- Silnik o mocy 280 KM i pakiet stylizacyjny R-Line czynią cuda - Passat przestaje być sztampowy
- Mimo dobrych osiągów i ciekawszego wyglądu, pozostaje jednak autem rodzinnym, które ma przestronną kabinę i duży bagażnik
- Szkoda, że w mocnym Passacie nie ma trybu sportowego, który zauważalnie wyostrzałby reakcje auta i usztywniał zawieszenie
Nie da się ukryć, bo to dane ze statystyk sprzedaży, że jeśli ktoś kupuje Passata, to najczęściej sięga po wersję 2.0 TDI i to tę o mocy 150 KM. Bardzo wiele osób wybiera też kombi. I na dodatek zwykle jest to auto w jednym z szaroburych kolorów. Zero polotu, ale za to właśnie tak kochamy Passata. Nie wyróżnia się, niczym nie epatuje, po prostu robi swoje, czyli wygodnie wozi z miasta do miasta albo z domu do pracy. Tyle że Passat w wariancie kombi z mocnym, 2-litrowym „benzyniakiem” jest nieco inny.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 4Motion – osiągi budzące emocje
Po pierwsze, to bardzo nietypowy Passat, bo mało kto wybiera wersję benzynową, a jeśli już (bo jednak diesle faktycznie są w odwrocie) to jednak tę najsłabszą. Tu mamy zaś auto nie dość, że z jednostką na benzynę, to jeszcze bardzo mocną. Znajdujące się pod maską 2.0 TSI ma 280 KM, czyli o 5 KM więcej niż miało 4-litrowe V8 ze słynnego Passata W8, czyli 8-cylindrowego. Oczywiście tamte konie były spokojne, uzyskiwane z obrotów, a te w testowym wozie otrzymujemy dzięki turbodoładowaniu.
Nie zmienia to faktu, że Passat w tej wersji jest piekielnie szybki. Z łatwością rozpędza się do 100 km/h i to w zaledwie 5,7 s. To poziom niezłych, kompaktowych hot hatchy. Bezproblemowe przyspieszanie trwa aż do 250 km/h, a powstrzymuje je tylko elektroniczny ogranicznik. Na dodatek jest nieco rozleniwiające, bo kolejne przełożenia wrzuca 6-biegowe DSG. Ta skrzynia działa szybko, ale nieco opóźnia ruszanie. Czasem też z lekka szarpie, ale taka już jest natura dwusprzęgłówki Volkswagena.
Co więcej, 2.0 TSI dając do dyspozycji bardzo dobre osiągi, wcale nie zrujnuje budżetu, jak wspomniane 4.0 V8 (zresztą dziś auto z tym silnikiem można mieć za 10-15 tys. zł, ale to i tak za dużo biorąc pod uwagę koszty licznych napraw). Producent optymistycznie podaje, że samochód ten spala średnio 7,2 l/100 km, ale to rzecz jasna nieprawda. Testy WLTP na pewno pokażą większe spalanie, bo w mieście 2-litrowe TSI spala około 10 l/100 km, ale już na trasie potrafi być bardziej oszczędne. Na zwykłych drogach, gdy jechałem około 90-100 km/h, da się uzyskać wynik poniżej 8 l/100 km. Na autostradzie z kolei, przy prędkościach rzędu 140 km/h (lub nieco więcej) wyjdzie około 9 l/100 km. Też nieźle.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI 4Motion – jeśli już, to z pakietem R-Line
Nie oszukujmy się: żeby zrobić z Passata auto choć trochę oryginalne, koniecznie trzeba sięgnąć nie tylko po nietuzinkowy silnik, ale też po pakiet R-Line dla nadwozia i wnętrza. Zyskamy garść efektownych detali, które doskonale współgrają z napędem o sportowych aspiracjach. A poza tym? Cóż, poza tym to jednak nadal będzie Passat Variant, czyli samochód przede wszystkim rodzinny.
Mimo dużej mocy silnika zawieszenie pozostaje bowiem komfortowe, a klang nie jest mocno słyszalny ani szczególnie akcentowany. Z przodu i z tyłu są bardzo wygodne fotele, a za tylną kanapą znajduje się pakowny bagażnik, do którego dostęp ułatwia wysoko unoszona pokrywa. Chyba nie ma sensu rozpisywać się o zaletach Passata, bo model ten testowaliśmy już wiele razy.
A czy warto go kupić? Cóż, to szczególna wersja, która na dodatek bardzo dużo kosztuje: z podstawowym wyposażeniem to aż 181 990 zł, a nasz egzemplarz miał na pokładzie dodatki za kolejne 50 tys. zł. To kosmiczne pieniądze. Pewnie ktoś powiedziałby, że to rejony Mercedesa klasy C, Audi A4 i BMW serii 3. Racja. Tylko że żadne z tych kombi nie będzie równie bogato wyposażone w tej cenie. Jeśli więc poszukujecie szybkiego, dobrze zrobionego samochodu klasy średniej, warto spojrzeć na Passata, jeśli nie zależy nam na marce, a liczą się komfort i solidne wykonanie.
Volkswagen Passat Variant 2.0 TSI – dane techniczne:
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1984 cm3, R4, turbo benz. |
Moc | 280 KM przy 5600 obr./min |
Moment obrotowy | 350 Nm przy 1700-5600 obr./min |
Skrzynia biegów i napęd | 6-biegowe DSG, napęd 4x4 |
Prędkość maksymalna | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,7 s |
Średnie zużycie paliwa | 7,3 l/100 km (producent) |
Masa własna | 1674 kg |
Cena | od 181 990 zł |