Prekursorem kompaktowych vanów jest Renault Scenic, który zadebiutował w 1996 roku. Od tamtego czasu rynek aut tej klasy systematycznie się powiększa i każdy liczący się producent ma ofercie minivana. Citroen zaprezentował kompaktowego vana (Xsarę Picasso) w 1998 roku, samochód trafił do sprzedaży pod koniec 1999 roku. Obcenie oferowany model to już druga generacja następcy Xsary Picasso - C4 Picasso.

Nowe C4 Picasso - podobnie jak poprzednik - wyróżnia się nowoczesną linią nadwozia oraz szeregiem rozwiązań niespotykanych u konkurencji. Jego konstrukcja została oparta na nowej modułowej płycie podłogowej EMP2. Wystarczy, że inżynierowie na etapie produkcji w platformie podwoziowej zmienią długość podłużnic przednich i tylnych oraz podłogi, a płyta EMP2 będzie pasowała do nadwozi aut segmentu C i minivanów.

Nowa płyta podłogowa

Dzięki zastowaniu nowej płyty auto ma krótsze zwisy nadwozia (- 70 mm z przodu), obniżono mocowanie bloku silnika oraz podłogi (między - 40 mm i - 50 mm w przypadku silnika; - 20 mm w przypadku podłogi) oraz poszerzonyrozstaw kół (+ 82 mm z przodu; + 31 mm z tyłu). Zmiany te korzystnie wpłynęły na zwiększenie ilości miejsca dla podróżnych i na bagaż, a także poprawiły prowadzenie pojazdu przy jeździe na wprost i na zakrętach.

Do budowy platformy C4 Picasso zastosowano po raz pierwszy materiały z tworzyw sztycznych (m.in. w podłodze bagażnika), które połączono z metalową konstrukcją za pośrednictwem kleju i prasowania na gorąco.

Elektronika, która wspomaga kierowcę

Jak przystało na nowoczesnego vana w C4 Picasso zastosowano cały szereg elektronicznych systemów, które zwiększają komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Wśrod nich znajdziemy m.in.:

- aktywny tempomat, który dostosowuje prędkość pojazdu w zależności od warunków na drodze. Dzięki czujnikowi usytuowanemu w przednim zderzaku, ostrzega kierowcę o zmniejszeniu prędkości przez samochód jadący z przodu. Utrzymuje stały, uzależniony od prędkości odstęp od jadącego przed nim samochodu, oddziałując na przyśpieszenie i hamowanie silnikiem w zakresie różnicy prędkości ok. 25 km/h. Gdy pojazd zniknie z pola widzenia i pas jestwolny, samochód automatycznie wraca do zadanej wcześniej prędkości,- aktywne pasy bezpieczeństwa kierowcy i pasażera z przodu. Pasy zostały wyposażone są w mechanizm, który w przypadku niebezpieczeństwa automatycznie je napina, zapewniając maksymalną ochronę. Ponadto, w modelach wyposażonych w alarm niezamierzonego przekroczenia linii AFIL drugiej generacji, kierowcaostrzegany jest o przekroczeniu linii na jezdni za pomocą wibracji pasa bezpieczeństwa,

- funkcję automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania. Na podstawie obrazu zarejestrowanego przez miniaturową kamerę wbudowaną w wewnętrzne lusterko wsteczne, system automatycznie włącza i wyłącza światła drogowe w zależności od natężenia światła i warunków na drodze,

- park assist tosystem wspomagający parkowanie, który pomaga kierowcy znaleźć odpowiednie miejsce parkingowe. Po zaakceptowaniu miejsca samochód wykonuje manewr parkowania, zarówno przy parkowaniu w kopertę jak i wjeździe prostopadle tyłem. Kierowca jedynie kontroluje prędkości i hamowanie pojazdu,

Obejrzyj film jak działa system Park Assist w Citroenie C4 Picasso

- Citroen eTouch - usługa, która dzięki wbudowanej karcie SIM, obejmuje między innymi funkcję wezwania pomocy i assistance z lokalizacją (w zależności od kraju), dwie usługi bezpłatne i dostępne 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, które gwarantują precyzyjną lokalizację samochodu i szybką interwencję odpowiednich służb w razie awarii lub wypadku.

Jak jeździ diesel 115 KM?

