standardem wyposażenia. Na plus Rio trzeba też zaliczyć 7-letnią gwarancję.

Kia Rio 1.2 DOHC CVVT

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1248 cm3, R4 benz.
Moc 84 KM przy 6000 obr./min
Moment obrotowy 122 Nm przy 4000 obr./min
Skrzynia biegów i napęd Manualna 5-biegowa skrzynia, napęd na przód
Prędkość maksymalna 170 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,9 s
Średnie zużycie paliwa 4,8 l/100 km
Masa własna 1270 kg
Cena Od 47 990 zł