Wszedłem do salonu, by odebrać V60 i zobaczyłem same ładne samochody. Właściwe proporcje, wyrazisty charakter, dobry image oraz klarowna przynależność do jednej rodziny dają Volvo ważne atuty w walce na rynku. Rzadko wypowiadam się na temat wyglądu, bo przecież każdy ma inny gust, ale muszę przyznać, że Volvo w spektakularny sposób połączyło tradycję marki z nowoczesnością. Volvo, obok Subaru, było jedną z pierwszych marek na świecie, które oferowały rekreacyjne kombi z podwyższonym zawieszeniem i napędem na cztery koła. Potem na rynku pojawiło się Audi Allroad. Wcale nie dziwi mnie fakt, że obecnie ten typ karoserii rozplenił się na różne marki i klasy. To świetna koncepcja samochodu dla ludzi, którzy dużo podróżują.

Volvo V60 Cross Country – logika multimediów

Wsuwam się w nisko zamocowany fotel. Pozycja za kierownicą wydaje się idealna. Górna linia deski rozdzielczej poprowadzona jest wysoko, co współgra z wizerunkiem bezpiecznego samochodu. Trzeba poświęcić chwilę, by zrozumieć logikę menu multimediów. Szybko natomiast poprawia humor wysokiej jakości sprzęt muzyczny. Materiały może nie są na aż tak wysokim poziomie, jak u niemieckich konkurentów, ale bez dwóch zdań w przestronnym wnętrzu panuje wytworna atmosfera. Miejsca nie brakuje nawet na tylnych fotelach, a i na wyciszenie nie można narzekać. Rekreacyjny charakter podkreśla bagażnik o pojemności 529 litrów, który po złożeniu foteli zmieści aż 1441 l.

Siedzę za kierownicą V60 Cross Country D4, co oznacza, że pod maską pracuje dwulitrowy motor. Volvo nie oferuje już większych silników. Diesel z napędem na cztery koła i 8-biegowym automatem potrafi rozpędzić V60 CC do 210 km/h, a setkę osiąga po 8,2 s. Można narzekać, że 4-cylindrowy silnik jest za mały do XC90, ale w tym modelu oferuje więcej niż optymalne osiągi. Dzięki mniejszej powierzchni czołowej jest na autostradzie oszczędniejszy od SUV-a i podróżuje stabilniej z dużą prędkością. Przy swobodnej jeździe trzeba się liczyć ze średnim spalaniem na poziomie 8 l na setkę. V60 Cross Country ma przewagę nie tylko nad SUV-ami, ale również nad większym V90 Cross Country, który w mieście ze względy na rozmiary może okazać się nieco uciążliwy.

Volvo V60 Cross Country – nie przepada za torowiskami

Sztywna karoseria potęguje wrażenie solidności, ale zaskoczyła mnie praca zawieszenia. Po uterenowionej wersji spodziewałem się rozmiękczonego ustawienia, które wykorzystując większy skok, zapewni komfort latającego dywanu. Tymczasem V60 CC ma dość twarde zawieszenie i nie przepada za poprzecznymi nierównościami. Więc w mieście pasażer powinien z uwagą pić kawę, by nie poplamić kremowej skóry i białej koszuli.

Co ciekawe, im szybciej jedziesz tym zawieszenie wydaje się działać lepiej. Na autostradzie pracuje idealnie, co zapewnia wygodną podróż na długich dystansach. Można mieć niewielkie zastrzeżenia do naturalności pracy mechanizmów sterowania. Kierowca musi stosować algorytmy, by płynnie i pewnie prowadzić V60. Wersja Cross Country ma podniesione zawieszenie, które zwiększa prześwit do 15 cm, więc zjechałem również poza asfalt. Zawieszenie w ciszy i z łatwością pochłania muldy na bocznych drogach. Trzeba tylko zachować umiar i uważać, by kamienie nie pokancerowały eleganckiej karoserii.

Volvo V60 Cross Country – czy narodził się Kalkucie?

Nawet pomimo niewielkich niedoskonałości Volvo należą do tych samochodów, które chce się mieć. Są praktyczne i przestronne, ale kupuje je się również dla nieskazitelnego image’u. Volvo ma tak dobry wizerunek, że jego kierowca jawi się jako połączenie Matki Teresy, królowej brytyjskiej i Bono. Chyba nieco popłynąłem. Ale jeśli zależy ci na wybieleniu wizerunku chyba nie znajdziesz na ziemi lepszego samochodu. V60 ma klasę, jest bezpieczny i komfortowy, a przy tym bynajmniej nie agresywny. A w wersji Cross Country jeszcze bardziej wszechstronny.

Volvo V60 Cross Country - dane techniczne:

Pojemność skokowa i rodzaj silnika 1969 cm3, R4, turbo diesel.
Moc 190 KM przy 4250 obr./min
Moment obrotowy 400 Nm przy 1750 obr./min
Skrzynia biegów i napęd 8-biegowe automat, napęd 4x4
Prędkość maksymalna 210 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,2 s
Średnie zużycie paliwa 6,6 l/100 km (WLTP)
Masa własna 1865 kg
Dł./szer/wys. 4784/1850/1499 mm
Rozstaw osi 2874 mm
Cena od 205 850 zł