W nowym C4 Picasso fani silników wysokoprężnych mają do wyboru dwie jednostki o pojemności 1.6 l i mocach 90 oraz 115 KM. Obydwie dostępne są zarówno z manualną jak i automatyczną skrzynią biegów. Testowy pojazd wyposażono w mocniejszym silnik Diesla. Trzeba przyznać, że motor zaskakuje nie tylko dobrą dynamiką (0-100 km/h w 11,8 s), ale także niskim spalaniem (wg producenta średnio 4 l/100 km). Nam podczas jazd testowych udało się uzyskać spalanie o 2 l/100 km wyższe, ale i tak biorąc pod uwagę osiągi i spore gabaryty auta wynik ten uznaliśmy za dobry. Jednostka 1.6 HDi charakteryzuje się wysoką kulturą pracy i niskim poziomem hałasu.

Właśnie za zbyt duży hałas skrytkowaliśmy zawieszenie wersji 1.6 THP, którą testowaliśmy jako pierwszą. W wersji wysokoprężnej nie zauważyliśmy żadnych niepokojących objawów. Podwozie pracowało cicho i zapewniało stabilne prowadzenie zarówno przy jeździe na wprost jak i szybko pokonywanych zakrętach.

Atrakcyjna cena i bogate wyposażenie

Auto dostępne jest w czterech wersjach wyposażenia: Attraction, Seduction, Intense i Exclusive. Już w podstawowej znajdziemy: klimatyzację manualną,przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie, lusterka boczne sterowane elektrycznie i podgrzewane, tablet dotykowy 7" sterujący funkcjami samochodu, światła do jazdy dziennej LED, radio z 6 głośnikami, z monotunerem + gniazdo USB + gniazdo jack, zestaw głośnomówiący Bluetooth, regulator i ogranicznik prędkości programowany, ekran LCD monochromatyczny, elektryczny hamulec postojowy, szybę przednią panoramiczną, centralny zamek z pilotem, koło kierownicy pokryteskórą, komputer pokładowy, kierownicę regulowaną w 2 płaszczyznach oraz system uruchamiania pojazdu przyciskiem START.

C4 Picasso można kupić już za 73 900 zł. Ceny wersji ze 115-konnym dieslem i manulaną skrzynią biegów rozpoczynają się od 85 500 zł (wersja Attraction). Za topową wersję Exclusive trzeba zapłacić 109 700 zł. Dopłata za „automat” wynosi 3400 zł.

Bezpieczeństwo

Nowy Citroen C4 Picasso wyróżnia się bogatym wysposażeniem wpływającym na bezpieczeństwo. W standardzie znajdziemy m.in: ABS+ESP+ASR+BAS+EBD, czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, poduszki powietrzne boczne, poduszki powietrzne kurtynowe z przodu i z tyłu, wspomaganie ruszania ze wzniesienia, Inteligentny System Kontroli Trakcji oraz 3 mocowania Isofix dla foteli w drugim rzędzie. Nowy minivan Citroena zbudowany na modułowej platformy EMP2 otrzymał 5 gwiazdek w testach EuroNCAP. Pojazd uzyskał globalny wynik 82% według protokołu z 2013 roku, zdobywając 5 gwiazdek w 4 kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów, ochrona dzieci, ochrona pieszych i systemy wspomagające.

Wersja wydłużona Grand: 5 lub 7-miejscowa

Zastosowanie nowej modułowej platformy EMP2 w wersji Grand pozwoliło na zwiększenie rozstawu osi do 2,84 m przy zachowaniu tej samej długości całkowitej co poprzednia generacja tego modelu (4,59 m). Zwis przedni został skrócony o 11,6 cm, blok silnika i podłoga obniżone (- 50 mm w przypadku silnika; - 20 mm w przypadku podłogi), a rozstaw kół poszerzony (+ 82 mm z przodu; + 31 mm z tyłu). Oprócz tego wersja wydłużona oferuje więcej możliwości adaptacji wnętrza, m.in. dzięki składanemu trzeciemu rzędowi foteli. Wersja Grand ma:

- większą przestronność w 2. i 3. rzędzie foteli,- łatwiejszy dostęp do kabiny, w szczególności do 3. rzędu, dzięki optymalizacji sposobu otwierania drzwi,- większą objętość ładunkową, dzięki zwiększeniu pojemności bagażnika o 69 litrów (645 litrów VDAi ponad 700 litrów po przesunięciu foteli 2. rzędu maksymalnie do przodu).

Sylwetka odmiany Grand zdecydowanie różni się od wersji 5-miejscowej. Największe zmiany wprowadzono w tylnej części pojazdy, gdzie zastosowano światła tylne LED z efektem 3D.

Wersja Grand dostępna będzie z identyczną gamą silników. Ceny modelu rozpoczynają się od 75 400 zł za wersję 1.6 VTI/120 KM Attraction.