Auto Świat Testy Testy nowych samochodów Subaru Outback 2.5i LPG - Ekonomiczna eksploatacja

Subaru Outback 2.5i LPG - Ekonomiczna eksploatacja

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Pierwsze doświadczenia z Subaru Outback (rok modelowy 2007) zebraliśmy testując najsilniejszy wariant sześciocylindrowego silnika z pięciobiegowym automatem

Subaru Outback 2.5i LPG - Ekonomiczna eksploatacja
Auto Świat
Subaru Outback 2.5i LPG - Ekonomiczna eksploatacja

Po przeciwległej stronie cennika możemy znaleźć bazową, 2.5-litrową wersję, którą importer oferuje także ze stosunkowo tanim montażem instalacji LPG.

Subaru zdecydowało się na holenderską instalację Vialle, torroidalny zbiornik o pojemności 61 litrów, wypełniający przestrzeń po kole zapasowym. Pozbawioną schowka rezerwę można co prawda przewozić w bagażniku, ale jego pojemność zmniejszy się dość znacznie z wyjściowych 459 l. W testowanym samochodzie dla własnego bezpieczeństwa korzystaliśmy z praktycznego rozwiązania w postaci czujnika ciśnienia w ogumieniu oraz zestawu naprawczego.

Eksploatacja nie wymaga żadnych specjalnych umiejętności. Silnik uruchamia się zawsze na benzynie, a ewentualne przełączenie ma zasilanie LPG następuje po osiągnięciu odpowiedniej temperatury. Obsługa zminimalizowana jest do sterowania niebiesko-szarym przełącznikiem na konsoli środkowej, na którym diody informują nas o ilości gazu w zbiorniku. Boxer z silnikiem o pojemności skokowej 2.5 l jest w naszym odczuciu lepszym wyborem dla Outbacka niż łapczywy 3.0 l. 165 KM i prędkość maksymalna 198 km/h to wartości zadowalające, aby zapewnić lepszą dynamikę należy kręcić silnik powyżej 4000 obrotów. Nie odnotowaliśmy różnic pomiędzy zasilaniem na benzynę i gaz, własności jezdne pozostają, rzecz jasna, wzorowe. Interesująco przedstawia się porównanie ekonomiki eksploatacji. Podczas gdy tryb benzynowy ze stosunkowo "ciężka nogą" zaowocował zużyciem paliwa na poziomie ok. 9,5 l/100 km, po przełączeniu na gaz uzyskaliśmy rezultat 11 litrów. Przy cenie LPG na poziomie połowy ceny litra benzyny wybór jest oczywisty.

Zasięg samochodu z wykorzystaniem obydwu zbiorników paliwa oscyluje w granicach 900 km, co jest wartością porównywalną z turbodieslami.

Montaż instalacji LPG kosztuje według cennika 8500 zł, importer oferuje ją jednak za niecałe 3000 zł, a przy zakupie w leasingu nawet w cenie pojazdu. Z ekonomicznego punktu widzenia jest to bardzo interesująca oferta, jedynymi wadami tego rozwiązania są: niemożność jazdy w niektórych firmach oraz zakaz parkowania w większości garaży podziemnych.

.wyraźnie tańsza eksploatacja i dłuższy zasięg.cichy silnik.komfortowe zawieszenie.bogate wyposażenie seryjne

.zmniejszenie pojemności przestrzeni bagażowej.brak systemu stabilizacji jazdy

Wnętrze, sterowanie
Jakość wykonania wnętrza9
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne)9
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność9
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi7
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa9
Praktyczne schowki8
Przyjemność z jazdy9
Widoczność do przodu9
Widoczność do tyłu7
Silnik, skrzynia biegów
Praca silnika10
Osiągi na niższych obrotach6
Moc na wyższych obrotach9
Głośność na niższych obrotach9
Głośność na wyższych obrotach9
Zużycie paliwa8
Stopnie skrzyni biegów9
Łatwość zmiany przełożeń8
Zawieszenie, hamulce
Własności jezdne w normalnym ruchu9
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych9
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni.)9
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię10
Skuteczność hamulców9
Bagażnik
Wielkość bagażnika7
Możliwość załadunku bagażnika9
Uniwersalność bagażnika8
Stosunek ceny do wartości użytecznej
Cena/wartość użyteczna7
Ocena całkowita
Ocena całkowita - średnia8,52

Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę.Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.

Dane techniczne

Silnik:
Typ silnika:benzynowy
Cylindry / zawory:4 / 4
Pojemność skokowa (cm3):2547
Moc (kW / obr./min):121 / 5600
Maksymalny mom. obr. (Nm / obr./min):226 / 4400
Parametry eksploatacyjne:
Prędkosć maksymalna (km/h):198
Przyspieszenia 0 - 100 km/h (s):9.8
Zużycie paliwa-miasto/autostrada/kombi (l/100 km):12.2 / 7 / 8.9
Rozmiary i masy:
Bagażnik - siedzenia/złożone (l):459 / 1622
Pojemność zbiornika paliwa (l):64
Masa gotowego do drogi / nośność (kg):1450 / 500
Wymiar opon:215/55 R17
Wymiary do wykresu - zewnętrzne:
a) długość (mm):4730
b) szerokość (mm):1770
c) wysokość (mm):1545
d) rozstaw osi (mm):2670
e) rozstaw z przodu (mm):1495
f) rozstaw z tyłu (mm):1485
Wymiary do wykresu - wewnętrzne:
g) podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm):860 / 1070
h) podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm):680 / 920
i) wysokość nad siedzeniem - z przodu (mm):1000
j) wysokość nad siedzeniem - z tyłu (mm):950
k) szerokość z przodu (mm):1440
l) szerokość z tyłu (mm):1430
długość siedzenia z przodu (mm):520
długość siedzenia z tyłu (mm):510
wysokość oparcia z przodu (mm):680
wysokość oparcia z tyłu (mm):600
miejsce pod przednim siedzeniem z tyłu:TAK

Piotr Tekiela

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki